کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۴۷۵
تاریخ خبر:

پیرمرد فقیر و نیازمند یا مغازه‌دار میلیونر؟

روزنامه هفت صبح| انتشار ویدئوی پیرمرد گیلانی که در نزدیکی متروی محمدیه تهران دستفروشی می‌کرد چنان ابعاد تازه‌ای پیدا کرده که هر روز کاربران شبکه‌های اجتماعی را وادار به موضع‌گیری جدیدی می‌کند. احتمالا اغلب شما ویدئویی را دیده‌اید که در آن پیرمرد دستفروشی به خاطر محدودیت‌های اعمال شده در روزهای قرنطینه گریه می‌کند و می‌گوید اگر از خانه بیرون نیاید و دستفروشی نکند نمی‌تواند حتی پنیر بخرد.

این ویدئو به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و سلبریتی‌ها هم با بازنشر آن به بیشتر دیده شدنش کمک کردند مثل پرویز پرستویی و گوهر خیراندیش که در صفحات شخصی‌شان درباره این ماجرا نوشتند. قصه این پیرمرد آنقدر دیده شد که حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم در جلسه هیات دولت با افسوس بسیار به این ویدئو اشاره کرد و گفت: «دیدن این ویدئو دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد و دولت در تلاش است که بسته‌های حمایتی برای افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند، به ویژه دستفروش‌ها فراهم کند. تلاش بر این است که برای آن ۳میلیون نفری که هیچ شغلی ندارند و معمولا دستفروش هستند مبلغ ماهانه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان واریز شود.»

از طرف دیگر همان کسی که ویدئوی او را منتشر کرده بود باز هم به سراغش رفت و این بار شماره کارت و حساب او را گرفت و منتشر کرد تا مردم به او کمک کنند. کمی ‌بعد خبر رسید که ۲۰۰میلیون تومان برای او جمع‌آوری شده است، همزمان ویدئویی از گفت‌وگوی یک خبرنگار با زنی که ادعا می‌کرد دختر پیرمرد است منتشر شد که در آن این فرد می‌گفت پدرش به هیچ وجه نیاز مالی ندارد، مغازه‌دار است و سال‌هاست که خانواده را ترک کرده، بعد هم از مردم خواست که ساده نباشند و دیگر به پدرش کمک نکنند.

این ویدئو هم تقریبا به اندازه ویدئوی اصلی دیده شد و حالا نوبت به سرزنش مردم از سوی دسته دیگری از سلبریتی‌ها و روشنفکرها رسید که چرا اینقدر ساده بوده‌اند، خیلی‌ها هم انگشت اتهام را به سمت پیرمرد گرفتند و او را بخشی از پازل بی‌اعتماد کردن مردم به افراد نیازمند دانستند. ماجرا به همین جا ختم نشد، خبرگزاری‌های اصولگرا بیشتر به ماجرا ورود کردند، مثلا خبرگزاری فارس اعلام کرد که با پیگیری‌های زیاد توانسته ته و توی حساب این پیرمرد را در بیاورد و روشن شده که او سال گذشته ۱۰۰میلیون تومان گردش حساب داشته و به طور میانگین ماهی ۳ و نیم میلیون تومان از کارت اعتباری‌اش خرج کرده است.

این خبر با چند جور واکنش رو به رو شد، عده‌ای بیشتر از قبل از دست پیرمرد عصبانی شدند و عده‌ای هم این سوال را مطرح کردند که چطور خبرگزاری فارس توانسته به اطلاعات حساب یک شهروند دسترسی پیدا کند؟ عده‌ای هم به کل نیازمند نبودن پیرمرد را باور نکردند. کمی‌ بعد خبرنگاری دیگر به خانه پیرمرد رفت و کنار او نشست، خانه‌ای محقر با وسایل اولیه. در این یکی ویدئو اعلام شد که با وجود تمام حرف و حدیث‌ها کمک به این پیرمرد ادامه داشته و به حدود ۵۰۰میلیون تومان رسیده است.

خود او هم دائما گریه می‌کرد و می‌گفت واقعا نیازمند است و می‌خواهد بخشی از این پول را برای خرید خانه استفاده کند تا از مستاجری دربیاید و بخشی را هم برای کفن و دفنش کنار بگذارد اما همسرش می‌گوید این پول خوردن ندارد و نباید از آن استفاده کرد. فردی که گویا پسر پیرمرد بود هم از پشت دوربین توضیح می‌داد که پدرش ناراحتی قلبی دارد و اتفاقات چند روز گذشته برایش گران تمام شده است. حرف و حدیث‌هایی هم شنیده می‌شد درباره اینکه دختر پیرمرد با او مشکل پیدا کرده و برای حفظ آبروی خانواده از مردم خواسته که کمک نکنند.

بعضی‌ها هم می‌گویند مدعی العموم می‌تواند برای روشن شدن موضوع به ماجرا ورود کند. محمدرضا ابراهیمی، کارشناس حقوق به هفت‌صبح می‌گوید که در صورت وجود شاکی خصوصی می‌توان پرونده را پیگیری کرد، دادستان هم می‌تواند بنابر صلاحدید از جنبه «تشویش اذهان عمومی ‌و سوءاستفاده» علیه پیرمرد اقامه دعوا کند اما بعید است که مجازات شود یا مجبور به پس دادن پول‌ها شود چون به هر حال می‌تواند هزارجور ادعا مطرح کند برای داشتن نیاز مالی و تاکید کند که پول‌ها با رضایت به حساب او ریخته شده‌اند.

کدخبر: ۳۱۷۴۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر