کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۱۰۹
تاریخ خبر:

پیروزی ‌غیر‌شفاف بانک ملت در پرونده غرامت انگلیسی‌ها

روزنامه هفت صبح | بانک ملت اعداد و ارقام دیروزهفت صبح در پرونده غرامت انگلیسی‌ها را تایید کرد و رسما اعلام کرد در حدود ۱۰۰ میلیون دلار از وزارت خزانه‌داری بریتانیا دریافت کرده است نه یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار. دیروز تیتر زدیم «غرامت آب رفته بانک ملت»؛ از این نوشتیم که متوجه نشدیم چرا رسانه‌های آن‌ور آبی رقم ۱/۶میلیارد دلاری را برای مصالحه وزارت خزانه‌داری بریتانیا با بانک ملت (برای جبران خسارت تحریم‌ها) بیان می‌کنند و از این‌ور رقمی در حدود ۱۰۰میلیون دلار در سامانه سازمان بورس به عنوان اعلام وصول بانک ملت درج شده است.

بانک ملت دیروز اطلاعیه‌ای در این باره منتشر کرد. در این اطلاعیه با عنوان «شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده»‌ که ظهر دیروز در کدال منتشر شد، آمده است: «… پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر دریافت غرامت از خزانه‌داری انگلستان به استحضار می‌رساند کل مبلغ توافق شده توسط بانک ملت وصول گردیده و با آخرین نرخ تسعیر ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (هر یورو ۸۵۰۰۰ ریال) درآمدی بالغ بر ۷۷۶۴۹۸۰ میلیون ریال عاید این بانک نموده است. لذا کلیه مبالغ اعلام شده در رسانه‌های مجازی مغایر با مبلغ فوق از سوی این بانک تکذیب می‌گردد.»

دیروز خبرگزاری تسنیم نیز با ارجاع به کدال نوشت: «بانک ملت با رد دریافت ۱.۲۵میلیارد پوند (۱/۶میلیارد دلار) غرامت از دولت انگلیس اعلام کرد کل مبلغ دریافتی از خزانه‌داری انگلیس حدود ۹۱میلیون یورو بوده است.» ۹۱میلیون یورو نیز حدود ۱۰۰میلیون دلار است. خلاصه اتفاق اینکه بعد از ۱۰سال دادرسی و البته ۶ سال تلاش برای دریافت غرامت ۴میلیارد دلاری، بانک ملت به دریافت غرامتی در حدود ۱۰۰میلیون دلار رضایت داده است. دیروز محاسبه کرده بودیم که رقم اعلامی دقیق بر اساس اطلاعات کدال بانک ملت، ۱۰۴ میلیون دلار است.

با همه این‌ها هنوز کسی شفاف نمی‌خواهد بگوید که چه شده و چرا بر سر یک چهلم رقم درخواستی اول، به توافق رسیده‌‌اند؛ هر چند می‌دانیم که توافق محرمانه بوده است ولی آیا بعد از انتقال پول هم نیازی به حفظ این محرمانگی هست؟ دیروز حوالی ساعت ۴بعدازظهر حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا به این موضوع باز هم بدون اعلام رقم نهایی به صورت مستقیم واکنش نشان داد و در چندین توئیت توضیحاتی داد که در ادامه می‌‌خوانید:

* یک: دعوای حقوقی بانک ملت علیه دولت انگلیس با دعاوی متداول طرف‌های ایرانی علیه طرف‌های خارجی که عمدتا بر مبنای توقیف پول/‌اموال یا عدم تحویل کالا در برابر وجه دریافتی می‌باشد، فرق داشته است. این دعوا مبتنی بر درخواست خسارت به‌دلیل اعمال تحریم‌های بانکی طرف انگلیسی در چند سال تحریم بوده است.

* دو: مهم‌ترین رأی دادگاه در این پرونده که مهم‌ترین پیروزی برای ایران و بانک ملت هم محسوب می‌گردد متعهد کردن دولت انگلیس توسط دادگاه به پرداخت خسارت به بانک ملت بوده است که البته پذیرش آن برای دولت انگلیس بسیار سخت بود و همین رأی دادگاه توانست پرونده را به مسیر بسیار جدیدی وارد سازد.

*سه: اما در پرونده‌های درخواست خسارت، بعد از رأی الزام به پرداخت خسارت، محاسبه خسارت در اثر اقدام طرف مقابل یکی از پیچیده‌ترین مباحث در حقوق تجارت بین‌الملل می‌باشد که در خصوص نحوه محاسبه آن بین حقوقدانان با توجه به نظام‌های حقوقی و موارد اختلاف، دیدگاه‌ها و نظرات متعددی وجود دارد.

* سه: محاسبه میزان خسارت وارده به بانک ملت در اثر تحریم‌های وارده نیز پیچیدگی‌‌های زیادی داشته است و لذا تخمین‌های حداکثری و حداقلی متعددی توسط وکلا و حسابرسان داده شده است که برخی رسانه‌ها به برخی از تخمین‌ها اشاره کرده‌اند اما مذاکرات نحوه محاسبه خسارت خود سال‌ها طول کشیده است.

* پنج: بعد از سال‌ها مذاکرات سخت خوشبختانه دو‌ طرف در خصوص مبلغ خسارت به توافق رسیدند و‌ مهم اینکه این مبلغ غرامت، با وجود چالش‌های زیادی که در تبادلات بانکی به علت تحریم‌ها و محدودیت‌ها وجود دارند، مستقیما به حساب بانک ملت واریز گردید که خود موفقیت دیگری را برای بانک ملت به ارمغان آورد.

* شش: لذا با وجود پیچیدگی‌های زیادی که در مسیر این توافق وجود داشته است و با پرداخت قطعی این غرامت که مبلغ آن را رسما مقامات بانک ملت اعلام کرده و به سرمایه سهامداران بانک اضافه می‌شود، وکلا و مسئولین بانک ملت توافق خوبی را در این مقطع حساس به دست آوردند و سهامداران بانک را خوشحال کردند.دیروز هم نوشتیم که گویا در این میان هم خوشحالند و ما هم دلمان نمی‌خواهد زیر میز کیک این جشن بزنیم. اما واقعا چطور مبلغ غرامت به ۵/۲ درصد رقم درخواستی اولیه، آب رفت؟ بگذریم.

کدخبر: ۲۸۴۱۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر