کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۹۷۵
تاریخ خبر:

چالش‌های اساسی و چندگانه علی فروغی در شبکه سه

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | چهار سال پیش علی فروغی سکان‌دار مدیریت شبکه سه شد. او به پشتوانه جوانی و انگیزه قصد تحول در این شبکه را داشت و خیلی زود دست به تغییراتی زد. دعوت از محمدرضا گلزار برای اجرای «برنده باش» و تسریع در ساخت «عصر جدید» مهم‌ترین اتفاقاتی است که رقم زد و شبکه سه را در کانون توجهات قرار داد. او خطر حواشی تعطیلی «نود» را هم به جان خرید. پس از تغییر رئیس صدا و سیما، بارها نام فروغی در محافل رسمی و غیر‌رسمی پیچید اما پیمان جبلی عقیده دارد او بهترین گزینه برای مدیریت شبکه سه است. این روزها فروغی با چالش‌هایی اساسی دست و پنجه نرم می‌کند.

‌مورد اول| تعطیلی طبیب
شبکه سه سال‌هاست برنامه «طبیب» را در باکس صبحگاهی به شکل زنده پخش می‌کند. به‌رغم تعدد برنامه‌هایی با موضوع سلامت و پزشکی، «طبیب» همچنان محبوب مخاطبان است و نام آن در فهرست پربیننده‌ها دیده می‌شود. صحبت‌های اخیر یک کارشناس اما کار دست آن داد و معاونت سیما جلوی پخش آن را تا اطلاع ثانوی ‌‌گرفته است.

راستی چرا خود شبکه سه بیانیه نداد و معاونت سیما به ماجرا ورود کرد؟ آیا این نشانه‌ای از رابطه نه‌چندان خوب با مدیر شبکه سه است؟ حتی اگر فرض کنیم ورود معاونت سیما به ماجرا، ضریب دادن به حساسیت تلویزیون است باز هم نمی‌توان جلوی شائبه‌ها را گرفت. خود شبکه سه نمی‌توانست مجری‌، کارشناس و سازندگان «طبیب» را توبیخ کند؟ عجالتا شبکه سه یکی از برنامه‌های پرمخاطب خود را از دست داده و مشخص نیست آیا واقعا به آنتن بازخواهد گشت یا خیر.

مورد دوم| از دست دادن رشیدپور
تلویزیون مجری توانمند و پرطرفدار، به اندازه کافی در اختیار ندارد. تلاش فروغی در سال‌های اخیر برای میدان دادن به چهره‌های جدید، هنوز منجر به اتفاقی که باید، نشده است. در این شرایط رضا رشیدپور وزنه‌ای برای شبکه سه محسوب می‌شود. او چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود سلسله گزارش‌هایی درباره قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی منتشر کرد. خیلی زود پچپچه‌هایی مبنی بر ممنوع‌الکاری او به گوش رسید. حالا شبکه سه یک مجری و برنامه‌ساز موفق خود را از دست داده است.

مورد سوم| شایعه حذف علیخانی
چندی پیش فیلم‌نیوز خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مدیریت جدید تلویزیون، مخالف حضور احسان علیخانی در «عصر جدید» است. در عین حال از حمایت قاطع فروغی نسبت به علیخانی نوشت. این روزها که فصل سوم این مسابقه پرطرفدار در حال اتمام است، چالش اصلی مدیر شبکه سه، حفظ تهیه‌کننده و مجری «عصر جدید» برای فصل بعد است. او خوب می‌داند تغییر در برنامه، آسیب‌هایی جدی به دنبال دارد و منجر به افت کیفی و کاهش مخاطب آن خواهد شد. ساخت برنامه‌ای چون «عصر جدید» از عهده هر گروهی ساخته نیست .

مورد چهارم| انتقاد جبهه همسو
روز گذشته یادداشتی از داوود مرادیان، مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» منتشر شد که حاوی انتقاد از رویه شبکه سه در سریال‌سازی است. او این یادداشت را به بهانه پایان «حکم رشد» نوشته و از این سریال به عنوان «فاجعه» یاد کرده:« من برای مدیران عزیز شبکه‌ سه در بخش نمایشی احترام قائلم و مسئله لزوم پرکردن آنتن را هم درک می‌کنم.

اما ترس این مدیریت از جریان روشنفکری منجر به افسردگی شدید بچه حزب‌اللهی‌ها شد.» بماند که برخی رسانه‌ها عملکرد خود مرادیان را پیش کشیده و از حربه ضد حمله بهره برده‌اند. سوال اینجاست که او نمی‌توانست نقد خود را به شکل اختصاصی برای مدیر شبکه سه ارسال کند؟ آیا شرایط فروغی به گونه‌ای است که راه انتقاد جبهه همسو در فضای عمومی از او باز شده؟

مورد پنجم| روزهای سخت
نه فقط علی فروغی که کل مدیران سیما، روزهای سختی را تجربه می‌کنند. آنتن شبکه‌ها از محتوای جذاب و مفید خالی است و در این شرایط، فروغی با چالش‌های مختلف مواجه شده. مفهوم سریال جدید شبکه سه یعنی «تازه وارد» مطلوب بخشی از همفکران فروغی است اما از نظر هنری جایی برای دفاع ندارد و شکست آن دور از ذهن نیست.

وانگهی فصل فوتبالی تمام شده و شبکه سه یک امکان مهم را از دست داده است. این شبکه به‌رغم همه ضعف‌ها، همواره در نظرسنجی‌های مردمی رتبه اول یا دوم را در اختیار داشته. آیا با از دست دادن برندها‌، می‌تواند موقعیت فعلی را حفظ کند؟ چالش‌های علی فروغی طبیعی است یا برنامه‌ریزی شده؟!

کدخبر: ۴۶۲۹۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560694797

    این بنده خدا بزرگترین هنرش این بود که شب که سه رو که پرمخاطب ترین شبکه تلویزیون ب ود نابود کرد مغول ها به شبکه حمله میکردن این طوری نابود نمیشد