کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۳۸۸
تاریخ خبر:

پیروزی مرسدس با «همرتایم»

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | آخرین رقابت نیم‌فصل اول فرمول یک با سبقت‌گیری همیلتون در دورهای پایانی، به سود مرسدس خاتمه یافت. دوازدهمین جایزه بزرگ فرمول یک این بار به ایستگاه موگیورود مجارستان و پیست هانگارورینگ رسید. در تمرین‌ها هر سه تیم مرسدس، ردبول و فراری توانستند به زمان ۱:۱۶ ثانیه برسند که حدود ۳ ثانیه سریع‌تر از رکورد مایکل شوماخر در سال ۲۰۰۴ بود اما با شروع تعیین خط، این عدد بازهم بهبود پیدا کرد به‌طوری‌که مکس ورستپن توانست با زمان ۱:۱۴٫۵۷۲ ثانیه به پل پوزیشن دست یابد و از جایگاه نخست مسابقه را شروع کند.

همچنین بوتاس و همیلتون تنها با اختلاف ۰٫۰۱۸ و ۰٫۱۹۷ ثانیه دوم و سوم شدند تا نشان دهند که در سکتورهای اول و سوم سرعت بالایی دارند و در مسابقه می‌توانند رقیب سرسختی برای مکس باشند.با خاموش شدن چراغ‌های قرمز در روز یکشنبه، مسابقه مجارستان آغاز شد و برخلاف رقابت‌های قبلی، این بار راننده هلندی ردبول توانست به‌خوبی استارت بزند و رده خود را حفظ کند. همیلتون نیز که در روز تعیین خط با چهره‌ای عصبانی و ناراحت گفته بود با یک استارت خوب جایگاهش را ارتقا می‌دهد، به وعده خود عمل کرد و توانست از بوتاس سبقت بگیرد.

این اتفاق اما راننده دوم مرسدس را در شرایط روانی دشواری قرار داد؛ به‌طوری‌که در پیچ ۳ به هم‌تیمی خود برخورد کرد و در ادامه با سبقت‌گیری لکلرک به علت قرارگیری در مسیر راننده فراری، بخش راست باله جلوی او صدمه دید. بوتاس که به دلیل همین تصادف، کاهش نیروی رو به پایین در جلوی خودرو را احساس می‌کرد اجباراً به پیت آمد و به رده بیستم نزول کرد. در ادامه مسابقه نیز نتوانست به سرعت رقابتی مرسدس دست پیدا کند و با لپ شدن توسط هم‌تیمی خود به جایگاه نهم بسنده نمود.

اگرچه رقابت هانگارورینگ به عقیده طرفداران فرمول یک، جزو مسابقه‌های کسل‌کننده تقویم به شمار می‌رود اما امسال و باوجود ورستپن، یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های فصل در کنار مسابقه اتریش و آلمان رقم خورد. در دور ۳۱ همیلتون به پیت آمد تا از لاستیک هارد استفاده کند و در همین زمان مهندسش پیتر بانینگتون با گفتن جمله معروف «الان وقت همرتایم است» او را به زدن دورهای سریع تشویق کرد.

با لاستیک جدیدتر و سرعت مسابقه‌ای بهتر، او در دور ۳۹ خود را به ورستپن رساند اما با دفاع خوب مکس در پیچ ۴، همیلتون از پیست خارج شد و علاوه بر از دست دادن فرصت پیشتازی مسابقه، به دلیل رد شدن از روی گراول‌ها و سنگ‌ریزه‌های سرد حاشیه پیست دمای لاستیک‌هایش کاهش یافت. به همین دلیل همیلتون اجباراً به دستور بانینگتون، از تکنیک «لیفت ‌اند کوست» برای ذخیره سوخت و افزایش عمر تایرها استفاده کرد. اگرچه او می‌توانست مسابقه را با لاستیک‌های هارد به اتمام برساند اما با تصمیم جیمز ولز، استراتژیست تیم، به پیت آمد و از لاستیک‌های نرم‌تر مدیوم استفاده کرد.

ورستپن که مدام از عدم چسبندگی تایرها انتقاد می‌کرد، نهایتاً در دور ۶۴ به تیم گفت که «لاستیک‌هایم تمام شده» و اتفاقاً در همان دور همیلتون فاصله خود را به میزان ۲٫۴ ثانیه کاهش داد. نهایتاً و در پیچ یک دور ۶۷، پسر سریع با بهره‌مندی از لاستیک‌های نرم‌تر و تازه‌تر و البته، خودرو بهتر W10 مرسدس به‌آسانی از مدمکس سبقت گرفت و با یک استراتژی پرریسک به پیروزی رقابت مجارستارن دست یافت. نیم‌فصل اول در حالی به پایان رسید که فراری‌ها همچنان با مسائلی ازجمله آیرودینامیک،‌ سیستم تعلیق و البته ستاپ خودرو درگیر هستند. باید منتظر ماند و دید که در رقابت بلژیک که یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، فراری در کنار تیم‌های دیگر‌ تا چه حد وضعیت خود را بهبود می‌دهد.

کدخبر: ۲۷۳۳۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر