کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۴۶۵
تاریخ خبر:

پنج حاشیه از اعتراضات اخیر در ایالت‌های آمریکا

یک: شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به آمارهای خود اعلام کرد حدود ۴۰۰۰ تن در جریان ناآرامی‌های پس از مرگ جورج فلوید در سراسر آمریکا بازداشت شده‌اند. پس از آنکه افسران پلیس و نیروهای گارد ملی کنتاکی تلاش داشتند روز دوشنبه جمعیت معترضان را پراکنده کنند و اقدام به «شلیک متقابل» کردند، یک مرد در اعتراضات لوییویل کشته شد. مقام‌های لوییویل اعلام نکردند چه کسی اقدام به تیراندازی کرده و اطلاعاتی هم درباره قربانی منتشر نشده است.در این میان کشته شدن پنج نفر تایید شده و روز یکشنبه یک خبرنگار چشم چپش را بر اثر گلوله پلاستیکی پلیس از دست داد.

* دو: مخفی آمریکا جمعه گذشته با نزدیک شدن جمعیت معترضان به کاخ سفید، دونالد ترامپ و خانواده‌اش را به پناهگاه زیرزمینی این کاخ منتقل کردند.به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، جمعه گذشته که صدها معترض به مرگ جورج فلوید مقابل کاخ سفید تجمع کرده و با سرویس مخفی درگیر شده‌ بودند، سرویس مخفی دونالد ترامپ و خانواده‌اش را به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل کردند.

از این پناهگاه برای حفاظت در مقابل حملات تروریستی احتمالی استفاده می‌شود. براساس این گزارش، ترامپ و خانواده‌اش از این اتفاق ترسیدند، با این حال مشخص نیست چه اتفاقی موجب شد تا سرویس مخفی دست به این اقدام بزند. چند دقیقه بعد از انتشار این مطلب خبری، ترامپ در پیامی توئیتری نوشت:‌ «اخبار جعلی!» این پناهگاه زیر زمینی جایی است که دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زمانی که تروریست‌ها چهار هواپیما را ربودند، به آنجا پناه برد. جورج بوش که آن زمان رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در واشنگتن حضور نداشت.

* سه: ترامپ با برادر سیاهپوست کشته شده به دست پلیس تماس تلفنی برقرار کرد. اما برادر جورج فلوید از گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ ابراز نارضایتی کرد و گفت رئیس‌جمهوری آمریکا به او اجازه صحبت کردن نمی‌داد. او به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: سخت بود. تلاش داشتم با او صحبت کنم اما او مدام، مثل اینکه بگوید نمی‌خواهم بشنوم تو چه می‌گویی، رفتار می‌کرد. من فقط به او گفتم اجرای عدالت را می‌خواهم. گفتم که باورم نمی‌شود در روز روشن زجرکش کردن مدرن رخ دهد.

* چهار: دست‌کم ۴۰ شهر در سراسر آمریکا ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند تا از حجم اعتراضات و خشونت‌ها بکاهند و اعضای گارد ملی آمریکا هم در ۱۵ ایالت و واشنگتن دی‌سی مستقر شده‌اند. براساس گزارش‌ها، بیش از ۵۰ تن از عوامل سرویس مخفی هم در اعتراضات مقابل کاخ سفید زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود معترضان به پرتاب کوکتل مولوتف اقدام کردند و خودروهایی نیز در نیویورک‌سیتی به آتش کشیده شد. در ایالت مینه‌سوتا هم تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد، عصر یکشنبه یک کامیون با سرعت زیاد به سمت هزاران معترضان حمله‌ور شد. معترضان به سرعت پراکنده شدند تا آسیب نبینند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا شخصی زخمی شده است یا خیر.

* پنج: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت که «آنتی‌فا» را در زمره «سازمان‌های تروریستی» قرار خواهد داد. برخی گروه‌های آنتی‌فا منشا جنبش خود را از زمان مبارزه با فاشیست‌های اروپا در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می‌دانند. در چند سال اخیر این اسم بیشتر به گوش می‌خورد، به‌خصوص در آمریکا که نبرد اینترنتی راست افراطی با ضدفاشیست‌ها یا به اصطلاح آنتی‌فا بارها به خیابان‌ها کشیده شده‌است.

مارک بری نویسنده کتاب «آنتی‌فا، کتابچه راهنمای ضد فاشیست»، می‌گوید جنبش آنتی‌فای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با گروهی به نام «اقدام ضدنژادپرستی» آغاز شد و اعضای آن با فاشیست‌ها در گردهمایی‌های پانک‌ها در غرب میانه آمریکا و جاهای دیگر درگیر می‌شدند. در دهه اول قرن بیست و یکم این جنبش تقریبا خاموش بود تا ظهور دونالد ترامپ و راست افراطی یا به اصطلاح آلت‌رایت.

کدخبر: ۳۳۱۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    چطوری رسیدن نزدیک کاخ سفید؟!!!!

  • zegma

    واقعا چرا هنوز به مرحله قطع اینترنت فرست ادن پارازیت قطع تلفن همراه و…. اینا نرس یدن