کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۶۷۷
تاریخ خبر:

پیش‌بینی وقوع ریزش سنگین دلار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بازار‌های رسمی و غیررسمی ارز و سکه دیروز نشانه‌هایی مثبت را به چشم دیدند. پس از کاهش نرخ‌ ارز در بازار رسمی و صرافی‌های بانکی، شاهد اطلاعیه بانک مرکزی بودیم که می‌گفت، حجم عرضه در سامانه نیما به‌شدت افزایش پیدا کرده است. درنتیجه این اتفاق بازار غیررسمی هم چاره‌ای جز کوتاه آمدن نداشت.

*** نشانه‌های مثبت در بازار رسمی ارز
نرخ رسمی فروش انواع ارز روز گذشته کاهش پیدا کرد؛ خبرگزاری‌ها نوشته‌اند صرافی‌های بانکی دوشنبه قیمت دلار را ۵۰۰تومان پایین آوردند و با نرخ ۲۲هزار و ۶۰۰ تومان معامله کردند. ظهر دیروز قیمت خرید دلار نیز در این صرافی‌ها نسبت به روز گذشته کاهش ۶۰۰تومانی را تجربه کرد و به ۲۱هزار و ۶۰۰تومان رسید. صرافی‌های بانکی قیمت یورو را هم کاهش دادند؛ دیروز دوشنبه هر یورو به بهای ۲۵هزار و ۱۰۰تومان به فروش رسید و با قیمت ۲۴هزار و ۱۰۰تومان خریداری شد. عقب‌نشینی قیمت این ارز در بخش فروش ۳۰۰تومان و در بخش خرید پنج تومان بود.

*** بمباران بازار با اخبار مثبت
بانک مرکزی همزمان با انتشار خبرهای مثبت در بازار رسمی و غیررسمی کشور، اطلاعیه‌ای صادر کرد که می‌تواند روی عملکرد بازار در روزهای پیش رو تاثیر روانی بگذارد. در اطلاعیه بانک مرکزی روی معامله ۳۰۰میلیون دلار در سامانه نیما اشاره شده و آمده این مقدار ارز تنها ظرف دو روز اتفاق افتاده است. قیمت دلار در این معاملات ۱۸هزار و ۳۰۰تومان ذکر شده.

آخرین پست منتشرشده در صفحه اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی هم بخشی از عملیات روانی را برعهده داشت. در این پست از عبدالناصر همتی آمده، این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه تصور می‌شود برای تامین کسری یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملا اشتباه است.

دستورالعمل جدید درخصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تامین ارز واردات کشور چندروزی است عملیاتی شده؛ در این دستورالعمل، عملا زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیرعادی تقاضا و سوء‌استفاده از آن باقی نمی‌ماند. به ‌همین دلیل در مقاطع دوهفته اخیر، در کنار تعلل برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود، برخی سودجویان درصدد فروش ارز به واردکنندگان با نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند.

به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم چندروزی را تحمل کرده و از چندروز آینده، به‌تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تامین کنند. از صادرکنندگان محترم نیز انتظار می‌رود، در فرصت چندروزه باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد.

مردم عزیز مطمئن باشند بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات و برگشت به نرخ‌های تعادلی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. مجموعه بانک مرکزی توقع دارد، انتشار اطلاعیه و پست اینستاگرامی همتی در حکم ریختن آب سرد روی آهن گداخته عمل کند و التهاب بازار را کم کند اما فکر می‌کنید واکنش بازار آزاد به این اتفاقات چه بود؟

*** آغاز عقب‌نشینی در بازار آزاد
دیروز بعد از مدت‌ها خبرهای خوبی از بازار آزاد به گوش رسید. مهمترین خبر عقب‌نشینی قیمت دلار تا ۲۲هزار و ۸۰۰تومان و کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی به ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود. افرادی که برای فروش دلار و سکه به بازار می‌رفتند با پیشنهاد ۲۲هزار و ۷۰۰تومان و ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان روبه‌رو می‌شدند.

سکه طرح قدیم دیروز ۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان فروخته و با قیمت ۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان خریداری شد. نیم‌سکه بهار آزادی را پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان خریداری و با قیمت پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروختند. قیمت خرید و فروش ربع‌سکه هم به‌ترتیب سه‌میلیون و ۵۰هزار تومان و سه‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان بود. درحالی که برای خرید سکه یک‌گرمی باید یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان پرداخت می‌کردید.

همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار دوباره به زیر یک‌میلیون برگشت و ۹۹۰هزار تومان معامله شد. در بازار آزاد علاوه بر دلار، قیمت یورو هم کاهش پیدا کرد. این اسکناس را دیروز ۲۶هزار و ۵۰تومان فروخته‌اند و با قمیت ۲۵هزار و ۹۰۰تومان خریداری کردند.

فعالان بازار همچنین در لحظات پایانی، نرخ خرید لیر ترکیه را سه‌هزار و ۳۰۵تومان و قیمت فروش آن را سه‌هزار و ۳۲۵تومان عنوان کردند. اگر کسی درهم امارات می‌خواست، برای خرید آن باید شش‌هزار و ۲۲۰تومان پرداخت می‌کرد. نزدیکی قیمت خرید و فروش درهم نشان می‌دهد، تعداد فروشندگان این ارز در بازار بسیار کم است.

*** امروز باید منتظر چی باشیم؟
همزمان با ظهور اولین نشانه‌های مثبت در بازار ارز، شاهد پیش‌بینی‌هایی به‌شدت خوش‌بینانه هستیم. جدی‌ترین شایعه مطرح‌شده بر مبنای عرضه‌های گسترده در سامانه نیما استوار است. با توجه به اینکه مهلت تعیین‌شده بانک مرکزی برای صادرکنندگان رو به اتمام است، باید منتظر وفور فروش ارز در سامانه نیما باشیم. در این صورت احتمال داده‌اند، قیمت دلار تا ۱۷،۱۸هزار تومان پایین بیاید. کاهش قیمت دلار قطعا می‌تواند در کوتاه‌مدت نرخ سکه را هم تا حدود ۵۰۰هزار تومان کاهش دهد.

کدخبر: ۳۴۰۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر