کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۲۲۴
تاریخ خبر:

پنجه شمشیر ترکیه در سوریه‌ ادامه دارد

روزنامه هفت صبح| ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۲۳ نوامبر در عملیاتی پهپادی، مناطقی از استان حسکه در شمال شرق سوریه را هدف قرار داد. بنا به برخی از گزارش‌ها، در جریان عملیات پهپادی ترکیه در شمال شرق سوریه، یک پایگاه نظامی روسیه در این استان هم هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شبه‌نظامی کرد، اعلام کرد که در جریان حمله پهپادی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه، یک شبه‌نظامی کرد کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. فرهاد شامی، یکی از مسئولان ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها موسوم به «قسد» گفت که قربانیان از اعضای این نیرو بوده‌اند. اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه از زخمی شدن یک سرباز روسیه در جریان حمله پهپادی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه خبر داد.

بر اساس اعلام نیروهای دموکراتیک سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه، واحدهای توپخانه ترکیه روز چهارشنبه اطراف یک زندان در منطقه قامشلی در استان حسکه که شماری از شبه‌نظامیان داعش در آنجا زندانی هستند را هدف قرار دادند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از حملات پهپادهای ترکیه به ۴ سایت نفت و گاز از جمله یک پالایشگاه گاز و یک ایستگاه پمپاژ نفت در استان حسکه خبر داد.

این حمله پهپادی در حالی انجام شده که ارتش ترکیه از روز یکشنبه عملیات «پنجه شمشیر» را علیه مواضع کردها در شمال عراق و سوریه آغاز کرده است. هلوسی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه، تاکید کرد: «از روز یکشنبه دست‌کم ۴۷۱ پایگاه نظامی و مواضع کردها در عراق و سوریه با موفقیت هدف حمله قرار گرفته‌اند.»

این مقام ترکیه اعلام کرد که در جریان این عملیات، «بیش از ۲۵۰ تروریست (پیشمرگه‌های کرد) با حمله توپخانه‌ ارتش ترکیه» جان باخته‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در سوریه ضمن تایید حملات نیروهای ترکیه به مواضع یگان‌های مدافع خلق و حزب کارگران کردستان اعلام کرد دست‌کم ۴۰ نفر در خاک سوریه جانشان را از دست داده‌اند. به گفته این سازمان، تمرکز اصلی حملات توپخانه ترکیه بر شهر کوبانی در سوریه بوده است.

یک خبر خوب و یک خبر بد برای ترک‌ها
1. بورس ترکیه در سالی که اکثر بازارهای سهام در سراسر جهان در رکود معاملات یا نوسان نزولی قیمت‌ها و شاخص‌ها گرفتارند، بهترین عملکرد خود را طی ۲۳ سال گذشته ثبت کرد. شاخص قیمت سهام ۱۰۰ شرکت برتر بورس استانبول در جریان معاملات سال ۲۰۲۲میلادی، بر مبنای دلار آمریکا ۷۸ درصد و بر پایه لیر ترکیه بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت؛ رشدی که از سال ۱۹۹۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، رشد کم سابقه شاخص بورس استانبول بیش از همه متاثر از بدل شدن این بازار به «پناهگاهِ پس‌اندازهای گریزان از دچار شدن به افت ارزشِ ناشی از جهش نرخ تورم در ترکیه» است. نرخ تورم در ماه اکتبر از ۸۵ درصد نیز فراتر رفت، نرخی که در ۲۴ سال گذشته و از ژوئن ۱۹۹۸ تا کنون بی‌سابقه بود. همچنین بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رئیس جمهوری این کشور، نرخ بهره را طی یکسال گذشته به ۱۰.۵ درصد رسانده است.

روند صعودی نرخ تورم و ادامه کاهش نرخ بهره بانکی موجب شده تا سرمایه‌گذاری در بورس در میان مردم ترکیه محبوب شود. چنان‌که بر اساس آمار سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ترکیه، تعداد کدهای معاملاتی باز شده برای سرمایه گذاران خرد از ابتدای سال جاری میلادی تا ۱۸ نوامبر ۳۲ درصد افزایش یافته و شمار آنها به ۳.۱ میلیون نفر رسیده است.

2. زمین لرزه‌ای نسبتا شدید بامداد چهارشنبه شمال غرب ترکیه را تکان داد و ده‌ها مجروح به جا گذاشت. فرانس‌پرس به نقل از مرکز فوریت‌های ترکیه، بزرگی این زمین لرزه را ۶.۱ در مقیاس ریشتر اعلام کرد و یادآور شد که این حادثه تاکنون علاوه بر خسارات مادی جزئی دست کم ۵۰ مجروح به جا گذشته است.

کدخبر: ۴۹۰۲۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر