کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۴۵۱
تاریخ خبر:

چالش تحمل‌ناپذیر کوتاه ‌کردن مو

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | فکر ‌نمی‌کردیم زندگی بدون آرایشگاه و سلمانی این‌قدر‌ سخت باشد. چهره بعضی از هموطنان در حال تغییر است و خیلی‌ها سیاست «زیبایی طبیعی» را در پیش گرفته‌اند، از طرف دیگر بعضی‌ها هم انگار نه انگار که با مسئله‌ای به نام بسته بودن آرایشگاه‌ها رو به رو هستند، همانطور ترگل و ورگل تردد می‌کنند و این سوال را برای بقیه به وجود می‌آورند که برای آرایش و پیرایش چه راهی غیر از مراجعه به آرایشگاه‌ها وجود دارد.

*** آرایشگاه‌های نیمه باز
کرکره‌های نیمه بسته تصویری است که اغلب ما این روزها در خیابان می‌بینیم، مغازه‌هایی که مثلا بسته‌اند اما ارتباط مغازه‌دار و مشتری از طریق همان در نیمه بسته کاملا برقرار است.بعضی آرایشگاه‌های مردانه هم همین وضعیت را دارند. چراغ‌ها خاموش است، کرکره نیمه بسته است اما آقای آرایشگر داخل مغازه نشسته، مشتری هم با هماهنگی قبلی وارد می‌شود در دورترین نقطه به در ورودی می‌نشیند و در فضایی نیمه تاریک سرش را به دست آرایشگر می‌سپارد. پرس و‌ جوها نشان می‌دهد که اغلب این آرایشگاه‌های تعطیل نما، از ساعت‌های نزدیک به غروب شروع به وقت دادن می‌کنند و تا نیمه شب هم مشتری می‌گیرند، تمام وقت‌ها هم کیپ تا کیپ پر است.

یکی از این آرایشگرهایی که به این شکل فعالیتش را ادامه می‌دهد به هفت صبح می‌گوید: «دلیل اینکه از نزدیک‌های غروب وقت داده می شود این است که در آن ساعت‌ها سرکشی ماموران به خیابان خیلی کمتر است و می‌توان با ریسک کمتری کار کرد. البته اگر هم مامور بیاید می‌توان گفت که فامیلیم و دارم موهایش را کوتاه می‌کنم نه اینکه مغازه را باز کرده باشم.» اینطور که خودش می‌گوید دلیل اصرارش به ادامه فعالیت به این شکل غیر از کسب درآمد فشار مشتری‌های قدیمی و جدید است که او را بیچاره کرده‌اند آنقدر زنگ زده‌اند.

آرایشگاه‌های زنانه در این مورد کار راحت‌تری دارند چون اغلب داخل ساختمان‌ها هستند و اصلا ویترین ندارند که نگران دیده شدن کارشان باشند اما آنها هم ترس گزارش شدن دارند چون همین چند روز پیش رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه تاکید کرد که تا زمان لغو نشدن ممنوعیت‌ها که گویا فعلا هم برنامه‌ای برای لغو شدن ندارند، باز کردن آرایشگاه‌ها ممنوع است و با جریمه نقدی یا حتی پلمب جواب متخلفان را می‌دهند.

این تهدیدها باعث شده که آنها دو راه داشته باشند یا با پذیرش تمام ریسک‌ها به گرفتن مشتری‌های قدیمی و آشنا تن بدهند یا اینکه راه بیفتند بروند به خانه مشتری‌ها و کارهای را همانجا برایشان انجام دهند. بعضی از آنها برای این کار هزینه رفت و آمد می‌گیرند و بعضی‌ها که بیشتر از بقیه تحت فشار بیکاری هستند و پول‌های از کف رفته شب عید بیشتر بهشان ضرر زده، هزینه رفت و آمد را اشانتیون می‌دهند. دسته سومی هم هستند که برای دادن این اشانتیون یک شرط دارند اینکه کاری که مشتری می‌خواهد انجام بدهد صرفه داشته باشد مثل کار با مواد یا تعداد مشتری‌ها بیشتر باشد یعنی وقتی خانم آرایشگر به محل مراجعه می‌کند چند مشتری در انتظارش باشند.

همین هم باعث شده خیلی از زنان یک روز را هماهنگ کنند، دور هم جمع شوند و منتظر آرایشگر بمانند. یکی از آرایشگرانی که تقریبا وقت تمام روزهایش به همین ترتیب پر می‌شود می‌گوید: «ما شب عید خیلی ضربه خوردیم و الان هر چقدر کار کنیم جبران نمی‌شود اما دلیل اینکه قبول کردم اینطوری کار کنم بیشتر از پول این است که مشتری‌ها واقعا اصرار می‌کنند. بالاخره این کار برای من هم خطر دارد اما دیگر وا داده‌ام.» به نظر او اگرچه آرایشگری از نظر دولت و ستاد مقابله با کرونا یک خدمت ضروری نیست اما برای بعضی از مردم واقعا ضروری است.

او می‌گوید: «کار من آرایشگری مو است، خیلی از زن‌ها از اینکه موهایشان نامرتب باشد واقعا افسرده می‌شوند، در شرایط افسرده‌کننده کرونا اینکه ظاهر آدم بهتر شود خیلی روحیه می‌دهد. بعضی از بچه‌ها کارشان ناخن است، در مورد آنها شرایط باز هم سخت‌تر است. خانم‌هایی که کاشت انجام داده‌اند بعد از مدتی یا باید ترمیم کنند یا بردارند ورگرنه از یک جایی به بعد غیر قابل تحمل می‌شود و می‌تواند باعث شکستن ناخنشان از بیخ شود. فکر نکنم مردها هم خیلی بتوانند نامرتب بودن سر و صورتشان را تحمل کنند. می‌خواهم بگویم معنی کلمه ضروری از نظر آدم‌ها متفاوت است.»

*** آرایشگری در فضای باز
خیلی از مردانی که کارشان آرایشگری است اما نه جرات باز کردن مغازه را دارند و نه امکان بردن مشتری را به خانه، تصمیم گرفته‌اند دست به کار خلاقانه‌تری بزنند و آن آرایشگری در فضای باز است. دو برادر اهل…. جزو اولین کسانی بودند که این کار را شروع کرده و آن را رسانه‌ای کردند. تیپ عجیب ولباس‌های پوشیده آنها نه تنها توجه خیلی‌ها را جلب کرد بلکه ایده آرایشگری در فضای باز را به خیلی‌ها داد. حالا آرایشگرها در حیاط خانه‌ها یا حتی در پارک‌های حاشیه‌ای خیابان‌ها کارهای مربوط به سر و صورت مشتری‌ها را انجام می‌دهند. دلیلشان هم این است که احتمال انتقال کرونا در فضای باز کمتر است و البته کسی هم نمی‌تواند سراغ آنها برود و مانعشان شود.

*** بازار داغ فروش وسایل اصلاح
اینطور که فروشنده‌ها می‌گویند و از اطلاعات سایت‌های فروش اینترنتی بر می‌آید، فروش کالاهای مربوط به اصلاح موی سر و صورت رونق زیادی گرفته است چون خیلی‌ها هم به فکر افتاده‌اند که در این زمینه خودکفا باشند و از اطرافیان و هم قرنطینه‌ای‌هایشان کمک بگیرند. با طولانی شدن قرنطینه و کلافه شدن محرومان از آرایشگاه تعداد ویدئوهای آموزشی کوتاه کردن موی سر هم درشبکه‌های مجازی تلاش می‌کند که خودش را به تعداد ویدئوهای آشپزی برساند.

کدخبر: ۳۲۱۴۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر