کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۶۶
تاریخ خبر:

پول درآوردن از کلاس اعصاب ‌خردکن ریاضی

روزنامه هفت صبح | دانش ریاضی برخلاف تصور رایج، اتفاقا می‌تواند پول‌ساز باشد. یک ریاضیدان در آمریکا به طور متوسط از یک پزشک درآمد بیشتری دارد. موضوع فقط این نیست که ریاضیدانان به‌طور متوسط چقدر پول درمی‌آورند، بلکه به‌کارگیری دانش ریاضی در زندگی روزمره می‌تواند به میلیاردر شدن یک فرد بینجامد.

بسیاری از ریاضیدانان تلاش کرده‌اند با مدل‌های پیچیده ریاضی عملکرد بازار سهام را پیش‌بینی کنند و اتفاقا با همین شیوه موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آورده‌اند. یکی از مثال‌های جذاب برای به‌کارگیری دانش ریاضی در مواردی که ظاهرا ربطی به ریاضی ندارند، به مورد آقای بیل بنتر باز می‌گردد. آقای بنتر در رشته فیزیک تحصیل کرد اما به آمار و احتمالات هم علاقه داشت و به همین خاطر تلاش کرد تا علم احتمالات را هم بیاموزد.

سپس از دانش ریاضی برای ساخت مدلی جهت پیش‌بینی عملکرد اسب‌های مسابقه‌ای بهره برد. البته ساخت چنین مدلی کار چندان ساده‌ای نیست. آقای بنتر مجموعه‌ای گسترده از متغیرهایی که فکر می‌کرد ممکن است بر عملکرد اسب‌ها تاثیرگذار باشند را جمع‌آوری کرد. مواردی مانند تغذیه اسب‌ها، میزان استراحت آنها و حتی وضعیت آب‌و‌هوا را در میان این متغیرها جا داد.

او به‌طور خاص عملکرد اسب‌های مسابقه‌ای در هنگ‌کنگ را زیر نظر گرفت و البته برای جمع‌آوری داده‌هایی مانند آرشیو وضعیت آب‌و‌هوا در هنگ‌کنگ مجبور شد به انگلستان سفر کند. همچنین علاوه بر عملکرد خود اسب‌ها، نحوه شرط‌بندی دیگران نیز در نتیجه مدل‌های آقای بنتر تاثیرگذار بودند. سپس آقای بنتر تلاش کرد به کمک آزمون و خطا، مدلش را بهبود ببخشد.

متغیرهایی که ظاهرا تاثیری در عملکرد اسب‌ها نداشتند از مدل خارج شدند و متغیرهای موثرتر در مدل باقی ماندند. در واقع مدل‌های ریاضی آقای بنتر در ابتدا چندان در پیش‌بینی نتایج مسابقات خوب عمل نمی‌کرد اما آقای بنتر به مرور این مدل‌ها را بهبود بخشید تا عملکرد آن بهتر شود. آقای بنتر از نتایج مدل‌هایش برای شرط‌بندی در مسابقات اسب‌دوانی در هنگ‌کنگ استفاده کرد.

البته آنطور که خودش به مجله بلومبرگ بیزنس‌ویک گفته، هدفش از این کار صرفا پول درآوردن نبوده بلکه به این خاطر جذب بازار شرط‌بندی روی اسب‌ها شده که موفقیت در این بازار با استفاده از مدل‌های ریاضی غیرممکن به نظر می‌رسید. نتیجه را می‌توانید حدس بزنید، پس از چند سال آزمون و خطا، دقت الگوریتم‌های آقای بنتر به‌حدی افزایش یافته بود که در مقیاس کلان شکست دادن آنها غیرممکن به نظر می‌رسید.

او از راه پیش‌بینی الگوریتم‌های ریاضی در مجموع نزدیک به یک میلیارد دلار به‌دست آورد و آنطور که بلومبرگ می‌نویسد، اگر از مدل‌های ریاضی در بازارهای مالی بهره گرفته بود می‌توانست خیلی زودتر به این سطح درآمد برسد. در واقع تجربه آقای بنتر که نمونه‌ای در تجربه‌های مشابه پرشمار است، نشان می‌دهد حتی با به کارگیری دانش ریاضی هم می‌توان ثروتمند شد.

کدخبر: ۳۷۱۶۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر