کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۰۷۹
تاریخ خبر:

پناه بردن به الکل و وایتکس از ترس کرونا!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ۳۱ فوتی و ۲۵۶ نفر مسموم در کشور به دلیل مصرف الکل سمی. در روزهایی که آمار فوتی‌‌ها به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، شاهد مردمی‌ هستیم که از ترس کرونا، جان خود را به دست الکل سمی‌داده‌اند و شاهد مرگ و میر بر اثر مصرف متانول هستیم.

درباره همین موضوع روز گذشته سخنگوی ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا گفت: ۳۳۱نفر در کشور به دلیل مسمومیت مصرف الکل به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و ۲۰نفر فوت کرده‌ و ۲۵۶نفر بستری هستند. برخی با این پندار اشتباه که مصرف الکل می‌تواند از کروناویروس پیشگیری کند، دچار مسمومیت شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

کیانوش جهانپور، در این خصوص تاکید کرد: درحقیقت سه‌برابر آمار کروناویروس مسمومیت مصرف الکل در کشور داریم. درحالی‌که الکل برای ضدعفونی دست‌ها پیدا نمی‌شود، معلوم است که این الکل‌های عرضه‌شده تقلبی هستند. در حال حاضر ۲۵نفر در عرض دو روز در کشور جان خود را به دلیل استفاده الکل تقلبی از دست داده‌اند.

این افراد باور اشتباهی داشتند که خوردن الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کند. از دیگر سو، طبق آمارها اهواز در صدر مسمومیت و مرگ و میر به دلیل مصرف الکل سمی ‌است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از ۲۱۸مسمومیت و ۲۰نفر جان‌باخته قربانیان الکل‌های تقلبی در اهواز خبر داد.

دکتر علی احسان‌پور از پذیرش ۲۱۸مورد مسمومیت الکلی تا شامگاه ۱۸ اسفند در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد که متاسفانه ۲۰نفر در پی مصرف الکل‌های تقلبی جان خود را از دست دادند. اگرچه باید به این مطلب اضافه کرد، افرادی که از مرگ جان سالم به‌در برده‌اند هم اوضاع بهتری ندارند چراکه بسیاری از آنها دچار نابینایی و مشکلات حاد کلیوی شده‌اند.

اگر به تفکیک بخواهیم آمار مرگ و میر در شهرهای مختلف بر اثر مصرف متانول را ذکر کنیم، شامل این موارد است: اهواز ۲۰نفر، البرز هفت‌نفر، اردبیل دونفر و ساوه نیز تا لحظه تنظیم این گزارش دوفوتی داشته است. اما به این آمار تهران را هم باید اضافه کرد. اگرچه تهران در آمار غیررسمی ‌قرار دارد و هنوز به‌طور تفکیک‌شده این آمار از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است .

سخنگوی این وزارتخانه از مرگ و میر کلی در کشور خبر داده است اما ساعت ٩:١٠ صبح پنجشنبه ١۵اسفند‌ماه، نخستین گزارش مرگ به‌دست قاضی جنایی تهران رسید. متوفی مردی بود ۵٢ساله که ظاهرا به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست ساز جانش را از دست داده بود. با این حال قاضی جنایی دستور داد تا جسد وی به پزشکی ‌قانونی انتقال یابد تا علت اصلی مرگ او مشخص شود.

حدود دوساعت بعد مرگ عجیب دیگری به قاضی جنایی تهران اعلام شد. این‌بار مردی ٣۶ساله به عجیب‌ترین شکل ممکن جانش را از دست داده بود. متوفی الکلی را که از آن برای ضدعفونی کردن و مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌شد، مصرف کرده و پس از آن ناگهان حالش خراب شده و پس از انتقال به بیمارستانی در جنوب تهران جانش را از دست داده بود.

اما آخرین گزارش صبح جمعه ١۶ اسفند‌ماه به قاضی جنایی تهران اعلام شد. قربانی مردی بود ٢٧ساله. او در شهریار مشروبات دست‌ساز مصرف کرده و حالش بد شده بود. پس از آن برای درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافت اما تلاش برای نجاتش فایده‌ای نداشت و او به کام مرگ رفت. جسد این مرد با دستور قاضی به پزشکی قانونی انتقال یافت. اما علت مسموم‌شدن و مرگ این افراد چیست؟

بررسی تکمیلی کارشناسان پلیس نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو با استفاده از وایتکس و مواد شوینده، رنگ زرد الکل صنعتی را به رنگ سفید تبدیل کرده و به‌عنوان الکل طبی و فرآورده دارویی فروخته‌اند.

درباره همین موضوع علی بیرانوند، معاون دادستان عمومی ‌و انقلاب اهواز نیز از دستگیری پنج نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دست‌ساز در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و کم‌شدن موجودی الکل اتانول در بازار، برخی سودجویان اقدام به دستکاری الکل متانول و تغییر رنگ آن با استفاده از مایع سفیدکننده کرده و آن را به جای اتانول به فروش می‌رسانند که همین موضوع باعث مرگ افراد شده است.

کدخبر: ۳۱۴۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر