کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۴۹۹
تاریخ خبر:

پیشنهاد تئاتر| درباره نمایش ‌خانواده آقای هاشمی‌

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | «خانواده آقای هاشمی» روایتی از خانواده‌‌ای است که مادر و پدر مرحوم خانواده، هر دو به نمایش‌‌های ایرانی علاقه داشته و حالا فرزندانشان بعد از فوت آنها تصمیم دارند نمایش اجرا ببرند. فرزندان پرتعداد این خانواده که خود بچه‌‌دار شده و خانواده‌‌ای بزرگ را تشکیل داده‌‌اند، می‌‌خواهند به یاد پدر که به تعزیه علاقه داشته و به یاد مادر که عاشق نمایش‌‌های تخت حوضی و سیاه‌‌بازی بوده، این گونه‌‌های نمایشی را اجرا ببرند. تعدادی از این فرزندان و نوه‌‌ها قصد دارند به دلیل نزدیک بودن عید نوروز، سیاه‌‌بازی تمرین کنند تا جلوی پاساژها نمایش داده و پولی در بیاورند.

برخی دیگر به دلیل نزدیک بودن ماه محرم می‌‌خواهند تعزیه تمرین کنند، اما خانه پدری و حوض وسطش که با تخت پوشانده می‌‌شود نه برای تعزیه کافی است و نه برای تخت حوضی. پس بچه‌‌ها ساعات تمرین در خانه را میان خود تقسیم می‌‌‌‌کنند تا به هر دو نمایش برسند.
«خانواده آقای هاشمی» نمایشی نوستالژیک است. اولین دلیل آن را می‌‌توان نام نمایش دانست که یادآور خانواده آقای هاشمی از اهالی کازرون است که در کتاب تعلیمات اجتماعی در دهه ۶۰ و ۷۰ در مدارس تدریس می‌‌شد. پوستر کار نیز از همین کتاب برداشته شده است.
در سوی دیگر در این تئاتر گونه‌‌های مختلف نمایش ایرانی معرفی می‌شود. «خانواده آقای هاشمی» را می‌‌توان از معدود نمایش‌‌های آئینی سنتی دانست که در زمانه حال می‌‌گذرد.

این نمایش‌‌ها معمولا حول محور تعزیه و در رثای شهدای اسلام است، یا در دوران قاجار و پیش از آن می‌‌گذرد، اما این داستان روایتی در سال ۱۴۰۰ را بیان می‌‌کند و زمانش معاصر است. نمایش در قالبی کمدی به بیان و معرفی گونه‌‌های مختلف نمایشی ازجمله تخت حوضی، سیاه‌‌بازی و تعزیه می‌‌پردازد و در قالب شوخی و خنده کنایه‌‌هایش را بیان می‌‌کند. در این نمایش سعی شده از الفاظ رکیک استفاده نشود تا فضایی مطمئن برای خانواده‌‌ها و نوجوانان به منظور دیدن این نمایش فراهم شود.

تنها لفظی که در نمایش به کار می‌رود کلمه حمال است که آن نیز نشان از توهین نبوده و به‌نوعی کنایه‌‌ای است به نیازهای تئاتر در این دوران. یکی از شخصیت‌‌های نمایش در قالب کنایه به دیگری می‌‌گوید تئاتر ایران نظریه‌‌پرداز زیاد دارد و بیشتر از آن نیاز به حمال است که در این شرایط کار کند.

«خانواده آقای هاشمی» که این روزها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، نمایشی است که می‌‌تواند برای نسل جدید نیز جالب نماید. در این نمایش قصه روایت می‌‌شود، قصه‌‌ای که شروع، میانه و پایان دارد، شخصیت‌‌پردازی انجام شده، دکور به درستی یادآور خانه‌‌ای قدیمی است و بازیگران نیز به خوبی در نقش‌‌های خود ظاهر شده‌‌اند. این نمایش با طنز شیرینی که در خود دارد می‌‌تواند مخاطب را به خوبی با زندگی خانواده آقای هاشمی آشنا کرده و برای ساعتی کوتاه او را به لحظاتی خوش مهمان کند.

‌نویسنده: علی عامل هاشمی
کارگردان: علی عامل هاشمی / هادی عامل
‌بازیگران: مسعود حجازی‌‌مهر/ هادی عامل/ فهیمه باروتچی/ علی عامل هاشمی / بهادر اورعی/ سینا رازقی/ فاطمه عباسی/ سالار دریامج/ فرشته قاسم‌پور/ یاسمن رضازاده
‌مکان و زمان اجرا: تماشاخانه سنگلج / ساعت ۱۹:۱۵

کدخبر: ۳۹۹۴۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر