کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۷۶۷
تاریخ خبر:

پیش‌بینی‌ هولناک درباره زمان رهایی از شر ویروس کرونا

کریس موری از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه واشنگتن که پیش‌بینی‌هایش در مورد بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در سراسر جهان به طور دقیق دنبال می‌شود، اخیرا فرضیات خود درباره "طول دوره این همه گیری" و زمان احتمالی پایان یافتن آن را تغییر داده است. کریس موری مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت که مقر آن در سیاتل است و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در این باره تاکید کرد: بعد از دیدن این داده ها، خواب به چشمانم نمی‌آید! ‌او می‌گوید: اگر نوع آفریقای جنوبی کروناویروس یا جهش های مشابه به سرعت گسترش پیدا کنند، تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میرها در زمستان آینده می شود، می تواند تا چهار برابر بیشتر از آنفلوآنزا باشد.

برآوردهای تقریبی حاکی است که تا آن زمان حداکثر احتمالا واکسنی با اثربخشی ۶۵ درصد به نیمی از جمعیت این کشور تزریق می‌شود. با این حال براساس محاسبات سالانه دولت فدرال از تلفات بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا، در مورد کووید ۱۹ در بدترین سناریو می‌توان شاهد مرگ حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا بر اثر این بیماری در زمستان سال جاری بود.

هرچند پیش بینی فعلی موسسه دکتر موری که تا اول ژوئن را دربرمی‌گیرد این فرض را مطرح کرده است که تا آن زمان ۶۲ هزار مورد فوت دیگر در ایالات متحده و ۶۹۰ هزار مورد فوت دیگر در جهان بر اثر کروناویروس رخ خواهد داد. این مدل در عین حال شامل فرضیاتی در مورد میزان واکسیناسیون و همچنین قابلیت انتقال انواع سویه های جهش یافته در آفریقای جنوبی و برزیل است.

خبرگزاری رویترز همچنین مصاحبه‌ها و گفتگوهایی با ۱۸متخصص و محقق حوزه علوم پزشکی که از نزدیک روند شیوع و گسترش همه گیری را ردیابی می کنند یا برای مهار و کنترل پیامدهای آن اقداماتی انجام داده اند، انجام داده است؛ بسیاری از آنان تشریح کرده‌اند که چگونه موفقیت بدست آمده در تهیه دو واکسن با کارایی حدودا ۹۵ درصدی در اواخر سال گذشته، امیدواری‌هایی را به همراه داشت اما به گفته آنها، آنچه به تازگی مشاهده شده و داده های چند هفته اخیر در مورد شناسایی سویه های جدید در آفریقای جنوبی و برزیل، این پیش‌بینی خوش بینانه را تضعیف کرده است.

این متخصصان اعقتاد دارند ویروس SARS-CoV-۲ نه تنها به عنوان یک ویروس بومی در کنار بشر باقی می‌ماند و گردش آن در جوامع همچنان ادامه دارد بلکه احتمالا موجب تحمیل بار قابل توجهی از بیماری و مرگ و میر بر جوامع طی سال های آتی خواهد شد.

در نتیجه آنها تاکید می‌کنند مردم باید انتظار داشته باشند که اقداماتی چون استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در مکان‌های شلوغ در مواقعی که موارد ابتلا افزایش می‌یابد به ویژه در مورد افراد آسیب‌پذیر همچنان ادامه پیدا کند.

دکتر "آنتونی فائوچی" مشاور ارشد دولت و رئیس بخش بیماری های عفونی در ایالات متحده نیز در مصاحبه‌ای می‌گوید: اگر سویه دیگری از ویروس بروز کند حتی در صورت واکسیناسیون هم، من همچنان از ماسک استفاده می کنم. یک جهش کوچک در ساختار سویه‌ای از این ویروس کافیست تا موج دیگری از شیوع بیماری را در پی داشته باشد و به این ترتیب پیش‌بینی‌هایمان در مورد زمان بازگشت به زندگی عادی به هم خواهد خورد.

تعدادی از دانشمندان و محققانی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده اند، تاکید داشتند حتی با وجود این نتایج، انتظار ندارند که این واکسن ها کروناویروس را از بین ببرند. هرچند شماری از آنان نیز بر این باورند که این داده ها جامعه علمی را امیدوار کرده که می توان بیماری کووید-۱۹ را به مرور زمان از بین برد. مری رامزی رئیس بخش ایمونولوژی وزارت بهداشت انگلیس اخیرا پیش بینی کرده است که (با توجه به جهش های کروناویروس) احتمالا مردم مجبور می شوند طی چند سال آینده از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

کدخبر: ۳۸۰۷۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر