کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۱۹۷۷
تاریخ خبر:

پیروزی اول، بدون‌ شلیک یک گلوله

روزنامه هفت صبح | از حالا به بعد ماندن ایالات متحده در پایگاه‌های کشور همسایه اشغالگری به حساب می‌آید. در بیش از یک هفته گذشته در عراق موضوع ماندن یا نماندن آمریکایی‌ها در پایگاه‌های‌شان در خاک این کشور به موضوع مهم قابل بحثی تبدیل شده است. بعد از آنکه ایالات متحده مقر حشدالشعبی و حزب‌الله عراق را در این کشور زد، مقامات و احزاب در صدد این بر آمدند که آمریکایی‌ها‌ی باقی مانده را از خاک این کشور بیرون کنند.

این تصمیم آنها بعد از حمله آمریکا و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهدی المهندس فرمانده حشدالشعبی، جدی‌تر شد. عراقی‌ها از اینکه خاک کشورشان برای آمریکا به محلی برای تسویه‌حساب‌های آمریکا تبدیل شوند، بیزارند و همین موضوع آنها را تنها کمی بعد از این وقایع به فکر انداخت که یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنند.

*** جزئیات طرح چه بود؟
منابع عراقی جزئیات پیش‌نویس قانون پارلمان عراق در پاسخ به حمله اخیر آمریکا به کاروان حشد‌الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد را فاش کردند. طبق این گزارش، پارلمان در بیست و هشتمین جلسه خود در پنجم ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان نماینده مردم تصمیم زیر را اتخاذ می‌کند:

* یک: الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی (به سرکردگی آمریکا) به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق همچنین باید در راستای پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور و جلوگیری از استفاده از حریم هوایی آن به هر دلیلی اقدام کند.

* دو: فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنسین‌ها و مربیان خارجی را که به آنها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قراردادهای آنها را اعلام کند.

* سه: وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه آمریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

* چهار: این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.در همین راستا، یک منبع پارلمانی عراقی گفت: متن این پیش‌نویس نهایی نیست و همچنان در حال اصلاح است.

*** تماس پمپئو با الحلبوسی برای ممانعت از برگزاری جلسه امروز پارلمان عراق
دیروز منابع آگاه از تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس پارلمان عراق برای ممانعت از برگزاری نشست پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی خبر دادند. به گزارش سایت المسله، یک منبع آگاه اعلام کرد: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق تماس گرفت و از وی خواست جلسه فوق‌العاده برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی را برگزار نکند.

پمپئو به الحلبوسی گفته است، از نمایندگان سنی بخواهد در جلسه حضور نیابند. این منبع افزود: پمپئو به الحلبوسی تاکید کرده است، با فراکسیون‌های کرد پارلمان به توافق رسیده که به پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق رأی ندهند.پیش از این فراکسیون بابلیون اعلام کرده بود، آمریکا بر طرف‌های سیاسی برای ممانعت از برگزاری جلسه امروز فشار می‌آورد.

*** عدم حضور احزاب کرد و اهل سنت در جلسه پارلمان عراق
دیروز رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان از عدم حضور احزاب کرد و برخی از احزاب اهل تسنن در نشست روز (یکشنبه) پارلمان عراق برای بررسی حمله اخیر آمریکا به کاروان حشدالشعبی و آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داد.
به گزارش سایت النشره لبنان، فیان صبری افزود: تا آنجایی که ما اطلاع داریم برخی از نمایندگان اهل تسنن نیز در این جلسه مشارکت نخواهند کرد. تعدادی از اعضای پارلمان نیز شعارهایی در محکوم کردن حمله آمریکا سر داده و خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها شدند. نمایندگان پارلمان عراق شعارهایی همچون «نه نه به آمریکا.. آری آری به شهداء.. بغداد آزاد است.. آمریکا بیرون برو» دادند.

احزاب شیعه به‌طور کامل در جلسه حضور داشتند. در ابتدا تعداد نمایندگان ۱۲۰ نفر بود و این تعداد می‌توانست باعث از حد نصاب افتادن این موضوع شود. پیش از این ۱۷۰ نماینده پیش‌نویس طرح قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق را امضا کرده بودند‌ اما اندکی بعد تعداد نمایندگان عراقی به حد نصاب رسید و عادل عبدالمهدی هم به پارلمان رفت. ۱۶۱ نفر از نمایندگان دیروز در پارلمان نبودند. جلسه با حضور نخست وزیر عراق برگزار شد و برخلاف گمانه زنی ها که موضوع را منتفی می دانستند طرح اولیه خروج آمریکا از خاک این کشور رای آورد.

کدخبر: ۳۰۱۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر