کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۴۵۶
تاریخ خبر:

چرا این روزها بسته‌های پستی اینقدر دیر می‌رسند؟

روزنامه هفت صبح | برای آزادسازی سهام عدالت یا دریافت وام یک‌میلیون تومانی که دولت برای جبران خسارت خانواده‌ها درنظر گرفته بود، سرپرست خانوار یا صاحب سهام باید سیمکارت داشته باشد؛ بعد از شلوغ‌شدن دفاتر پیشخوان دولت، اپراتورها اعلام کردند که متقاضیانی که سیمکارت ندارند، می‌توانند درخواستشان را اینترنتی ثبت کنند و پست آن را به دستشان می‌رساند.

اما اینطور که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، هنوز بعضی‌ها سیمکارتشان را تحویل نگرفته‌اند. از آن‌طرف، تاخیر، خرابی مرسوله و… هم شکایت‌هایی است که این‌روزها درباره فعالیت شرکت پست شنیده می‌شود اما بهزاد اقبال‌خواه، عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پست می‌گوید، همه‌چیز را نباید گردن آنها انداخت.

*** چرا این روزها بسته‌های پستی اینقدر دیر می‌رسند؟
اینکه بسته‌های پستی در مواردی دیگر به‌دست مردم می‌رسند حرف درستی است اما همه‌چیز به ضعف شرکت پست برنمی‌گردد. اول اینکه ما ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، بعضی وقت‌ها بنابر وضعیت شهر و استان مقصد و به دستور مسئولان آن شهرها و استان‌ها ملزم به ضدعفونی مجدد مرسولات در مقصد می‌شویم که این‌هم باز زمان‌بر است.

در مواردی به ما گفته می‌شود که باید بسته‌ها برای مدتی در انبار بمانند تا از سلامت آنها مطمئن شویم، حتی در روزهای اوج شیوع کرونا که محدودیت تردد بین شهری وجود داشت تا ما بتوانیم مسئولان را قانع کنیم که فلان خودرو برای پست است و باید به شهر وارد شود، مدتی طول می‌کشید. در بعضی از جاده‌ها که خود مردم اقدام به مسدود‌سازی کرده بودند هم یک‌جور دیگر کار ما عقب افتاد. این وضعیت در تمام کشورها هم به‌وجود آمده و مشکلات ناشی از کرونا سرویس‌های پستی را کند کرده است.

یک نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی که با ما طرف قرارداد هستند و از وب‌سرویس ما استفاده می‌کنند، مرسوله را در سامانه ثبت می‌کنند و کد رهگیری را به مشتری می‌دهند درحالی‌که هنوز بسته در انبار خودشان است و تحویل پست نشده، این مشکل را ما با اداره گذرنامه هم داشتیم که به محض چاپ، به متقاضی پیامک می‌زد که ارسال شده در‌حالی‌که هنوز چیزی به دست پست نرسیده بود.

* تکلیف کسانی که مدت زیادی از ثبت‌نام سیمکارتشان می‌گذرد و هنوز به دستشان نرسیده، چیست؟
شرکت ملی پست مجموعا ۹۰۸هزار سیمکارت از سه اپراتور دریافت کرد که بیشتر از ۸۰درصد آنها را تا الان تحویل داده است. آن ۲۰درصد باقی‌مانده هم مشکلی در مسیر رسیدنشان به دست متقاضی وجود داشته است.

مثلا یا آدرس درست ثبت نشده بوده یا هنگام مراجعه پستچی شرایط احراز هویت فراهم نبوده است و این سیمکارت‌ها به اداره پست مقصد برگردانده شده‌اند. با توجه به اینکه اغلب متقاضیان این دوره را اهالی مناطق محروم و روستاها تشکیل می‌دهند، انتظار داشتیم با مشکل آدرس یا فقدان کد رهگیری مواجه شویم برای همین یک سامانه‌ای به آدرس eptracking.post.ir در نظر گرفته شده که افراد با واردکردن کد ملی‌شان می‌توانند بفهمند سیمکارتشان کجاست و باید برای دریافت آن چه‌کار کنند.

* اخیرا شکایت‌های زیادی هم از خرابی محصولات به‌علت ضدعفونی‌ کردن آنها شنیده می‌شود.
بله این شکایت‌ها به گوش من رسیده است و پیگیری‌هایم نشان داده که متاسفانه مشکل در بسته‌بندی بوده است، در مواردی مردم کالاهای خراب‌شدنی را به‌جای قراردادن در جعبه مخصوص در پاکتی که ویژه ارسال مدارک و مستندات است، قرار می‌دهند اما چون مرسوله به‌عنوان کالا ثبت شده، بسته وارد مراحل ضدعفونی کالا شده و خراب شده است. به‌هرحال اگر مردم شکایتشان را در این زمینه ثبت کنند، هم به آن رسیدگی خواهد شد و هم دقت بیشتری در زمینه ضدعفونی‌کردن بسته‌ها انجام می‌شود.

*** هر روز یک خبر خوب درباره پست
بهزاد اقبال‌خواه برای خیلی از اهالی توئیتر چهره آشنایی است، کسی که نه تنها به شکایت‌هایی که در مورد این شرکت می‌شود، سر حوصله جواب می‌دهد بلکه مطالبی منتشر می‌کند که خیلی‌ها را درباره به‌روزشدن پست ملی ایران امیدوار می‌کند. او درباره تحولات پست می‌گوید: «سال ۹۸ تمام تلاش ما معطوف به آماده‌کردن داخلی شرکت ملی پست برای پذیرفتن تحولات و به‌روزسازی فرایند‌ها بود. برای سال ۹۹ هم می‌خواهیم این تحولات را به مردم نشان بدهیم و یکجورهایی آشتی دوباره‌ای بین مردم و پست رقم بزنیم. برای همین هم احتمالا هر یکی‌دوماه یکبار خبرهای خوب و جالبی در مورد شرکت پست خواهید شنید.»

کدخبر: ۳۲۸۴۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1608983451

    دیدگاه