کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۸۰
تاریخ خبر:

چرا اردوغان از دست ماکرون عصبانی است؟

روزنامه هفت صبح | یک: یک هفته است که اوضاع میان آنکارا و پاریس خوب نیست. روابط این دو از زمانی که اردوغان در مدیترانه با یونان در افتاد،خراب شد.ترکیه می‌گوید دلیل اصلی ناراحتی فرانسه افزایش قدرت و تأثیرگذاری ترکیه در جهان، منطقه و به‌ویژه آفریقاست. فرانسه ناراحتی خود را نیز با حمایت از ادعاهای پوچ، بی‌اساس و غیرقانونی یونان ابراز می‌کند اما فرانسه و اروپا اردوغان را به توسعه‌طلبی و به خطر انداختن منافع یکی از کشورهای حوزه مدیترانه که از قضا عضوی از اتحادیه اروپا هم است متهم می‌کند.

* دو: ماکرون پنجشنبه گذشته گفته بود کشورش به دنبال موضع واحد اروپا علیه ترکیه است. رئیس‌جمهور فرانسه با متهم کردن ترکیه به افزایش تنش‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز در شرق دریای مدیترانه، رفتارهای یک‌جانبه آنکارا در این منطقه را محکوم کرد. او در این‌باره گفت: «امیدواریم بحث‌های امروز، راهکاری برای بحران با ترکیه حاصل کند. اجتناب از درگیری با ترکیه به معنای انفعال نیست و آنکارا نیز باید تمایلات خود را شفاف‌سازی کند.»

رئیس‌جمهور فرانسه با غیرقانونی خواندن توافق دریایی و نظامی ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی اظهار داشت: «کشورهای اروپایی باید موضع واحد و قاطعی در برابر رئیس‌جمهور ترکیه بگیرند.» طی هفته‌های گذشته تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد. اردوغان طبق قراردادی که با دولت وفاق ملی در لیبی بسته است، می‌گوید که قصد حفاری برای انرژی در مدیترانه را دارد اما یونان حاضر به قبول این قرارداد نیست و می‌گوید اردوغان از لیبیایی‌ها باج گرفته است.

* سه: در ترکیه همواره این تفکر وجود دارد که با فروپاشی امپراطوری عثمانی، دسترسی ترکیه به آب‌های آزاد و منافع ناشی از این دسترسی‌ها محدود شده است. تمایل اردوغان برای بازگشت به دریای مدیترانه و اژه نشان می‌دهد که او قصد دارد دسترسی به آب‌ها را بدون اینکه کشورهای اروپایی مزاحمتی ایجاد کنند، برای خود ایجاد کند. اما یونان مخالف سرسخت این ماجراست وفرانسه با قدرت هرچه تمام‌تر از در پشتیبانی از یونان درآمده است.

* سه: وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد، شورای اروپا قرار است پایان سپتامبر در وهله نخست پرونده ترکیه و تنش در مدیترانه شرقی به خصوص با محوریت بررسی اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا را بررسی کند.

* چهار: روز یکشنبه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به رادیو «فرانس اینتر» گفت: در جلسه شورای اروپا در پایان ماه جاری میلادی پرونده‌ای که مطرح می‌شود پرونده ترکیه خواهد بود. لودریان افزود: ما این پرونده را از چند روز پیش با وزیران خارجه اروپا در برلین آماده کرده‌ایم تا ابزارهای پاسخی را که می‌توانیم در قبال ترکیه استفاده کنیم در دست داشته باشیم.

* پنج: اما اردوغان از دست شخص ماکرون هم به شدت عصبانی است. او در بحبوحه تنش‌ها در شرق مدیترانه از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه انتقاد کرد و گفت که وی، تاریخ کشورش را نمی‌داند. اردوغان شنبه در سخنانی خطاب به ماکرون گفت: اطلاعی از تاریخ نداری. حتی تاریخ فرانسه را نمی‌دانی.

وی با اشاره به کشتارهای الجزایر و روآندا اظهار کرد: نمی‌توانی به ما درس انسانیت بدهی. رئیس جمهوری ترکیه همچنین خطاب به یونان هشدار داد که «مرتکب اشتباه نشود». ماکرون پنجشنبه گذشته گفته بود: ترکیه دیگر شریک ما در منطقه مدیترانه نیست. او افزود: باید در مقابل دولت ترکیه قاطع باشیم. مردم ترکیه لیاقت دولتی غیر از دولت اردوغان را دارند.

خشم اردوغان و فرانسه می‌تواند ابعاد طوفانی‌تری به خود بگیرد. یکی دیگر از زمینه‌های اختلاف دو کشور بر سر نیروهای پ.ک.ک است که اردوغان می‌گوید پاریس از آنها حمایت می‌کند. به نظر نمی‌رسد که دولت آنکارا به زودی و با حرف کشورهای اروپایی دست از ماجراجویی بردارد.

کدخبر: ۳۴۹۲۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر