کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۹۲
تاریخ خبر:

پنج اپلیکیشن کتاب صوتی موفق ‌در روزهای قرنطینه

روزنامه هفت صبح | کتاب صوتی؟ کسی ۵ سال پیش زیاد خوش‌بین نبود که این بخش از بازار کتاب یا بازار استارتاپی رونق بگیرد. در بازارهای مختلف استارتاپی این بخش زیاد جدی گرفته نمی‌شد. کسی احتمال نمی‌داد که بازار کتاب که حوزه آفلاین آن مخاطب زیادی نداشت و تیراژ‌های ۱۰۰۰ تایی مهم‌ترین شاخص اقتصاد نابسامانش به حساب می‌آمد بتواند در حوزه آنلاین و با اپلیکیشن‌های کتاب صوتی به جایی برسد.

اما سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده روی استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های این بازار از یک‌سو و رخ دادن ماجرایی به نام کرونا گویی ورق را در این بخش از بازار کسب‌وکارهای آنلاین ایران هم برگردانده است. بیایید نگاهی بیندازیم به ۵ اپلیکیشن موفق این بازار که با ابتکارها و البته هزینه‌هایی که به خرج داده‌اند بازیگران اصلی این بخش از اکوسیستم استارتاپی کشور شده‌اند.

*** فیدیبو
برای کتاب‌شنوهای حرفه‌ای فیدیبو نامی بسیار آشنا و محبوب است؛ هم از آن جهت که توانسته‌ با جذب صداهای حرفه‌ای و جذاب بر کیفیت آنچه از کتاب‌های صوتی سراغ داریم بیفزاید و هم کتاب‌های صوتی را در دسته‌بندی مفصل‌تر و متنوع‌تری پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد. فیدیبو بنا بر آنچه که موسسانش گفته‌اند، اولین سامانه multi-platform تولید و توزیع کتاب الکترونیک و صوتی در خاورمیانه بوده است که مبتنی بر استانداردهای صنعت نشر و با رعایت قانون جهانی کپی‌رایت طراحی و اجرا شده.

راست و دروغ این ادعا با خودشان، ولی تجربه کاربری فیدیبو و تنوع محصولات آن تجربه قابل‌قبولی است. فیدیبو کتاب‌های صوتی رایگانی هم دارد که می‌توانید بدون ثبت‌نام آنها را بشنوید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیدیبو از جمله استارتاپ‌هایی است که دیجی‌کالا روی آن سرمایه‌گذاری کرده و همه سهام آن را خریده است؛ یکی از اولین سرمایه‌گذاری‌های جانبی برند دیجی‌کالا و احتمالا موفق‌ترینشان.

*** نوار
نوار از دیگر پلتفرم‌های لیست ۵گانه تولید و ارائه کتاب‌های صوتی است، اما با این تفاوت که نوار به صورت تخصصی تمام پتانسیل خود را معطوف به تولید کتاب‌های صوتی کرده و به قول حمید اسدی، از بنیانگذاران آن، مرجع کتاب‌های صوتی در ایران است. در انجام این کار هم تا حدود زیادی موفق عمل کرده و با همکاری گوینده‌های حرفه‌ای و تئاتری‌های درجه‌یک بهترین محتواهای صوتی را آماده می‌کند.

اگر سری به سایت نوار بزنید، با لیستی بلندبالا از خروجی‌های صوتی مواجه می‌شوید که هرکدام به نوبه‌ خود جدید و جالب‌توجه هستند؛ برای مثال شاید اولین‌بار باشد که در یک اپلیکیشن کتاب صوتی چشمتان به سریال‌ صوتی بیفتد! یکی از جاذبه‌های دیگر نوار جمع‌کردن همه پادکست‌های فارسی در یک‌جاست و این یعنی شما از طریق اپلیکیشن یا سایت نوار به آرشیوی مفصل از پادکست‌های فارسی دسترسی دارید و با امکاناتی که از نوار دریافت می‌کنید به راحتی اپیزودهای آنها را گوش می‌کنید. نوار از سال ۹۲ شروع به کار کرده و از استارتاپ‌های شتاب‌دهنده آواتک بوده است و این سال‌ها رشد خوبی را تجربه می‌کند. نوار را می‌توان موفق‌ترین استارتاپ کتاب صوتی ایران دانست.

*** آوانامه
گروه فرهنگی آوانامه، در سال ۱۳۹۳ با ثبت و تاسیس موسسه فرهنگی «آوانامه دانش‌گستر» فعالیت خود را به صورت رسمی و حرفه‌ای در زمینه تولید و نشر کتاب‌های صوتی، مجلات صوتی، نمایشنامه‌های رادیویی، پادکست و سایر آثار فرهنگی شنیداری به صورت آنلاین و غیرآنلاین و در قالب‌های مختلف آلبوم‌های صوتی، پکیج‌های نرم‌افزاری، چندرسانه‌ای و اپلیکیشن‌های تلفن همراه آغاز کرد.

موسسه فرهنگی آوانامه با همکاری گروهی از گویندگان رادیو و بازیگران سینما و تئاتر و تدوینگران آثار صوتی در حال تولید آثار فرهنگی شنیداری با به‌کارگیری تکنولوژی‌های صوتی روز است. در لیست محصولات صوتی آوانامه غیر از بخش‌های متداولی همچون «رمان و داستان خارجی و ایرانی» و «کتاب‌های صوتی تاریخی» چند دسته‌بندی خلاقانه و جذاب به چشم می‌خورد که به نوبه خود نوعی بدعت‌گذاری است و در دیگر پلتفرم‌های کتاب صوتی سراغی از آن نداریم.

نمونه‌هایی از این دسته‌بندی‌های خلاقانه تولید کتاب صوتی زندگینامه، کتاب‌های صوتی فرزانگان (که خوانشی از مجموعه آثار بزرگان و مشاهیر ایران مثل سعدی، سهروردی و … است) و کتاب صوتی دانشنامه فلسفه استنفورد هستند. همچنین آوانامه در ابتکارعملی منحصربه‌فرد کتا‌ب‌های صوتی از رمان‌هایی که فیلم شدند و همچنین مجله‌های ادبی مانند داستان همشهری را تولید و منتشر کرده است.

*** کتابراه
در لیست ۵تایی پلتفرم‌های کتاب صوتی فارسی، موسسه توسعه راه نشر الکترونیک به چشم می‌خورد که با نام تجاری کتابراه اقدام به ایجاد بستری مناسب جهت انتشار الکترونیکی کتاب‌ها، مجلات و… کرده است. غیر از تعداد زیاد کتاب‌های الکترونیک که در کتابراه می‌توانید مطالعه کنید، در سایت کتابراه مجموعه کتاب‌های صوتی متنوعی در دسته‌بندی‌های «داستان و رمان ایرانی و خارجی»، «شعر، ادبیات و زندگینامه»، «روانشناسی و موفقیت»، «اقتصاد و مدیریت»۷ «تاریخی، فلسفی و اجتماعی»، «سلامت، بهداشت و تغذیه»، «کودک و نوجوان»، «انقلاب و دفاع مقدس»، «دین و عرفان»، «علمی و آموزشی» و «آموزش زبان» نیز موجود است. نکته دیگر اینکه نسخه اپلیکیشن io کتابراه را می‌توانید بدون هزینه از سایت آن دانلود کنید. این پلتفرم البته تعداد زیادی کتاب صوتی رایگان هم هست که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

*** طاقچه
طاقچه یک فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی و صوتی است که به صورت تخصصی نمی‌شود گفت فقط به کار تولید و انتشار کتاب‌های صوتی می‌پردازد، بلکه کتاب، مجله و روزنامه نیز در آن منتشر می‌شود. روال کار طاقچه از این قرار است که کتاب‌ها و نشریات را با همکاری ناشران و با رعایت حق تکثیر، به صورت قانونی روی اپلیکیشن و سایت منتشر می‌کند.

در قدم اول باید بدانید که دانلود و نصب اپلیکیشن طاقچه رایگان است و شما می‌توانید با درست کردن یک حساب کاربری، کتاب‌هایتان را در سه دستگاه مختلف همراه داشته باشید و بخوانید.نکته مهم درباره اپلیکیشن طاقچه این است که می‌توانید آن را هم روی سیستم‌‌عامل اندروید و هم آی‌او‌اس نصب کنید. همچنین می‌توانید با نسخه تحت وب، بدون نیاز به نصب و دانلود، روی کامپیوتر نیز به کتاب‌هایتان دسترسی داشته باشید.

ایده‌ اولیه‌ شکل‌گیری طاقچه در شرکت «حصین» پایه‌ریزی شده و پائیز ۱۳۹۳ به صورت رسمی در همایش ملی کتاب الکترونیک از آن رونمایی شد.فاندرهای طاقچه می‌گویند هدفشان از تاسیس طاقچه این بوده که بستری برای لذت بردن از خواندن و شنیدن کتاب فراهم کنند. در اپلیکیشن و سایت طاقچه می‌‌توانید کتاب‌های صوتی فراوانی در دسته‌بندی‌های «مدیریت و کسب و کار»، «مذهب»، «روان‌شناسی و موفقیت» و «ادبیات» بشنوید.

کدخبر: ۳۵۳۷۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر