کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۰۸۸
تاریخ خبر:

چرا ایرانی‌ها خیلی به‌ خرید خانه در خارج فکر می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تبلیغات زیاد بر روی خرید مسکن در خارج از کشور و به‌خصوص کشورهای همسایه نشان از استقبال ایرانی‌ها از خرید خانه در کشورهایی دارد که چندان از کشورمان دور نیستند و خرید خانه در آنها هم چندان خرج برنمی‌دارد. کسانی که مشتری خرید خانه در کشورهای دیگر هستند معمولا با دو هدف دست به این کار می‌زنند. اولین دلیلی که افراد را به خرید خانه در دیگر کشورها سوق می‌دهد؛ وسوسه اخذ اقامت از طریق خرید خانه است و دومی کسب سود مالی از داشتن ملک در کشورهای دیگر.

در بین کشورها ترکیه و امارات طرفداران بیشتری دارند. برخی از ایرانی‌ها که چند میلیارد پول برای خرید یک خانه در تهران یا شهرهای بزرگ ذخیره کرده‌اند به دلایلی که گفتیم، استانبول یا دوبی را جایگزین می‌کنند. داشتن یک خانه در استانبول به آنها این اجازه را می‌دهد که اقامت دائم ترکیه را داشته باشند. اما شرطی که دولت برای شما می‌گذارد این است که نباید بیش از یک ماه در طول سال از ترکیه خارج شوید.

به همین خاطر اگر کسی بخواهد با یک تیر دو نشان بزند، خانه‌ای در استانبول بخرد و بعد در جای دیگری زندگی کند، اقامت ترکیه را نخواهد گرفت. کسانی که دوبی را انتخاب می‌کنند در ابتدا تنها سه سال اقامت توریستی خواهند داشت و این اقامت بعدها می‌تواند به‌صورت نامحدود تمدید شود. اما برای کسانی که پول بیشتری دارند، در میان کشورهای اروپایی اسپانیا شرایط آسان‌تری دارد و حتی اگر کسی نخواهد در این کشور به‌طور ثابت ماندگار شود، مشکلی برای اقامت او پیش نخواهد آمد.

ترکیه
ترکیه از افرادی که بخواهند پولشان را برای خرید خانه به این کشور ببرند استقبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد که دولت این کشور تمایل زیادی به جذب سرمایه از سوی کشورهای همسایه دارد. به همین خاطر برخی از تسهیلات را برای خریداران ملک در نظر گرفته است که اولین آنها اجازه اقامت دائم در این کشور است. این کشور به ایران نزدیک است و آب‌وهوای آن مشابه با کشور ماست. افراد مختلف با اخذ اقامت در این کشور می‌توانند برای گرفتن اقامت خانواده خود نیز اقدام کنند.

اما کسی که می‌خواهد در ترکیه ملک بخرد باید حواسش باشد اتباع خارجی در این کشور نمی‌توانند در مناطق روستایی‌نشین، دهکده‌ها و خصوصا در حوالی و اطراف مناطق نظامی ترکیه، اقدام به خرید ملک کنند. به همین منظور نیز دولت ترکیه، مناطق مشخصی را برای خرید خانه توسط اتباع خارجی، مشخص کرده است. اما ماجرای خرید خانه در ترکیه به این شکل نیست که تنها پول یک خانه را بدهید و بعد صاحب همه مزایا شوید. خریداران ملک در ترکیه باید این نکته را مد‌نظر داشته باشند که باید هزینه‌های جانبی دیگری مانند وکیل، دفتر اسناد رسمی، مالیات و غیره را هم بپردازند.

کسانی که از طریق موسسات مهاجرتی می‌خواهند این‌کارها را انجام دهند باید هزینه مصوب برای این موسسات را هم پرداخت کنند. هزینه‌های مشاوره مسکن بسیار پایین است، شبکه‌های تلویزیونی رایگان است و خدماتی مانند آب و تلفن و اینترنت ارزان هستند. اگر همه‌چیز جور شد و شما خانه‌ای در یکی از شهرهای ترکیه خریدید، باید حواستان باشد که مجبورید به‌طور دائم ساکن این کشور باشید و حتی برای سفر هم اجازه ماندن در کشور دیگر بیش از ۳۰ روز در سال را ندارید.

اما کسانی‌که اقدام به خرید خانه در ترکیه می‌کنند باید به مسائلی مثل گرانی و پیدا کردن شغل هم فکر کنند. استانبول سی‌ونهمین شهر گران جهان است. خورد و خوراک و حمل و نقل بخش زیادی از پول را ماهانه می‌بلعد و به دلیل اینکه قوانین سختی برای استخدام خارجی‌ها گذاشته، پیدا کردن شغل در آن آسان نیست. با همه اینها از ایران، عراق و سوریه سالانه افراد زیادی در ترکیه خانه می‌خرند.

اگر بخواهیم از دیگر محدودیت‌های خرید خانه در ترکیه بگوییم، هر یک از اتباع خارجی در ترکیه می‌توانند تنها تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی این کشور را خریداری کنند. همچنین می‌توانند تا ۱۰درصد از اراضی و املاک هر ناحیه و یا شهر را به‌خود اختصاص دهند. اگر ملکی که می‌خرید مورد تایید دولت نباشد، مسئله اقامت منتفی خواهد شد.

امارات
در کشور امارات متوسط قیمت خرید مسکن حدود پنج تا شش برابر درآمد سالانه افراد است؛ این در حالی است که این آمار در برخی از کشورهای به میزان ۳۰ برابر هم می‌رسد. دوبی نسبت به بقیه شهرهای این کشور ارزان‌تر است و به همین دلیل استقبال از خرید خانه در این شهر بیشتر است. دولتمردان اماراتی به سرمایه‌گذاران خارجی مجوز سرمایه‌گذاری همزمان در چند نقطه را داده‌اند و این موضوع موجب شده تا خرید و فروش ملک در این کشور افزایش پیدا کند.

اگر کسی یک واحد مسکونی در امارات بخرد، کارت طلایی اقامت پنج تا ۱۰ سال را خواهد گرفت. از محدودیت‌هایی که اتباع خارجی برای خرید ملک در امارات به‌خصوص دوبی، با آن روبه‌رو می‌شوند؛ آن است که ارزش ملک مورد نظر باید حداقل یک میلیون درهم باشد و در ملکی که چند مالک دارد، سهم هر کدام از مالکان، به این میزان است. با این حساب برای خرید یک ملک در دوبی حداقل به هفت میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان نیاز دارید و در غیر این صورت باید دور کارت طلایی اقامت را خط بکشید.

ملک نباید در رهن یا وثیقه بانک باشد و خرید ملک به تنهایی به دریافت کارت اقامت برای اتباع خارجی منجر نمی‌شود. به اضافه اینها هزینه خانه‌ها برای خارجی‌ها دو تا سه برابر اتباع این کشور است و به همین خاطر دوبی محل گرانی برای خرید ملک است. فرد با اقامت در امارات می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸‌سال خود هم اقامت دریافت کند. در دوبی نیز دو نوع ویزا برای مالکان وجود دارد که به دو صورت شش ماهه و چند بار ورود و دو ساله موجود است.

هزینه‌هایی که به هنگام خرید ملک نیاز است مالیات خرید، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه خریدار، حق وکالت، هزینه دفتر خانه و هزینه به‌نام زدن برق و گاز که جیب فرد را حسابی خالی می‌کند. از سوی دیگر همیشه باید به یاد داشت که امارات سیاست‌های اقتصادی خود را همگام با سیاست خارجی خود تنظیم می‌کند. در سال‌های گذشته این کشور در رابطه با شهروندان ایرانی سخت‌گیری‌های زیادی از خود نشان داده است. این وضعیت می‌تواند در آینده هم مشکل‌زا باشد. به همین خاطر متقاضی خرید خانه در دوبی یا شهرهای دیگر باید مقداری ریسک را به جان بخرد.

اروپا
در میان کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتغال کشورهای بهتری برای خرید ملک هستند. به همین دلیل برخی از ایرانی‌ها که قادر به پرداخت هزینه خرید خانه در این دو کشور هستند، اروپا را انتخاب می‌کنند. کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا، که کشورهای مدیترانه‌ای هستند؛ دارای یک ویزا موسوم به ویزای طلایی یا گلدن ویزا هستند. اتباع ایرانی در همه کشورهای اروپایی قادر به خرید خانه نیستند. به اضافه این تمکن مالی از نان شب هم برای خرید خانه در این دو کشور واجب‌تر است، به این صورت که فرد خریدار باید در مدت ۹۰ روز مبلغ مورد نظر را در حساب بانکی خود پس‌انداز داشته باشد.

فراموش نکنید که خرید خانه در اروپا دارای شرایط سنی است؛ به این صورت که حداقل سن برای خرید خانه در اروپا ۱۸ سال است. افرادی که می‌خواهند در کشورهای اروپایی خانه بخرند، نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند، اما اگر کسی این مدرک را داشته باشد، یک امتیاز به‌حساب آمده و شانس او برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند. برای خرید خانه در اروپا شما باید مبالغی را پرداخت کنید که این مبالغ شامل موارد زیر است: پرداخت مالیات بر ارث (در صورت نیاز)، پرداخت مالیات محلی و پرداخت سود سرمایه (در صورتی که فرد مشمول پرداخت باشد).

یکی از مواردی که ایرانی‌ها را وسوسه می‌کند تا در اروپا خانه بخرند، این است که با این کار می‌توانند به‌راحتی و بدون ویزا به هر کشور اروپایی دیگری سفر کنند و دردسرها و هزینه‌های گرفتن ویزای جداگانه منتفی می‌شود. برنامه اعطای شهروندی اسپانیا از طریق خرید املاک، بسیار دقیق و مدون است. اما فکر نکنید که کار به همین آسانی است، خریدار باید فکر فردای خود هم باشد. برنامه‌ای تحت عنوان ویزای طلایی یا Golden Visa به خریداران خانه در شهرهای مختلف اسپانیا داده خواهد شد که در وهله اول جذاب به‌نظر می‌رسد.

با این حال در کنار آسان بودن اخذ اقامت از طریق خرید خانه، در این کشور، اسپانیا گران‌ترین کشور اروپا به‌حساب می‌آید و شما باید مجوز ویزای خود را هم هر دو سال یک‌بار تمدید کنید. این در حالی است که این موضوع برای کشورهای دیگر، هر پنج سال یک‌بار است. دردسرهای تمدید ویزا هم در بروکراسی عریض و طویل اروپایی کم نیستند. در یونان نیز مانند اسپانیا، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که موجب جذب سرمایه‌های بسیاری در زمینه خرید خانه در اروپا شده است.

شما با خرید خانه در یونان می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری آن در جهت افزایش سرمایه خود استفاده کنید. برخلاف اسپانیا، شما با داشتن ویزای طلایی می‌توانید به مدت پنج سال در این کشور بمانید و در طول این مدت می‌توانید از خاک این کشور خارج شوید. پس از گذشت ۷ سال از اقامت در یونان، شما می‌توانید تابعیت این کشور را بگیرید. با این حال باید دانست که این کشور اقتصاد ضعیفی داشته و عملا ممکن است برای پیدا کردن کار یا راه انداختن آن به مشکل بخورید.

هزینه خرید خانه در کشور آلمان هم از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای مثال قیمت خرید خانه در شهرهای بزرگ و مهمی مانند مونیخ، فرانکفورت، برلین و غیره بسیار بیشتر از شهرهای کم‌جمعیت و کوچک است. در حالت کلی قیمت خرید خانه در آلمان به کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا شباهت دارد و کسی که قصد این اقدام را دارد باید حسابی جیبش را پر کند.

کدخبر: ۴۳۶۰۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر