کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۸۴۰
تاریخ خبر:

پیشنهاد تماشای تئاتر| درباره نمایش ‌تملیخا‌

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | «تملیخا» روایت جنی است که در برزخ گیر افتاده و محکوم است که سرنوشت و خاطراتش را مدام تعریف کند. او از تولد خود می‌‌گوید، از عشق از دست‌رفته‌‌اش، از دشمنی‌ای که با حضرت علی‌(ع) پیدا کرده و در نهایت از نقشی که در اتفاقات عاشورا داشته. او محکوم شده است به تکرار، تکرار آنچه کرده است. هر بار از آنچه کرده پشیمان می‌‌شود اما باز هم باید این حرف‌‌ها را بگوید و هر بار پشیمان‌‌تر و خسته‌‌تر شود.

معروف‌‌ترین اسطوره تکرار و البته پوچی را می‌‌توان «سیزیف» دانست. او محکوم شده بود که هر روز سنگی بزرگ را به سختی از کوهی بالا ببرد اما قبل از رسیدن آن را رها کند تا دوباره به قعر برگردد، سپس دوباره سنگ را بالا ببرد و آن را رها کند و این تکراری بیهوده و پوچ بود. او محکوم شده بود به پوچی.

تملیخا را اما می‌‌توان محکوم به پشیمانی دانست. او نیز در حلقه تکرار افتاده است و راه گریزی از آن ندارد، هر بار در انتهای داستانش پشیمان می‌‌شود از آنچه کرده اما باز هم محکوم است که بار دیگر داستانش را از ابتدا تعریف کند و در انتها دوباره از آنچه کرده پشیمان شود و باز تکرار و تکرار و تکرار.

«تملیخا» در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به‌روی صحنه رفته و اولین اثری است که به کارگردانی «بابک پرهام» به اجرای عموم رسیده است. این نویسنده و مترجم در اولین اجرای عمومی خود متنی تک‌نفره از «محمدرضا آزادفرد» را به شکلی گروتسک روی صحنه آورده است. فضایی که او با صحنه تقریبا خالی، نور، گریم و بازی ساخته است، به اثری جذاب منجر شده.

مهم‌‌ترین انتخاب پرهام، جدای از فضایی که برای نمایشش در نظر گرفته، انتخاب بازیگر مناسب است. «سمن قناد» با بدنی به‌شدت آماده، بیانی قوی و با تمام وجودش روی صحنه ظاهر می‌‌شود. حرکات سخت بدنی او روی صحنه، نزدیک شدنش به مخاطب و چشم در چشم شدنش با او از ویژگی‌‌های بازی این بازیگر است که باعث جذاب شدن نمایش شده. در سوی دیگر انتخاب گریم مناسب، ساختن فضایی مخوف و نورپردازی درست، به‌خوبی مخاطب را به درک برزخی که پرهام قصد ساختش را داشته، می‌‌رساند.

نمایش «تملیخا» در ابتدا هیچ سویه مذهبی ندارد، اما هر‌چه به انتهای کار نزدیک می‌‌شویم با اشاره‌‌هایی که به شخصیت‌‌ها و امامان شیعه می‌‌شود، نمایش سویه‌‌ای متفاوت می‌‌گیرد. شاید تا به حال تصورمان از نمایش مذهبی، وجود المان‌‌های پررنگ مذهبی، اشاره مستقیم به اتفاقات رخ داده در تاریخ مذهب شیعه، استفاده از رنگ‌‌هایی که نشان از ارادت به شخصیت‌‌های دینی دارد و المان‌‌هایی از این دست بوده، اما در این نمایش اشاره به اتفاقات تاریخ مذهب شیعه به‌گونه‌‌ای متفاوت رخ می‌‌دهد.

خلاقیت نویسنده در عرض ارادتش به امامان شیعه و واقعه عاشورا در بیان این اتفاقات از سوی جنی که در برزخ اسیر شده و نقش او در این اتفاقات ستودنی است. «تملیخا» نمایشی نیم‌ساعته است که در همین زمان کوتاه، مفید و مختصر هر آنچه را لازم است به مخاطب ارائه می‌‌دهد و دیدنش بی‌‌شک برای مخاطب جذاب خواهد بود.

‌نویسنده: محمدرضا آزادفرد
‌کارگردان: بابک پرهام
‌بازیگر: سمن قناد
مکان و زمان اجرا: تئاترشهر/ ساعت ۱۷:۳۰

کدخبر: ۴۳۵۸۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر