کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۹۱۹
تاریخ خبر:

پیمان جبلی‌ سریال‌های مناسبتی را تعطیل کرد

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| چندی پیش گزارشی منتشر کردیم با این تیتر «سیما فیلم کمپانی سریال‌سازی می‌شود». اشاره گزارش به تصمیم پیمان جبلی بود که یک شورا برای ساماندهی به سریال‌ها تشکیل داده و ماموریت اصلی را به سیما فیلم سپرده است. رئیس تازه‌نفس صدا و سیما اخیرا یک تصمیم مهم گرفته که جزئیات آن را در گزارش امروز هفت‌صبح می‌توانید بخوانید.

‌مورد اول| دستور توقف ۱۵ سریال
براساس شنیده‌های هفت صبح‌، پیمان جبلی عزم خود را جزم کرده تا حوزه سریال‌سازی تکانی اساسی بخورد. بخشی از ایده‌ای که جبلی در سر دارد رسانه‌ای شده؛ از‌جمله اینکه واسطه‌ها از بین برود، قدرت به‌طور کامل دست سیما فیلم باشد و نظارت خودش بر تولید آثار بیشتر شود.

این ایده، یادآور همان چیزی است که قرار بود هشت سال پیش اجرایی شود اما به بیراهه رفت. حالا او در نخستین گام دستور توقف ۱۵ سریال که در مرحله پیش‌تولید یا در آستانه تولید هستند را داده است تا شورای معتمد او بتواند نظارت کافی داشته باشد. چه‌بسا برخی از این سریال‌ها هم برای همیشه متوقف باقی بمانند.

مورد دوم| نوروزی‌ها
اولین نگرانی این است که دست تلویزیون از داشتن سریال بیش از پیش خالی بماند. نگرانی مهم‌تر برای باکس نوروزی شبکه‌هاست که سریال‌سازها فرصت چندانی برای رساندن محصول به آنتن ندارند. در این میان فقط با «زیرخاکی ۳» موافقت شده که به‌زودی تولید آن برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه یک شروع خواهد شد. آرمان زرین‌کوب (تهیه‌کننده ستایش) تصمیم داشت سریال نوروزی شبکه دو را بسازد. درباره سریال نوروزی شبکه سه و پنج هم اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. عجالتا، مهم، تصمیمی است که جبلی گرفته و دستور توقف همه آنها را داده است.

مورد سوم| رمضانی‌ها
کمی بعد از نوروز، ماه رمضان از راه می‌رسد و تلویزیون از حالا باید به فکر این مناسبت باشد. به همین خاطر است که دو ماه پیش خبر آمد محمدمهدی عسگرپور پیش‌تولید سریال «حضرت اجل» را شروع کرده. گفته می‌شد این سریال به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و نویسندگی سعید مطلبی برای رمضان شبکه سه تولید خواهد شد.

تهیه‌کننده حتی مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: «‌این سریال، اثری تاریخی در ژانر ملودرام است و وقایع آن از اواخر دوران قاجار آغاز می‌شود.» هجدهم مهر هم خبر ساخت سریال «سوره خانم» به کارگردانی بهرنگ توفیقی برای پخش از شبکه یک در رمضان ۱۴۰۱ رسانه‌ای شد. طبق این خبر، نویسندگی سریال برعهده سعید نعمت‌الله است. حالا این سریال و دیگر سریال‌های مناسبتی شبکه‌ها باید منتظر دستور بمانند. آنها مجوز دوباره ساخت خواهند گرفت یا طرحی دیگر جایگزین می‌شود؟

مورد چهارم| سایه روشن یک تصمیم
پیمان جبلی متوجه ایراد شده و دنبال راهکار برای رفع مشکل سریال‌ها‌ست. اینکه موفق می‌شود یا روش او کارآمد نیست، در طول زمان مشخص خواهد شد. فعلا اتفاقات، درون سازمان رخ می‌دهد و اطلاعاتی شفاف به بیرون درز نکرده است. جبلی هنوز به مدیران شبکه‌ها دست نزده و مدیر سیما فیلم تغییر نکرده. آیا او با همین ترکیب قصد پیاده‌سازی ایده‌های خود را دارد؟ آیا سیستم کنونی صدا و سیما در برابر چنین تصمیم‌های بزرگی انعطاف کافی را داراست؟ مدیر شبکه‌ها و مدیران گروه فیلم و سریال شبکه‌ها در ساخت سریال‌ها دخالت نخواهند داشت؟

مورد پنجم| اما و اگرها
آنچه خواندید بر اساس اطلاعاتی بود که به دست هفت صبح رسیده. منبع خبر نه یک نفر بلکه چند نفر هستند. با این حال چه‌بسا گزارش با تکذیب یا سوء‌برداشت مواجه شود. کما اینکه گزارش‌های مشابه پیشین به چنین سرنوشتی دچار شدند. آنچه مشخص است اینکه معتقدیم پیمان جبلی برای سامان دادن به وضعیت سریال‌سازی‌، باید تصمیمی مهم و فوری بگیرد. اینکه شیوه‌ها و روش‌ها چه باشد، در تخصص او و همکارانش است. خروجی سریال‌ها در چند سال اخیر قابل دفاع نیست و بسیاری از آنها همان بهتر که ساخته نشود. پیمان جبلی و همکارانش دو آزمون نوروز و رمضان را در فرصتی کوتاه پیش‌رو دارند.

کدخبر: ۴۲۲۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر