کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۱۴۴
تاریخ خبر:

پلی‌استیشن ۵ گران شد‌!

روزنامه هفت صبح،امیر پایدار | همان‌طور که در گذشته شایعه شده بود، شرکت سونی در نهایت قیمت هر دو مدل دیسک خور و دیجیتالی کنسول پلی استیشن ۵ در اقصی نقاط جهان را افزایش داد. در حال حاضر چیزی در حدود دو سال از عرضه کنسول‌های جدید دو شرکت مایکروسافت و سونی می‌گذرد؛ پلتفرم‌هایی که به لطف سخت‌افزارهای قدرتمند و فناوری‌های جدید، نسل نهم را در صنعت بازی‌های ویدئویی آغاز کردند.

با این حال، عرضه این کنسول‌ها هرگز مشابه نسل‌های قبلی نبود چرا که به خاطر افزایش تورم جهانی و کمبود تراشه‌ها در بازار، تولید این پلتفرم‌ها با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است. در همین راستا، به خاطر شرایط حال حاضر اقتصادی در سراسر جهان، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ با مشکل تورم جهانی دست و پنچه نرم می‌کنند و چه بسا تا به امروز قیمت جهانی شماری از محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی افزایش چشمگیری داشته و آن‌طور که به نظر می‌رسد، این موج گرانی اکنون به صنعت بازی‌های ویدئویی نیز رسیده است.

بعد از افزایش قیمت بسیاری از محصولات الکترونیکی شرکت سونی نظیر دوربین‌ها، سینمای خانگی، هدفون‌ها، ساندبارها و اسپیکرها، همان‌طور که شایعه شده بود، این بار نوبت به کنسول پلی استیشن ۵ رسید. این کمپانی ژاپنی انتهای هفته گذشته در پیامی رسما اعلام کرد که به دلیل شرایط اقتصادی جهان، به ناچار قیمت این دستگاه را در اقصی نقاط دنیا همچون اروپا، کانادا، بریتانیا، استرالیا، آمریکای لاتین و آسیای شرقی افزایش داده است.

نکته مهم این است که سونی در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت این کنسول در ایالات متحده آمریکا ندارد و این دستگاه در کشور مذکور همچنان با قیمت قبلی فروخته می‌شود. کارشناس‌ها اعتقاد دارند که هرچند آمریکا نیز درگیر تورم است اما قدرت بالای دلار آنها باعث شده تا سونی بتواند همچنان از افزایش قیمت در این منطقه چشم‌پوشی کند. این نکته را نیز بایستی در نظر گرفت که ایالات متحده با در اختیار داشتن ۳۰ درصد بازار کنسول‌های خانگی و بازی‌های ویدئویی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این صنعت شناخته می‌شود.

دقت داشته باشید که میزان افزایش قیمت پلی استیشن ۵ ثابت نبوده و این رقم بسته به ارزش ارز هر کشور متفاوت است. برای مثال، در حالی که مدل استاندارد یا همان دیسک خور کنسول مزبور تا پیش از امروز با قیمت ۵۰۰ یورو در اروپا فروخته می‌شد، اکنون با افزایش قیمت ۵۰ یورویی، با برچسب قیمتی ۵۵۰ یورو به فروش می‌رسد. این در حالی است که مدل دیسک خور در منطقه بریتانیا ۳۰ پوند افزایش قیمت داشته است.

بعد از گرانی ده درصدی قیمت پلی استیشن ۵ در نقاط مختلف دنیا، اکنون توجه گیمرها به مایکروسافت و ایکس‌باکس معطوف شده است. ردموندی‌ها تا به امروز به احتمال افزایش قیمت کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس اشاره نکرده‌اند، اما گزارش تحلیل‌گران نشان می‌دهد که از اواخر سال جاری میلادی شاهد افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت محصولات تکنولوژی خواهیم بود؛

چرا که به خاطر تورم جهانی و افزایش هزینه‌های تولید، حاشیه سود حاصل از فروش تراشه‌ها کاهش یافته و تولیدکنندگان چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات خود ندارند. این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که برخلاف سونی که نفوذ زیادی در اروپا و آسیا دارد، بخش عمده‌ای از بازار هدف ایکس باکس و مایکروسافت به آمریکا اختصاص دارد و از این جهت آنها این فرصت را در اختیار دارند تا دیرتر از دیگر رقبا به فکر افزایش قیمت باشند.

لازم به ذکر است که شرکت سونی در هفته‌های گذشته رسما اعلام کرد که میزان فروش پلی استیشن ۵ در سراسر جهان از مرز ۷/۲۱ میلیون دستگاه عبور کرده است. به علاوه، این کمپانی وعده داده که در ماه‌های آتی سرعت تولید کنسول را تا حد ممکن افزایش می‌دهد تا بخشی از محدودیت‌ها و کمبود بازار را برطرف کند. از طرفی، ژاپنی‌ها قصد دارند با تبلیغ بیشتر سرویس جدید پلی استیشن پلاس و عرضه تعدادی از مورد انتظارترین بازی‌های انحصاری خود در پاییز سال جاری از جمله God of War Ragnarok، درآمد خود را افزایش دهند.

با تمام اتفاقات پیش آمده حالا بسیاری از طرفداران سونی نسبت به آینده پلتفرم پلی‌استیشن نگران هستند. مدیر فعلی این بخش از سونی یعنی جیم رایان نشان داده که بیشترین تمرکز را روی بحث درآمدزایی دارد و شاید محصولات آنچنان اهمیتی در ساختار اقتصادی جدید نداشته باشد. موضوعی که به خصوص می‌تواند در طولانی مدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه پلی‌استیشن وارد کند.

آنها حالا تمرکز اصلی خود را روی محصولاتی قرار داده‌اند که تحت عنوان لایو سرویس شناخته می‌شوند. بازی‌هایی که عرضه شده و برای مدتی طولانی از آنها با محتوای پولی، پشتیبانی می‌شود. در حال حاضر ۲۵ بازی مختلف با این مشخصات برای پلی‌استیشن در دست ساخت است و باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

پلی‌استیشن و سونی حالا در رقابتی سخت‌تر از همیشه با مایکروسافت قرار گرفته‌اند. کمپانی‌ که این روزها تمام تمرکز خود را به کار گرفته تا خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن را نهایی کند. خریدی که با انتقال دادن کنترل مجموعه بازی «ندای وظیفه» می‌تواند تاثیر مهمی روی اکوسیستم کنسول‌های خانگی داشته باشد. در شرایط فعلی ندای وظیفه با اینکه برای تمامی پلتفرم‌ها منتشر می‌شود اما اکثر مخاطب‌هایش را روی پلی‌استیشن می‌بیند و انحصاری شدن احتمالی آن برای ایکس‌باکس می‌تواند درصد قابل توجهی از درآمد سونی را با خطرات جدی مواجه کند.

شرح عکس: سالی سرنوشت ساز در انتظار پلی‌استیشن و سونی

کدخبر: ۴۷۵۱۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر