کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۸۹۲
تاریخ خبر:

پیروزی بزرگ در خان شیخون

روزنامه‌ هفت صبح | اوضاع در شهر خان شیخون سوریه، به شدت بحرانی است. اگرچه گفته شده که ارتش، بعد از ۵ سال وارد شهر شده ولی تا زمان نوشتن این گزارش، هنوز شهر به طور کامل به تصرف ارتش سوریه درنیامده بود. از آن طرف، درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و نیروهای ترکیه و نیز نیروهای نیابتی این کشور به وجود آمده است. این چند نکته را بخوانید تا بدانید در این شهر چه می‌گذرد؟

* یک: خان شیخون کجاست؟ خبرگزاری ایرنا در مطلبی نوشته است: استان ادلب با ۱۱ درصد از مساحت سوریه در شمال غربی‌ترین منطقه این کشور قرار دارد. خان شیخون یکی از شهرهای این استان است که در ۳۷ کیلومتری حماه، ۱۱۰ کیلومتری حلب پایتخت اقتصادی سوریه و ۷۰ کیلومتری شهر ادلب مرکز این استان قرار دارد و با توجه به این که بخشی از جاده بین‌المللی حلب به دمشق از آن می‌گذرد از نظر اداری و نظامی بسیار راهبردی است چرا که این جاده شمال و جنوب سوریه را به هم وصل کرده و مسیر گذر ترانزیت کامیون‌ها بین این دو منطقه است.

* دو: در شرایطی که ارتش سوریه، در حال محاصره این شهر بود، ظهر روز دوشنبه خبر رسید که یک کاروان از ارتش ترکیه که به سمت این شهر می‌آمده مورد هدف جنگنده‌های سوریه قرار گرفته است. آن طور که فارس به نقل از «مرکز التوثیق السوری» (مرکز مستندسازی سوریه) اعلام کرده؛ «کاروان بزرگ ترکیه از گذرگاه «کفر لوسین» در ریف ادلب وارد خاک سوریه شد و بدون آنکه وارد جاده حلب دمشق شود، مستقیم مسیر شهرک سراقب را در پیش گرفت تا از آنجا به شهر خان شیخون برود.

هم‌زمان با ورود این کاروان و رسیدن آن به نزدیکی شهر معره‌النعمان در ریف ادلب، جنگنده‌های سوری و روسیه (بسیاری از منابع می‌گویند صرفا جنگنده‌های سوریه در این حمله مشارکت داشتند) در حملاتی هشدارآمیز نقاط نزدیک و پیرامون این کاروان را هدف قرار دادند به طوری که کاروان متوقف شد و از حرکت ایستاد. این کاروان شامل ۲۸ خودرو نظامی، هفت تانک، هشت کامیون حامل مهمات، موشک و سلاح تک‌تیرانداز و همچنین شماری خودرو نفربر (B.M.P) بوده است.

* سه: پس از این حمله البته حرکت کمک‌رسانی ترکیه به تروریست‌ها متوقف نشده و خبر آمد که دو تا سه کاروان دیگر برای کمک به آن‌ها در راه هستند. در بامداد روز سه‌شنبه ایرنا خبر داد که «تروریست‌های مورد حمایت ترکیه از مناطق اشغالی سپرفرات و شاخه زیتون وارد استان ادلب سوریه شده‌اند.

گروه تروریستی موسوم به ارتش ملی پس از بحرانی شدن اوضاع گروه تروریستی تحریرالشام(جبهه النصره) نیرو و تجهیزات خود را به سوی استان ادلب در شمال غرب سوریه حرکت داد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از کاروان نظامی گروه‌های تروریستی «تیپ الحمزه» و «احرارالشرقیه» را منتشر کردند که برای مشارکت در نبرد با ارتش سوریه وارد استان ادلب می‌شوند.»

* چهار: با این همه، اقدامات ترکیه مثمر‌ثمر نبود و صبح سه‌شنبه خبر رسید که عناصر تروریستی (عمدتا جبهه النصره) از ترس اینکه در محاصره کامل قرار گیرند؛ به طور کامل از شهر «خان شیخون» عقب‌نشینی کرده‌اند.

* پنج: این در حالی است که مدیر مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- از یکشنبه‌شب خبر ورود نیروهای ارتش سوریه به شهر مهم خان‌شیخون در جنوب استان ادلب را داده بود. «رامی عبدالرحمن» به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای رژیم امشب وارد خان شیخون شده‌اند و در سایه درگیری مسلحانه شدید، در حال پیشروی هستند. عبدالرحمن توضیح داد: این اولین بار است که پس از پنج سال که نیروهای رژیم کنترل خود بر خان شیخون را از دست داده بودند، وارد آن شدند.

کدخبر: ۲۷۵۸۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر