کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۵۴
تاریخ خبر:

چرا اوضاع ترامپ در‌ مقابل بایدن وخیم به‌نظر می‌رسد؟

سی‌ان‌ان نوشت: جو بایدن در موقعیت بهتر و قدرتمندتری وارد آخرین مرحله رقابت ریاست‌جمهوری می‌شود و در نظرسنجی‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی و تلاش برای افزایش شانس پیروزی خود از دونالد ترامپ جلوتر است. این در حالی است که ترامپ برای دفاع از موقعیت خود در ایالاتی که باید «برنده شود» تقلا می‌کند.

در حالی که ۲۳روز تا زمان انتخابات باقی‌مانده و تا همین حالا میلیون‌ها رای اخذ شده، دستیاران بایدن و متحدان دموکراتش می‌گویند که اقدامات نادرست ترامپ و پیام بایدن، نقشه گسترده‌ای را با مسیرهای بی‌شماری که به کسب ۲۷۰ رأی الکترال منتهی می‌شود در اختیار وی قرار داده است. زمان می‌برد که ترامپ مسیر رقابت را تغییر دهد. او البته در استفاده از فرصت‌های موجود کوتاهی می‌کند.

در نظرسنجی CNN پس از مناظره کاندیداهای پست معاون رئیس‌جمهور، بینندگان، سناتور هریس، زوج انتخاباتی بایدن را در مناظره خود با مایک پنس به عنوان کاندیدای برتر انتخاب کردند. ترامپ سپس روز پنجشنبه در یک برنامه صبحگاهی فاکس بیزینس هریس را «یک هیولا» خواند و خانواده‌های Gold Star را مقصر آلودگی خود به ویروس کرونا دانست (خانواده‌های Gold Star از نزدیکان اعضای نیروهای مسلح ایالات متحده هستند که در جنگ یا در حمایت از برخی فعالیت‌های نظامی‌کشته شده‌اند و وزارت دفاع آمریکا این نشان را به آن‌ها داده است) .

و گفت در دومین مناظره خود با بایدن که قرار بود برگزار شود، شرکت نخواهد کرد؛ مناظره‌ای که به قالب مجازی تغییر یافت و سپس لغو شد. روز جمعه ترامپ یک مصاحبه پر از گلایه با برنامه راش لیمبو، مجری راست‌گرای رادیو داشت. در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری وی در تلاش بود تا با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در مورد یک توافق بر سر محرک اقتصادی مذاکره کند.

این یک عقبگرد کلی از بیانیه توئیتری ترامپ در اوایل هفته مبنی بر پایان دادن به این مذاکرات محسوب می‌شود. در حالی که ترامپ در موقعیت ضعف قرار گرفته، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا احتمال تصویب هرگونه توافق به موقع برای انتخابات توسط جمهوری خواهان را مورد تردید قرار داد.

*** فعالیت ترامپ خارج از واشنگتن کاهش یافته است
اقدامات ترامپ در طول هفته باعث ایجاد یک سرفصل از نظر سیاسی آسیب زننده شد بدون اینکه فرصتی ارزشمند برای بهبود اولین نمایش خود در برابر بایدن به دست آورد. گای سسیل، عضو ارشد کمیته عمل سیاسی طرفدار بایدن، روز جمعه به خبرنگاران گفت که ترامپ «در تلاش است تا رأی‌دهندگان جدید را به زحمت بیندازد» و برای انجام این کار «وقتش تمام می‌شود.»

در خارج از واشنگتن، تحرکات انتخاباتی ترامپ در حال کاهش است، تبلیغات خود را در اوهایو و آیووا به طور کامل تعلیق کرده است. دو ایالتی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با بیش از ۹درصد اختلاف در آن پیروز شد اما حالا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او اکنون یا رقابت تنگاتنگی با بایدن دارد یا عقب است. او همچنین هزینه‌های تبلیغات در سایر میادین رقابت در غرب میانه در آمریکا را نیز کاهش داده است.

سامانتا زاگر، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفت:«ترامپ و ستاد انتخاباتی او در مورد شانس پیروزی در این ایالت‌ها بسیار مطمئن هستند. ما سال‌هاست که از طریق چندین راه مستقیم با رای‌دهندگان در مورد موفقیت برنامه «اول آمریکا» که شعار رئیس‌جمهور ترامپ است صحبت کرده‌ایم. ما برخلاف جو بایدن معتقدیم تبلیغات انتخاباتی تنها راه نیست.»

اما برای ترامپ وحشتناک‌تر است چراکه اگر او اوهایو و آیووا را از دست بدهد، مسلم است که نتیجه کاملا به نفع بایدن خواهد شد.از سوی دیگر با توجه به آنچه منابع آگاه گفتند، بایدن در ماه سپتامبر، در جمع‌آوری کمک مالی رکوردشکنی کرد.نظرسنجی‌های انجام شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که بایدن در کل کشور کاملا از ترامپ پیش افتاده است.

یک نظرسنجی CNN در این هفته نشان داد ۵۷درصد متمایل به بایدن هستند و درمقابل ۴۱درصد ترامپ را بر می‌گزینند. در ایالت‌های اصلی رقابت یعنی آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین، جایی که بایدن احتمالا با پیروزی در سه یا چهار ایالت از شش ایالت از آستانه ۲۷۰ آرای انتخاباتی عبور می‌کند نیز وضعیت بهتری دارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در میان رای‌دهندگان ۶۵سال به بالا از ترامپ پیش افتاده که این یک اتفاق نادر برای یک نامزد دموکرات است. به‌علاوه، با توجه به اینکه اکثریت زنان از او حمایت می‌کنند از یک شکاف بزرگ جنسیتی سود می‌برد.آنها گفتند که بایدن در میان یک بیماری همه گیر که بیش از ۲۱۰هزار نفر آمریکایی جان خود را از دست داده و در هرج و مرج ایجاد شده توسط ترامپ، آرامش و ثبات را ارائه می‌دهد؛ ویژگی‌هایی که طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان را مجذوب خود می‌کند.

کدخبر: ۳۵۳۹۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر