کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۵۶۷
تاریخ خبر:

چالش جدید برای روانشناسان؛ مشاوره مذهبی توسط حوزه علمیه

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| ۶۹نماینده مجلس طرحی درباره اعطای مجوز مشاوره مبتنی بر رویکرد دینی و اسلامی ذیل ماده ۳ قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به مجلس ارائه کرده‌اند که حوزه علمیه به طور مستقل مجوز مرکز و فعالیت را صادر کند، طرحی که دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی با آن مخالف است. در این طرح که به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده، آمده است:

« …در ۲۵ استان کشور هم‌اکنون رشته مشاوره اسلامی توسط حوزه‌های علمیه دایر گردیده است. ازجمله مراکز مهم فعال در این زمینه می‌توان به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ۴۰ سال سابقه و تربیت دانش‌پژوهان در مقاطع ارشد و دکترا، موسسه امام خمینی‌‌ با بیش از ۲۵ سال سابقه، مرکز تخصصی امام خمینی ‌ وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با بیش از ۱۰سال سابقه و …..

با توجه به مرجعیت دینی حوزه‌های علمیه و ضرورت استقلال آن‌، لازم است صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی، به صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور قرار گیرد. این مهم با اضافه شدن یک تبصره، ذیل ماده ۱ قانون تشکیل سازمان روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران محقق می‌شود ان‌شاء‌الله.»

دیدار با رئیس حوزه علمیه برای توقف طرح
با این اوصاف رئیس سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده حوزه علمیه ساختار لازم و نظارتی ندارد و فعلا صلاح نیست چنین اختیاراتی به حوزه داده شود. براساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی، رئیس این سازمان تلاش می‌کند این طرح را از دستور کار مجلس خارج کند. حاتمی اعلام کرده:

«در گذشته هم چنین طرح‌هایی وجود داشته ‌ که با اقدامات موثر و تعاملی از دستور کار خارج شده است. تلاش می‌کنیم این طرح غیر‌کارشناسی و تفرقه‌افکنانه ‌را از دستور کار پژوهش‌های مجلس یا کمیسیون مرتبط خارج کنیم. برای پیگیری موضوع کمیته‌ای را در سازمان برای رایزنی با نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر مسئولان تشکیل داده‌ایم که ان‌شاء‌الله طرح از دستورکار خارج شود. »

همچنین رئیس سازمان نظام روانشناسی در راستای تلاش‌هایی که اعلام کرده، سه‌شنبه گذشته به حوزه علمیه رفته و با آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه علمیه دیدار کرده است. طبق اظهار نظر حاتمی که در اطلاعیه روابط عمومی سازمان هم آمده است، آیت‌الله اعرافی از موضوع این طرح اطلاعی نداشته و این طرح توسط نمایندگان مجلس طراحی و ارائه شده است.

البته حسین میرزایی نماینده اصفهان که این طرح را مطرح کرده است، در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح می‌گوید:« ما به‌طور مستقیم با رئیس حوزه علمیه صحبت نکرده‌ایم‌ اما ایشان از این طرح خبر دارند. چون مدت زیادی از این موضوع گذشته ممکن است فراموش کرده باشند.» میرزایی درباره دلیل مطرح شدن این طرح می‌گوید:« دنیا‌، دنیای تخصص است. هر کس باید در حوزه تخصصی خودش کار کند. هدف این طرح هم همین است.

در همه دنیا مشاوره و روانشناسی به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مربوط است‌ اما در حوزه مشاوره مذهبی باید به متخصص این حوزه ارجاع شود. ما فقط می‌خواهیم مجوز مشاوران مذهبی و اسلامی توسط حوزه علمیه صادر شود و بقیه اختیارات سازمان نظام روانشناسی دست خودش بماند.» به گفته نماینده مجلس اصفهان این طرح به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع شده است. در ادامه سه نکته مهم درباره این طرح نمایندگان مجلس را می‌خوانید.

طبق یک رسم همیشگی، نفر اولی که نامش در لیست افراد امضا کننده طرح می‌آید، خودش مطرح کننده طرحی است که به مرکز پژوهش‌ها ارسال می‌شود. براساس طرحی که در مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، حسین میرزایی نماینده اصفهان و ورزنه مطرح کننده طرح اعطای مجوز روانشناسی از طرف حوزه علمیه است. حسین میرزایی روحانی ایرانی متولد و بزرگ شده اصفهان است.میرزایی در حوزه علمیه اصفهان مقدمات و سطح را گذرانده ‌است.

او یکی از حامیان طرح صیانت از فضای مجازی هست..طبق اعلام رئیس سازمان نظام روانشناسی بیشتر از ۱۰۰ نفر از روحانیون تحصیلات روانشناسی و مشاوره در سطح ارشد و دکترا دارند و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند و تعدادی از آنان پروانه هم دارند.
سازمان نظام روانشناسی ۴۲ هزار عضو رسمی دارد و بیشتر از ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته روانشناسی و مشاوره مشغول تحصیل هستند.

کدخبر: ۴۷۱۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    بخاطر صد نفر، چهل و دو هزار نفر متخصص رو انشناسی و سیصد هزار دانشجوی این رشته را بگذارید کنار که کار برای این اقلیت چاق ک نید؟؟؟