کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۱۹۹
تاریخ خبر:

پنالتی کابوس ابدی یحیی

انگار قرار نیست رابطه یحیی گل‌محمدی با ضربات پنالتی هیچوقت خوب شود. بدترین خاطرات فوتبالی او مربوط به همین نقطه‌ای است که در درون محوطه جریمه دیده می‌شود. هم خودش و هم شاگردانش بارها در این نقطه از زمین فوتبال، طعم تلخ شکست و ناکامی را چشیده‌اند.

چه وقت چیپ زدن بود؟
اولین خاطره تلخ یحیی گل‌محمدی از ضربات پنالتی به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۴ چین برمی‌گردد. در آن بازی تا قبل از ضربه پنالتی چهارم، ایران شرایط بهتری داشت. چینی‌ها یک پنالتی خود را خراب کرده بودند و مبعلی می‌توانست ایران را یک گام به فینال نزدیک کند اما ضربه پنالتی او به تیر دروازه خورد. چینی‌ها پنجمی را گل کردند و ضربه پنجم ایران به یحیی گل‌محمدی رسید. اگر گل می‌زد ضربات پنالتی ادامه می‌یافت اما در تصمیمی که هنوز هم برای هیچکس قابل هضم نیست، او ضربه خود را به بدترین شکل ممکن چیپ زد و دروازه‌بان چین هم دست او را خواند و توپ را گرفت تا ایران از راهیابی به فینال باز بماند. اینجا بود که عادل فردوسی‌پور آن جمله معروفش را به زبان آورد: «چه وقت چیپ زدن بود آقای یحیی!» گل‌محمدی بعدها از فردوسی‌پور گلایه کرد که با آن جمله، او را مقصر اصلی باخت تیم ملی جلوه داده بود اما واقعیت این بود که انتخاب یحیی در آن لحظه اشتباه بود و نقش او در شکست تیم ملی بیشتر از ایمان مبعلی بود.
هم باخت و هم اشک‌های کیا
یکی از تلخ‌ترین کابوس‌های یحیی گل‌محمدی در ضربات پنالتی، بازی فینال جام حذفی بین پرسپولیس و سپاهان در سال ۹۲ بود. در آن سال فینال به صورت تک‌بازی و در ورزشگاه آزادی برگزار شد. میزبانی پرسپولیس باعث شده بود تا هواداران این تیم به پیروزی و قهرمانی تیم‌شان در جام حذفی امیدوار باشند.
از سویی مهدی مهدوی‌کیا هم قرار بود در این بازی از فوتبال خداحافظی کند و همه چیز برای برگزاری یک جشن باشکوه آماده بود. با این حال یحیی در تصمیمی عجیب مهدوی‌کیا را از دقیقه ۸۵ به زمین فرستاد. جایی که بازی یک- یک مساوی بود. ستاره سابق هامبورگ در پنج دقیقه‌ای که در فینال جام حذفی بازی کرد، چند فرصت را به وجود آورد اما در نهایت بازی به پنالتی کشیده بود و سرخ‌ها در میان نیمکت‌نشینی پنالتی‌زن‌های خود، به سپاهان باختند و مهدوی‌کیا هم اصلا پشت توپ نرفت.
هادی نوروزی و رضا حقیقی پنالتی‌های خود را بیرون زدند و سپاهان همه پنالتی‌هایش را گل کرد تا در میان بهت هواداران پرسپولیس جام قهرمانی به سپاهان برسد. مهدوی‌کیا با چشمانی اشکبار دور افتخار زد و علی کریمی هم که از تصمیمات یحیی عصبانی بود، اعلام کرد از فوتبال خداحافظی می‌کند. این شکست و تصمیمات یحیی و خداحافظی دو فوق‌ستاره پرسپولیس، بازی با سپاهان را در زمره تلخ‌ترین خاطرات یحیی از ضربات پنالتی قرار داد.

اولین دربی جام حذفی؛ پنالتی زن اول عوض شد
در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فصل گذشته، پرسپولیس و استقلال به مصاف هم رفتند. استقلال با گل زودهنگام مهدی قایدی پیش افتاد. اما بشار رسن در دقیقه ۴۹ بازی را به تساوی کشاند. علی علیپور در دقیقه ۸۵ گل دوم را زد و در حالی که به نظر می‌رسید پرسپولیس فینالیست جام حذفی خواهد شد اتفاقات دیگری رخ داد. این تیم به شدت به لاک دفاعی رفت و در وقت‌های باقی‎مانده فرصت‌هایی را در اختیار استقلال قرار داد که سرانجام در دقیقه ۹۵ محمد دانشگر گل تساوی را زد و بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی استقلالی‌ها بهتر عمل کردند و در نهایت موفق شدند به فینال جام حذفی برسند. یحیی بعد از بازی در مصاحبه‌ای گفت: «قرار بود پنالتی را نفر اول مهدی ترابی بزند اما خود آقای نوراللهی درخواست کرد که نفر اول باشد. در تمرین همیشه محکم و خوب می‌زد اما خستگی و عدم تمرکز باعث شد که نتوانیم ضربات پنالتی را خوب بزنیم.» او در یک پست اینستاگرامی هم جمله عجیبی نوشت: «اراده‌ای وجود داشت تا تیم حریف قهرمان جام حذفی شود.» البته استقلال در فینال به تراکتور باخت تا مشخص شود ادعای یحیی صحت نداشت اما اگر خود او تیمش را در دقایق پایانی بهتر هدایت می‌کرد و در ضربات پنالتی هم تسلیم خواسته بازیکنانش نمی‌شد، شاید پرسپولیس برنده می‌شد و به فینال می‌رفت و دیگر حرفی از اراده برای قهرمان کردن استقلال به میان نمی‌آمد.

و سرانجام بدترین نمایش پرسپولیسِ یحیی
بی‌شک دربی پنجشنبه بدترین بازی پرسپولیس تحت هدایت یحیی گل‌محمدی بود. این تیم در حالی که از نظر روحی و حتی از نظر بازیکن در شرایط بهتری نسبت به استقلال قرار داشت، اما از موضع ضعف به میدان رفت. پرسپولیس در این بازی حتی یک کرنر هم به دست نیاورد، حتی یک ضربه در چارچوب دروازه استقلال نداشت و در مقاطع زیادی از بازی هم به دنبال وقت‌کشی بود. تعویض‌های یحیی هم جواب نداد و پرسپولیس تبدیل به تیمی ترسو و دست و پا بسته شد که فقط و فقط برای نباختن به مصاف استقلال آمده بود. در نهایت بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و باز هم انتخاب عجیب یحیی برای پنالتی پنجم کار دست او و پرسپولیس داد. او این پنالتی را به مهدی عبدی جوان سپرد که در طول بازی نمایشی فاجعه‌بار داشت و مشخص بود که روحیه لازم برای پذیرفتن مسئولیتی این قدر سنگین را ندارد. سر انجام هم ضربه او توسط حسینی مهار شد تا پرسپولیس ببازد و از جام حذفی کنار برود. این بار هم پنالتی‌ها برای یحیی گل محمدی خوش یمن نبود.

کدخبر: ۴۰۳۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر