کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۶۴۸
تاریخ خبر:

پیچیدگی معادله یمن در میان جنگ ‌عربستان و امارات

روزنامه هفت صبح ، مهسا مژدهی | ‌یک جنگ همه‌جانبه در عدن، در جنوب یمن به راه افتاده که بازیگران آن دیگر انصارالله و عربستان نیستند. این بار رقابت و جنگ میان دو گروهی است که در طول این سال‌ها در جنگ یمن متحد یکدیگر بوده‌اند. کنترل اوضاع از دست عربستانی‌ها و اماراتی‌ها خارج شده. روز پنجشنبه عدن بارها مورد حمله هوایی اماراتی‌ها قرار گرفته. هدف این حملات نیروهای منصورهادی بودند. کسی که در همه این سال‌ها تحت حمایت عربستان بوده است.

*** ماجرا در یمن از چه قرار است؟
در عدن در جنوب یمن، نیروهای منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور که سال‌هاست در عربستان زندگی می‌کند اعلام کرده ‌ طرفدارانش به این منطقه بازگشته‌اند. از سوی دیگر جدایی‌طلبانی که مورد حمایت امارات قرار دارند هم در این منطقه فعالند. جنگ اصلی در بین این دو طرف رخ داده است. جنگی که دیگر صنعا در مرکز آن نیست و تحولات این کشور را باید در عدن جست‌وجو کرد. امارات در جنوب یمن حامی «مجلس انتقالی جنوب» است.

ائتلافی که از نیروهای جدایی‌طلب تشکیل شده است. این گروه به دنبال بازیابی استقلال ‌یمن جنوبی‌ است. نیروهای منصورهادی هفته گذشته دست به اقدامات شدیدی نسبت به جدایی‌طلبان در عدن زدند. همین درگیری‌ها باعث شد که نیروهای این ائتلاف از حدیده به عدن بیایند تا با نیروهای رقیب درگیر شوند. عدن از سال ۲۰۱۵ به عنوان پایتخت دولت منصورهادی شناخته می‌شود. رئیس جمهوری که خودش در عدن نیست و نفوذی هم ندارد اما عربستان و امارات سال‌ها در حمایت از او یمن را بمباران کرده و فقیرترین کشور عربی را درگیر جنگی بی‌رحمانه کرده‌اند.

در دهه ۹۰ میلادی عدن مرکز تجزیه‌طلبان شد و مدتی هم به عنوان پایتخت کشور تازه استقلال یافته جمهوری دموکراتیک یمن معروف شد‌ اما این اتفاق دیری نپایید. با این حال نیروهای تجزیه‌طلب امروزی باقی مانده همان‌ها هستند.درگیری‌های تازه از میانه مرداد ماه در گرفته است. نیروهای تحت حمایت دو کشور دست به درگیری‌های مسلحانه زدند و تانک را به خیابان‌های عدن آوردند.

روز هفدهم مرداد وبگاه خبری «بوابتی» یمن درباره علت آغاز دوباره درگیری‌ها در عدن از قول منابع امنیتی نوشته ‌ تلاش شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، برای ورود به ساختمان بانک مرکزی، علت تجدید درگیری‌هاست. این مجلس انتقالی جنوب از سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است.

بیست و دوم مرداد‌ امسال در نشست بین ملک‌سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در مکه که در حضور محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان انجام گرفت، دو طرف از گروه‌های هم‌پیمان در عدن خواستند به حمایت از منافع یمن بپردازند. پیشنهادی که تا امروز راه به جایی نبرده است.

بعد از این سلسله درگیری‌ها اعضایی از این شورا در بیست و نهم مرداد ماه وارد جده شدند تا با سعودی‌ها در مورد وضعیت جنوب یمن رایزنی کنند. این در حالیست که در مناطق شهری یمن، ساختمان‌ها و افراد عادی هم در امان نبودند و حملات زیادی به ساختمان‌های مسکونی از همان روزهای ابتدایی شروع درگیری‌ها گزارش شد.

*** بار دیگر ظهور القاعده
از سال ۱۳۹۴ گزارش‌هایی در مورد ظهور القاعده در عدن منتشر شده بود. بعد خبر رسید که در این منطقه نیروهای داعش و القاعده مدام در حال درگیری با یکدیگر هستند. این شهر از زمان قدرت گرفتن این نیروها امنیتش را به شدت از دست داد اما در دو سال اخیر حملات این گروه در عدن کاهش یافته بود.

با درگیری‌های جدید اما اوضاع دوباره به حالت قبل برگشت و نیروهای القاعده با استفاده از شرایط جنگی عدن، وارد معرکه شدند. حضور آنها باعث نگرانی‌های بیشتری در مورد غیرنظامیان عدن و حمله به مناطق مسکونی و ساختمان‌ها شده است. به ویژه آنکه القاعده در سال‌هایی که چندان خبری از آن در یمن نبود، مشغول گرفتن نیروها و مسلح کردن آنها بوده .

*** عصبانیت عربستانی‌ها از رویکرد امارات
منابع آگاه اعلام کردند شاه عربستان در دیدار عبدربه منصور هادی با وی در مکه مکرمه خشم خود را از امارات اعلام کرده است. او به تازگی با مقامات اماراتی در مکه دیدار کرده بود‌ اما این دیدار مانع از شدیدتر شدن درگیری ها نشد. برخی از ناظران معتقدند دلخوری ملک‌سلمان تنها به موضوع یمن برنمی‌گردد و نزدیک شدن ابوظبی به تهران هم آتش خشم پادشاه عربستان را شعله‌ورتر کرده است.

وزیر دفاع دولت مستعفی منصورهادی که از پایتخت رانده شده بودند اعلام کرد این هفته ۳۰۰ نفر از نیروهای‌شان در حملات هوایی اماراتی‌ها در عدن و آبین کشته شدند. دولت یمن، امارات را متهم کرده که نیروهای ارتش را هدف قرار داده‌ اما امارات گفته هدف این حملات ‌شبه نظامیان تروریست‌ بوده است. روز پنجشنبه وزیر خارجه یمن اعلام کرد ‌ جنگنده‌های اماراتی، نیروهای دولت مرکزی را که از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان برخوردار هستند، بمباران کرده‌اند.

کدخبر: ۲۷۷۶۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر