کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۴۹۷
تاریخ خبر:

پیروزی موقت بانک‌ها ‌بر سکه و دلار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سکه و طلا بهترین سرمایه‌گذاری در اردیبهشت‌ماه بودند.شاید فکر کنید آنهایی که طلا و سکه خریدند توانستند سود بیشتری نسبت به دیگر بازارها داشته باشند اما ماجرا از این قرار است که بازدهی طلا و سکه در دومین ماه سال نزدیک به صفر درصد بوده و ریزش دیگر بازارها مثل دلار، بورس و به طور خاص ارزهای دیجیتال در اردیبهشت‌ماه باعث شده سرمایه‌گذاری در سکه و طلا نتیجه بهتری داشته باشد.البته اگر پولتان را در حساب بانکی یا حتی زیر بالش نگه داشته بودید،عملکرد بهتری نسبت به سرمایه‌گذارهای دلار، بورس و بیت‌کوین داشتید.حداقل ضرر نمی‌کردید!

*** بازدهی ارزهای دیجیتال؛منفی ۳۱درصد
سرمایه‌گذارهای ایرانی بازار ارزهای دیجیتال،بزرگ‌ترین بازندگان در دومین ماه سال هستند. آنها اول اردیبهشت‌ماه هر بیت‌کوین را با قیمت حدود یک میلیارد و ۴۳۳میلیون تومان معامله می‌کردند و فکر نمی‌کردند چه آینده‌ای در انتظارشان باشد. بیت‌کوین تا پایان اردیبهشت‌ماه ریزش سنگینی را تجربه کرد.طوری که بعد از پنج‌ماه، قیمت هر بیت‌کوین در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال به کمتر از یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و حتی برای لحظاتی به ۸۸۵میلیون تومان رسید.

نهایتا بیت‌کوین کار خود را در دومین ماه از سال با قیمت ۹۸۳میلیون تومانی به پایان رساند و بازدهی منفی ۳۱٫۴درصدی را در کارنامه سرمایه‌گذاران ایرانی ارز دیجیتال ثبت کرد.باید توجه داشته باشید که بخشی از این بازدهی منفی به خاطر کاهش قیمت دلار بوده چراکه قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی مثل صرافی آمریکایی بایننس، از ۵۶هزار و ۴۰۰دلار ابتدای اردیبهشت به ۴۰هزار و ۳۰۰دلار پایان اردیبهشت‌ماه رسید و حدود ۲۸درصد کاهش پیدا کرد. این رقم کمتر از ضرری است که سرمایه‌گذارهای ایرانی ارز دیجیتال در اردیبهشت متحمل شدند.

*** بازدهی بورس؛ منفی ۳/۵ درصد
سرمایه‌گذاران بورس از ابتدا تا انتهای اردیبهشت‌ماه به طور متوسط ۵٫۳درصد ضرر کردند.این رقم همان تغییرات شاخص کل بورس تهران است که اول اردیبهشت در محدوده یک میلیون و ۲۱۹هزار واحد قرار داشت و بعد از کاهش ۶۴هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۱۵۴هزار واحد رسید.تنها در روز آخر اردیبهشت‌ماه یعنی چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل ۱۹هزار واحد کاهش پیدا کرد.در ماهی که گذشت، شاخص بورس در دو دوره کوتاه دو سه روزه روند صعودی داشت و در باقی روزها کاهشی بود.اتفاقی که باعث شده در بین بازارهای رسمی و بدون در نظر گرفتن ارزهای دیجیتال، بورس بدترین عملکرد را در مقایسه با طلا و ارز از خود به جا بگذارد.

*** بازدهی دلار؛ منفی ۱/۵ درصد
سرمایه‌گذارهای بازار ارز روزهای خوبی را تجربه نمی‌کنند. آنها در اردیبهشت‌ماه شاهد ریزش قیمت دلار تا کانال ۲۰هزار تومانی بودند.اول اردیبهشت‌ماه زمانی که قیمت دلار در محدوده ۲۴هزار و ۲۳۰تومان بود، می‌شد پیش‌بینی کرد که در دومین ماه سال قیمت دلار نزولی است اما کمتر کسی فکر می‌کرد دلار برای ساعاتی تا ۲۰هزار و ۷۰۰تومان کاهش قیمت پیدا خواهد کرد.

هرچند، این رقم در بازار ارز پابرجا نماند و تا آخر اردیبهشت قیمت دلار بازار آزاد روی مرز ۲۳هزار تومان ایستاد.مقایسه قیمت دلار در ابتدا و انتهای اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد بازدهی سرمایه‌گذاری یک ماهه در بازار ارز حدود منفی ۵٫۱درصد بوده و کارنامه‌ای مشابه بورس داشته. در این مدت یورو با کاهش ۳٫۵درصدی، درهم امارات با کاهش ۵٫۱درصدی و لیر ترکیه با کاهش ۷٫۳درصدی روبه‌رو شدند که نشان می‌دهد عملکرد یورو بهتر از دلار، درهم مشابه دلار و لیر بدتر از دلار بوده است.

*** بازدهی طلا و سکه؛ نزدیک به صفر
کاهش پنج درصدی قیمت ارز تاثیری بر بازار سکه و طلا نداشت چراکه در اردیبهشت‌ماه با وجود ارزان‌تر شدن دلار، قیمت انس جهانی طلا صعودی بود و باعث شد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار و سکه تمام بهار آزادی در پایان اردیبهشت‌ماه مشابه ابتدای آن باشد.در ابتدای اردیبهشت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار با قیمت یک میلیون و ۱۸هزار تومان معامله می‌شد و در آخرین روز کاری ماه طلا با قیمت یک میلیون و ۱۷هزار تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه در روز آخر اردیبهشت دقیقا برابر با اول ماه یعنی ۱۰میلیون و ۱۵۰هزار تومان بود. هر چند در این بازه زمانی، قیمت طلا برای یک روز تا ۹۰۰هزار تومان و قیمت سکه تا ۹میلیون تومان کاهش پیدا کرد اما بعد از آن با افزایش قیمت دلار و همچنین رشد انس جهانی طلا، قیمت‌ها در بازار ایران به سر جای اول خود برگشت.

کدخبر: ۳۹۱۴۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر