کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۷۲۷
تاریخ خبر:

چهار پیش‌بینی درباره آینده بورس

روزنامه هفت صبح | کارشناسان با خوش‌بینی به ‌آنچه در پیش است نگاه می‌کنند اما همچنان باید جانب احتیاط را نگه داشت. بورس ضرر ریزش‌های هفته گذشته را به‌‌کلی جبران کرده و حالا در مسیر صعودی قرار دارد. در حال حاضر عموما پیش‌بینی‌ها از آینده بازار، یک‌صدا و مثبت است. طوری که اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند صعودی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

پیش بینی آینده بازار بورس

*** توقف احتمالی در ایستگاه ۴۰۰هزار واحدی

سدهای مقاومت حرف آخر را در پیش‌بینی روند بازار می‌زنند. در ریزش هفته گذشته این سد مقاومت ۳۵۰هزار واحدی بود که با کمک اتفاقات خارج از بورس و بازگشت آرامش به بازارها، روند ریزش شاخص کل را تغییر داد. شاخص کل تا ۳۵۲هزار واحد عقب‌نشینی کرد و با رسیدن به نزدیکی مرز ۳۵۰هزارتایی روند معکوس به خود گرفت. حالا که بورس به سر جای اول بازگشته و تا رقم بی‌سابقه ۳۹۲هزار واحد رسیده، کارشناسان از سد مقاومت ۴۰۰هزار واحد صحبت می‌کنند.

این یعنی شاخص کل با نزدیک‌شدن به مرز ۴۰۰هزار واحد، توقف کوتاهی خواهد داشت و عبور از این مرز به‌راحتی انجام نخواهد شد. با این‌حساب می‌توان گفت تا پایان هفته احتمالا بازار به روند رو‌به‌رشد ادامه دهد و در روز چهارشنبه یا شنبه هفته آینده با نزدیک‌شدن شاخص کل به ۴۰۰هزار، شاهد کاهش نسبی شاخص خواهید بود. البته این موارد همگی جزو احتمالات است و بازار روند خود را طی خواهد کرد.

*** روند صعودی آرام‌تر می‌شود

سه‌روزی که از هفته گذشته حسابی برای سرمایه‌گذاران خوش‌یمن بوده، اما مطمئنا افزایش پیاپی ۱۶هزار واحدی در بازار بورس پایدار نخواهد ماند. در هفته گذشته وقتی سهام‌دارهای خرد و آماتور سهامشان را به حراج گذاشته بودند، عمدتا سهام‌داران حقوقی یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حکم بازارگردان برای کنترل آرامش بازار، سهام می‌خریدند. این اتفاق باعث شده حالا سهام اغلب شرکت‌ها از سهام‌داران خرد جمع‌آوری شده و به شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس برسد.

این موضوع باعث می‌شود توانایی سهام‌داران حقوقی برای کنترل بازار بیشتر شود. حالا آنها تعیین خواهند کرد که سهام شرکت‎‌ها چه روندی درپیش بگیرد. از آنجا که وظیفه شرکت‌های حقوقی کنترل بازار و جلوگیری از هیجانات است، می‌توان گفت در روزهای آینده و هفته‌های پیش رو شاهد فروش سهام توسط حقوقی‌ها خواهیم بود که باعث می‌‌شود روند رو‌به‌رشد بازار با سرعت کمتری نسبت به دو‌سه‌روز گذشته پیگیری شود تا دیگر با افزایش ۱۶هزار واحدی شاخص کل در یک روز خداحافظی کنیم.

*** بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در روزهای پیش رو

صف‌های خرید برای خیلی از نمادها هنوز جمع‌‌آوری نشده. بدون شک این نمادها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در دوروز باقی‌مانده از هفته هستند. توجه داشته باشید که صف‌های خرید عموما در ساعات پایانی معاملات یعنی در بین ساعت ۱۲ تا ۱۲ و ۳۰دقیقه جمع‌آوری خواهند شد یا دست کم به مقدار قابل توجهی از آنها پاسخ داده می‌شود.

بازارگردان‌ها برای نقدکردن سرمایه‌شان در نمادهای رو‌به‌رشد، ساعات پایانی بازار را انتخاب می‌کنند تا به روند معاملات در طول روز آسیبی نرسد. برای همین می‌توان امیدوار بود که در صف‌های خرید بتوانیم سهام بخریم. در بین شرکت‌های مختلف، نمادهایی که به مواد اولیه مثل نفت و فلزات ارتباط دارند و اصطلاحا به آنها کامودیتی گفته می‌شود، بیشترین شانس را برای ادامه روند صعودی در بازار دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به نماد گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اشاره کرد.

*** بورس تا آخر سال در مدار صعودی باقی می‌ماند

حجم نقدینگی به‌‌حدی بالاست که از هر کارشناس بورس درباره روند پیش رو تا آخر سال و پیش بینی آینده بازار بورس بپرسید، با پاسخ خوشبینانه روبه‌رو خواهید شد. آنها معتقدند بازدهی که بازار بورس در یک‌سال اخیر نصیب سرمایه‌گذاران کرده، باعث نمک‌گیر شدن آنها شده و این مورد کارشناسان را نسبت به آینده امیدوار کرده است.

اغلب مردم به خاطر تورمی‌ که درسال آینده پیش‌بینی می‌کنند، دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. از آنجا که بازار طلا و ارز فراز و نشیب زیادی داشته و در یک‌سال اخیر بازدهی چندانی از خود نشان داده است، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به نظر نمی‌رسد. از طرفی بازار مسکن نیاز به سرمایه‌های بسیار بزرگ دارد و سرمایه‌گذاران خرد نمی‌توانند وارد چنین بازاری شوند. همین مورد باعث شده سرمایه‌های جدید عموما در مسیر بورس قرار بگیرند که می‌تواند آینده امیدوارکننده‌ای را پیش روی بورس بگذارد.

کدخبر: ۳۰۳۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر