کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۳۰۳
تاریخ خبر:

چالش‌های عجیب و پردردسر دربی تهران

روزنامه هفت صبح | با اعلام برنامه هفته‌های سوم و چهارم لیگ برتر، تاریخ دربی رفت نیز مشخص شد. این بازی روز یکشنبه ۳۱ شهریور در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. تقریبا ۲۰ روز تا این بازی فاصله داریم اما چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند در این مدت حاشیه‌ها و دردسرهایی را برای دو باشگاه، سازمان لیگ و حتی نهادهای بزرگ‌تر ایجاد کند.

*** سازمان لیگ
در این دو هفته ماجرای بلیت‌فروشی بازی‌های لیگ برتر انتقادهای زیادی را متوجه سازمان لیگ کرده است. باتوجه به اینکه بلیت‌فروشی در فصل جدید به شکلی جدید انجام می‌شود، مشکلات متعددی به خصوص در ورزشگاه آزادی به وجود آمده و هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال با دردسرهای زیادی مواجه شده‌اند.

در این ۲۰ روز هم بعید است همه ضعف‌ها و کمبودها برطرف شود و این احتمال وجود دارد که در دربی هم تماشاگران دو تیم با مشکلاتی مواجه شوند. اما مسئله اصلی اجرای قانون ۹۰-۱۰ است که سازمان لیگ وعده‌اش را پیش از شروع مسابقات داده بود. طبق برنامه میزبان این بازی استقلال است و قاعدتا ۹۰ درصد سکوها به هواداران این تیم اختصاص خواهد یافت.

اما شیوه بلیت‌فروشی جدید، به هیچ عنوان این تضمین را نمی‌دهد که در روز بازی شاهد تقسیم قانونی سکوها باشیم و اگر ضعف‌ها برطرف نشود و راه‌حلی هم پیدا نشود، ممکن است قانون ۹۰-۱۰ در این فصل هم اجرا نشود و سازمان لیگ برای اینکه با دردسر و انتقاد مواجه نشود ترجیح دهد با همان سهمیه ۵۰-۵۰ دربی‌های لیگ نوزدهم را برگزار کند.

*** شورای تامین استان تهران
برگزاری بازی در روز غیر تعطیل احتمالا باعث خواهد شد تا تماشاگران کمتری برای دیدن بازی به ورزشگاه بروند و این چیزی است که شورای تامین استان تهران از آن استقبال خواهد کرد اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن برگزاری بازی درست در اولین روز هفته دفاع مقدس است و این روزی است که با برگزاری مراسم‌‌ و برنامه‌های زیادی همراه است.

مراسمی که طبعا نیروهای انتظامی و نظامی در آنها حضوری پررنگ دارند و همین ممکن است برگزاری دربی تهران را با چالشی بزرگ از نظر کمبود نیروهای انتظامی در ورزشگاه آزادی مواجه کند. البته هنوز شورای تامین واکنشی به برگزاری دربی در روز ۳۱ شهریور نشان نداده اما قطعا در روزهای آینده باید منتظر ورود این نهاد به این ماجرا باشیم.

*** استقلال
در استقلال اوضاع بحرانی‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید. مشکل استقلال مشکل مدیریتی است. مدیریتی که حتی در مواجهه با کوچک‌ترین اتفاقات و حواشی، نمی‌تواند واکنشی مناسب نشان دهد و یکی از عوامل اصلی تولید بحران در این باشگاه است. گفته می‌شود ممکن است استقلال هم مثل پرسپولیس دچار تغییرات مدیریتی شود و این اتفاق احتمالا در روزهای آینده رخ خواهد داد. اتفاقی که قطعا در روزهای نزدیک به برگزاری دربی می‌تواند تاثیرات منفی هم به دنبال داشته باشد و استقلال را با حاشیه‌ای جدید مواجه کند.

*** کمیته انضباطی
اتفاقاتی که در تبریز برای علیرضا بیرانوند رخ داد، کمیته انضباطی را با دردسری بزرگ روبه‌رو کرده است. البته که نباید توهین‌ها و فحاشی‌های هواداران تراکتور به بیرانوند را نادیده گرفت اما واکنش او به این فحاشی‌ها هم قابل هضم و چشم‌پوشی نیست. او در جریان بازی هم با یک بازیکن تراکتور درگیری غیرورزشی داشت که می‌تواند منجر به باز شدن پرونده محرومیت تعلیقی او که سه جلسه‌ای است بشود.

کمیته انضباطی اگر به این ماجرا ورود کند به احتمال زیاد چاره‌ای جز اجرایی و قطعی کردن محرومیت تعلیقی بیرانوند نخواهد داشت اما اگر این اتفاق بیفتد پرسپولیسی‌ها آرام نخواهند نشست. آنها هنوز هم معتقدند ‌ اصل رای محرومیت تعلیقی بیرانوند ناعادلانه بوده .
خیلی‌ها هم هستند که معتقدند تا همین جا هم با بیرانوند مماشات شده و تکرار حرکات غیرورزشی از سوی او نشان می‌دهد‌ ‌ به اندازه کافی جریمه و تنبیه نشده است و بالاخره باید با او یک برخورد شدید انجام شود. حالا کمیته انضباطی باید یک تصمیم سخت بگیرد که نتیجه‌اش هر چه باشد با واکنش‌های تندی از سوی یکی از طرفین دربی تهران مواجه خواهد شد.

*** نمی‌شد دربی را در روز دیگری برگزار کرد؟
سازمان لیگ، برگزاری بازی‌های والیبال قهرمانی آسیا در تهران را عامل اصلی برگزاری دربی تهران در روز وسط هفته و غیرتعطیل اعلام کرده است. دلیلی که جامعه فوتبال را قانع نکرده است وآنها همچنان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا واقعا امکان برگزاری دربی در روزهای آخر هفته قبل نبود؟ با منطق دوستان سازمان لیگ، برگزاری بازی در روزهای ۲۸ یا ۲۹ شهریور ممکن نیست چون بازی‌های والیبال قهرمانی آسیا در این روزها برگزار می‌شود.

با توجه به حضور چند بازیکن از پرسپولیس و استقلال در تیم ملی، امکان برگزاری بازی‌های هفته سوم این دو تیم همزمان با دیگر بازی‌های این هفته هم نیست و بعد از هفته سوم هم که بازی‌های والیبال آغاز می‌شود! امکان برگزاری بازی در آخر هفته اول مهر ماه هم نیست چرا که برنامه بازی‌های لیگ با توجه به تاخیر یک ماهه بسیار فشرده است و فرصتی برای تعویق این بازی وجود ندارد.

*** رای سوپرجام، قوز بالاقوز!
این مشکلات، فقط رای دادگاه CAS درباره سوپرجام را کم داشت که ظاهرا قرار است روز ۲۹ شهریور یعنی دو روز قبل از برگزاری دربی اعلام شود. رای هر چه باشد و به سود هر تیمی که باشد به شدت روی دربی تاثیر خواهد گذاشت و جو این بازی را سنگین خواهد کرد و روحیه تیم برنده دادگاه را بالا خواهد برد. مشکل مهم‌تر اما این است که اگر CAS به برگزاری بازی رای بدهد، سازمان لیگ چه تاریخی را برای برگزاری این بازی تعیین خواهد کرد، آن هم در تقویمی شلوغ که اصلا جای خالی ندارد.

کدخبر: ۲۷۸۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر