کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۱۷۰
تاریخ خبر:

پنج پرونده ملتهب قصور پزشکی در یک هفته

روزنامه هفت صبح‌| ماجراهای قصور پزشکی دوباره به سوژه‌ای پر بحث میان کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. افکار عمومی در یک هفته گذشته از سه جبهه مختلف مشغول دنبال کردن خبرهای مربوط به پزشکان هستند. سهمیه‌های احتمالی رشته‌های پزشکی برای ورود به دانشگاه، مالیات پزشکان و حالا نیز خبرهایی مربوط به چند قصور پزشکی. این خبرها را بدون هیچ توضیحی مرور می‌کنیم.

*** عمل دیسک کمری که منجر به فوت شد
کاربری به نام «غلامرضا طریقی» در توئیتر خود ادعا کرده: «مادر همسرم برای عمل دیسک رفت، پزشک مشهور جنازه‌اش را تحویل داد. بعد از یکسال دوندگی قصور تایید شد. متخصص بیهوشی نباید به‌خاطر تاخیر جراح، بیهوشی را تمدید می‌کرد.جراح نباید بعد از ایست و احیا دوباره اجازه عمل می‌داد، دستیارش… هر یک از سی‌تا بیست درصد در مرگ مقصرند. حکم؟ هر کدام به اندازه سهمشان در قصور منجر به مرگ، دیه پرداخت می‌کنند و تمام. آن را هم بیمه‌شان می‌دهد.

پاشیده شدن زندگی پدر همسر، آواره شدن برادرها و خواهرها، نوبتی شدن زندگی همه آنها برای عملی که در گزارش کمیسیون لزومش احراز نشده هم فدای سر پزشک مشهور. این را هم که هفت ساعت گفتند در حال عمل است و ما یکهو دیدیم پزشک از بیرون آمد. رفت لباس عمل پوشید و بعد اعلام فوت کردند و ما نتوانستیم ثابت کنیم ایشان اصلا در اتاق عمل نبوده اضافه کنید به ماجرا. چطور ثابت شده بوده؟ کارکنان اتاق عمل گفتند بوده. همین.»

*** قطع انگشت نوزاد در بیمارستان
در روزهای گذشته خبر عجیبی در سایت‌ها منتشر شد که حالا تاییدیه آن نیز آمده است. ماجرا از این قرار بود که خبری مبنی بر قطع شدن انگشت یک نوزاد در یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی شهرستان شهریار منتشر شد. پدر نوزاد حادثه‌دیده در این بیمارستان خصوصی شهریار گفت: روز چهارم مهرماه پس از انجام عمل زایمان، نوزاد من وارد nicu شد و در آنجا در پنجم مهرماه انگشت کوچک نوزاد توسط پرستار زده شد که جراح پلاستیک نیز پس از این اتفاق در بیمارستان وجود نداشت.

جراح پس از چند ساعت حاضر شد و درصد موفقیت ۵۰درصدی را برای ترمیم انگشت نوزادم داد و کسی از مسئولان بیمارستان جوابگوی ما نبود. پس از انتشار گزارش‌های متناقض، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار ضمن اشاره به اینکه انگشت نوزاد تازه متولدشده قطع نشده بود و بر اثر اشتباه سهوی پرستار بریدگی عمیقی را به دنبال داشت، گفت: «ظاهراً زمانی که درخواست ترخیص نوزاد داده‌شده بود، آتلی به دست نوزاد بوده و اشتباه سهوی از سمت پرستار رخ‌داده و برای بریدن باندهای اطراف آن به‌اشتباه دست نوزاد نیز مجروح شده است.

طبق گزارش بیمارستان، انگشت نوزاد، توسط جراحان ترمیمی بیمارستان ترمیم شده و بیمارستان گزارش مکتوبی نیز برای سازمان نظام پزشکی ارسال کرده که گویا بریدگی نسبتاً عمیقی اتفاق افتاده. پس از ترمیم جراحان پلاستیک بیمارستان امیدواریم روند ترمیم و خون‌رسانی مجدد با موفقیت انجام شود.»

روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: «موضوع قطع انگشت کوچک دست نوزاد در بیمارستان شهریار قصور پرستار بوده و در محاکم نظام پزشکی و پرستاری بررسی شده و با آن برخورد می‌شود. هنگام باز کردن آتل از دست نوزاد و قیچی کردن آتل، انتهای انگشت کوچک نوزاد آسیب دید. این موضوع گزارش شده و تلاش برای ترمیم انجام شد اما چون انتهای بند انگشت بود، قابل ترمیم نبود.

*** تزریق خون اشتباه به یک بیمار در کرج
جوان ۲۵ ساله‌ای که زمان عمل جراحی دیسک کمر در اتاق عمل بیمارستان شهید مدنی کرج به خون نیاز پیدا کرد با تزریق خون اشتباه، بدن او واکنش نشان داد و تزریق خون قطع و بیمار پس از اتمام جراحی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. منصور آذریان، مدیر بیمارستان شهید مدنی کرج در رابطه با تزریق خون اشتباه به این بیمار حین جراحی به خبرگزاری فارس گفت: «آزمایشگاه گروه خونی بیمار را اشتباه اعلام کرده بود به همین دلیل این اتفاق رخ داد.

گروه خونی بیمار به اشتباه A منفی اعلام شده در صورتی که O منفی بوده و بر همین اساس پرسنل اتاق عمل این گروه خونی را تقاضا می‌کنند اما حین عمل و تزریق متوجه واکنش بیمار می‌شوند و بلافاصله ادامه تزریق متوقف شده و اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود. بیمار بلافاصله پس از عمل به بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان منتقل شد و اکنون پس از چند روز حال عمومی وی بهبود یافته و امروز به بخش عادی بیمارستان منتقل شد و در حال حاضر مشکلی ندارد.»

*** مرگ کودک ۱۳ساله به دلیل تزریق پنی‌سیلین
آنگونه که خبرگزاری رکنا گزارش کرده فروردین امسال پسر ۱۳ ساله‌ای که به دلیل سرماخوردگی شدید همراه خانواده‌اش به بیمارستان در شهر پردیس رفت و در حالی که روی پایش یک لکه قرمز بود پزشک معالج درخواست کرد که MRI بگیرد تا علت قرمزی روی پایش مشخص شود. این پسر دانش آموز در حالی که به خاطر سرماخوردگی در بیمارستان بود مسئولان MRI را انجام ندادند و تنها دو آمپول پنی سیلین و آسپرین به او تجویز و پسر بچه را راهی خانه‌شان کردند.

پسر ۱۳ ساله که حالش خوب شده بود به خانه رفت اما ظهر ساعت یک بود که حال این دانش آموز بد شد و خانواده‌اش او را به بیمارستان شهید لواسانی رساندند. ساعت ۳ ظهر بود که این کودک روی تخت بیمارستان شهید لواسانی بستری شد و پزشکان در همان بررسی ابتدایی به خانواده‌اش اعلام کردند که آمادگی هر اتفاقی را داشته باشند. عقربه‌ها ساعت ۴ عصر را نشان می‌داد که این پسر روی تخت بیمارستان به کام مرگ فرو رفت و تلاش پزشکان برای نجات جان این دانش آموز بی‌فایده ماند…

با گذشت حدود هفت ماه از مرگ تلخ پسر ۱۳ ساله، پزشکی قانونی در نظریه‌ای علت مرگ را مسمومیت دارویی اعلام کرد و خانواده این پسر با حضور در دادسرای امور جنایی از دو بیمارستانی که فرزندشان تحت نظر قرار داشت اعلام شکایت کردند. بنا بر این گزارش، با توجه به قصور پزشکی که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادسرای جرایم پزشکی منتقل شد.»

*** مرگ با لیپوساکشن
سایت حادثه ۲۴ نوشت: «چندی قبل زن ۴۷ساله‌ای به‌نام پریسا تصمیم به انجام عمل لیپوساکشن گرفت اما همه پزشکان عنوان کردند که اضافه وزن او آنقدر زیاد نیست که به‌عمل جراحی نیاز داشته باشد ولی پریسا سرانجام با جست‌وجو در اینستاگرام و فضای مجازی پزشک موردنظرش را پیدا کرد و به مطبش در خیابان اندرزگو رفت. پس از معاینات اولیه پزشک جراح برایش وقت عمل تعیین کرد و صبح روز ۱۱ آذر سال ۹۷ پریسا به اتاق عمل کلینیک زیبایی خصوصی رفت و بعد از پنج ساعت عمل از اتاق خارج شد.

همسر پریسا گفت: وقتی می‌خواستیم همسرم را ترخیص کنیم گفتند باید یک شب در کلینیک بماند. فردای آن روز برای ترخیص رفتم اما باز هم یک روز دیگر همسرم را نگه داشتند و درنهایت بعد از دو روز پریسا ترخیص شد اما به محض اینکه به خانه آمد حالش بد شد و او را به بیمارستان بردیم.همسرم ساعت ۶ عصر سومین روز پس از عمل جراحی در تاریخ ۱۴ آذر فوت کرد.

چند روز بعد از کادر درمانی کلینیک شکایت کردم و پرونده‌ای در دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد. با تحقیقاتی که از کادر درمان انجام شد، کارشناسان دریافتند پزشکی که خودش را متخصص جراحی زیبایی معرفی کرده بود جراح عمومی بوده و مهم‌تر از آن اینکه عمل لیپوساکشن را دستیارش که تکنیسین اتاق عمل بوده انجام داده است.

زمانی که از این ماجرا با خبر شدم از دکتر و تکنیسین به‌خاطر قتل عمد شکایت کردم. از سوی دیگر کمیسیون پنج نفره کارشناسان پزشکی پس از بررسی پرونده مرگ پریسا، عمل لیپوساکشن را بدون رعایت موازین فنی و علمی جراحی تشخیص داده و اعلام داشتند جراح مورد نظر فاقد مهارت لازم بوده است و قصور پزشک را در مرگ زن میانسال صددرصد اعلام کردند. از آنجایی که شکایت همسر پریسا از قصور پزشکی به قتل عمد تبدیل شده بود، پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جنایی تهران ارجاع شد. بازپرس جنایی پس از مطالعه پرونده دستور احضار پزشک و تکنیسین اتاق عمل را صادر کرد. »

کدخبر: ۲۸۳۱۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر