کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۳۱
تاریخ خبر:

پشت پرده زندگی آقا و خانم بایدن

روزنامه‌ هفت صبح | از حالا تا حداقل چهار سال دیگر قرار است بارها اسم جو بایدن را در رسانه‌ها و اخبار بشنویم. آقای بایدن هشت سالی معاون باراک اوباما بود و این یعنی احتمالا اگر هم یادمان نیاید تصویرش را بارها در رسانه‌ها دیده‌ایم اما زندگی سیاسی او به چند سال قبل از این‌ حرف‌ها برمی‌گردد.
دراماتیک‌ترین نقطه زندگی بایدن این است که او در کودکی لکنت داشته.

بچه‌ها به خصوص وقتی درست آموزش نبینند، معمولا برخورد درستی با لکنت زبان هم‌کلاسی‌هایشان ندارند. به خاطر چند ثانیه سکوت موقع معرفی نام خانوادگی‌اش، همکلاسی‌ها به او «بای‌بای» می‌گفتند. به همین خاطر داستان زندگی او ما را کمی به یاد تصویر جرج ششم در فیلم سخنرانی پادشاه هم می‌اندازد. خودش گفته که در دهه سوم زندگی‌اش آنقدر شعر حفظ کرده و جلوی آینه خوانده که کم کم لکنتش برطرف شده است.

*** ایالت تعیین کننده پنسیلوانیا برای بایدن
کمی عقب‌تر برگردیم؛ به سال ۱۹۴۲ و شهر اسکرانتون. جو بایدن سال ۱۹۴۲ زمان ریاست جمهوری روزولت، دقیقا در همان ایالتی به دنیا آمد که همین هفته پیش چند روز منتظر شمارش آرا آن ماند؛ یعنی ایالت پنسیلوانیا. البته بایدن‌ ریشه‌ای ایرلندی دارد و به همین خاطر هم بود که نتیجه انتخابات آمریکا برای ایرلندی‌ها اهمیت ویژه‌ای داشت. حتی نام او سال ۲۰۱۳ در تالار افتخارات ایرلندی-آمریکایی‌ها ثبت شده است.

بایدن وقتی به سن جوانی می‌رسد رشته حقوق را برای تحصیل انتخاب می‌کند و بعد از تحصیل در حرفه وکالت مشغول به کار می‌شود. او امروز مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا است اما خب راستش را بخواهید روزی هم جوان‌ترین آمریکایی‌ای بوده که وارد سنا شده. او در ۳۰ سالگی به عنوان سناتور ایالت دلور انتخاب شد و این اولین قدم در مسیر زندگی سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا بود.

*** مرگ همسر اول و دختر او
اولین فاجعه در زندگی او دقیقا چند هفته بعد از شروع دوره سناتوری‌اش رخ داد. نیلیا، همسر اول بایدن و نوزاد دخترش به نام نائومی که برای خرید کریسمس از خانه خارج شده بودند در یک تصادف با خودروی سنگین فوت کردند. دو پسر او بو و هانتر نیز در آن خودرو بودند اما زنده ماندند. با اینکه بایدن می‌خواست استعفا دهد اما با مخالفت همکارانش روبه‌رو شد و شش دوره هم در این ایالت به عنوان نماینده انتخاب شد. با این حال پسر بزرگ او در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغز درگذشت. بایدن هر سال، ۱۸ دسامبر، روزی که همسر اولش و دخترشان فوت کردند، سرِ کار نمی‌رود.

*** ماجرای ازدواج دوم
بایدن پنج سال بعد از مرگ همسر اولش، یعنی سال ۱۹۷۷ با همسر فعلی خود جیل تریسی جیکوبز ازدواج کرد. در تمام کمپین‌های تبلیغاتی قبل از انتخابات دائم رفتار و احترام بایدن نسبت به همسر او زیر ذره‌بین رسانه‌ها بود. او حتی در مبارزه‌های انتخاباتی‌اش هم بارها این داستان را تعریف کرده که برای متقاعد کردن جیل به ازدواج دو سال تلاش کرده و پنج بار پیشنهاد داده است.

البته جیل هم حسابی هوش و حواسش به سلامتی این مرد ۷۷ ساله هست. مثلا در یکی از ویدئوهایی که از مصاحبه‌های انتخاباتی او منتشر شد، جیل برای رعایت فاصله اجتماعی، او را از دیگران دور می‌کند. یا اینکه در ماه فوریه، در یک رویداد در نیوهمپشایر، وقتی یک معترض قصد تعرض به بایدن را داشت، جیل مداخله و معترض را به کناری پرت کرد.

*** جیل بایدن، مستقل و فراتر از بانوی اول
یکی از ویژگی‌های جیل این است که همه این سال‌ها که بایدن در عالی‌رتبه‌ترین مقامات کاخ سفید هم مشغول بوده، شغل خودش را رها نکرده است. حتی اخیرا هم گفته قرار نیست به عنوان بانوی اول کاخ سفید، معلمی را کنار بگذارد. پیش از او سابقه نداشت که همسران روسای جمهور آمریکا شاغل باشند. یک زندگی حرفه‌ای و مستقل، خارج از کاخ سفید چیزی نیست که تا به حال در آمریکا اتفاق افتاده باشد.

جیل بایدن که چهار مدرک دانشگاهی هم دارد، زمانی که جو معاون اوباما بود، در دانشگاه‌ها و مدارس تدریس می‌کرد. برای همین تیم محافظتی کاخ سفید با لباس مبدل از او محافظت می‌کردند. حتی پایان‌نامه‌اش را هم با نام جیل جیکوبز دفاع کرد تا کسی متوجه هویت و ارتباطش با معاون باراک اوباما نشود. او در مصاحبه‌ای که آن زمان با مجله ووگ داشته، توضیح داده است که «بسیاری شب‌ها ضیافت عصرانه یا شام داشتیم. از کلاس درس به خانه برمی‌گشتم و بعد از نیم ساعت استراحت یا دراز کشیدن بلند می‌شدم و به طبقه پایین می‌رفتم تا از مهمانان میزبانی کنیم.»

بایدن سه بار سودای کاخ سفید و ریاست جمهوری می‌کند. یک بار سال ۱۹۸۷، یک بار سال ۲۰۰۸ و بار دیگر هم که امسال. سال ۲۰۱۵ هم تصمیم داشته که وارد رقابت شود اما به دلیل مرگ فرزندش از این کار پشیمان می‌شود. او اولین بار که برای ریاست‌جمهوری در انتخابات درون حزبی ثبت نام می‌کند قصد داشته که به جوان‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بعد از جان اف.‌کندی تبدیل شود غافل از اینکه در ۷۷ سالگی بالاخره به خواسته خود می‌رسد و ثابت می‌کند پیش‌بینی مجله تایم آمریکا در سال ۱۹۷۴ به عنوان یکی از «۲۰۰ چهره آینده» پیش‌بینی کاملا درستی بوده است.

*** بی‌آبرویی در اولین شانس ریاست جمهوری
بایدن ممکن بود همان اولین باری که به عنوان کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود انتخاب شود اما یک بی‌آبرویی این انتخاب را بیشتر از ۲۰ سال به تعویق انداخت. بعد از اینکه او به کپی‌برداری یکی از سخنرانی‌هایش از «نیل کینوک» سیاستمدار بریتانیایی، متهم شد، رسانه‌ها او را به سرقت ادبی متهم کردند. بایدن هم با صراحت گفت: «من کارهای احمقانه‌ای انجام داده‌ام و دوباره هم کارهای احمقانه‌ای انجام خواهم داد.» اما دیگر فایده نداشت و شانسش را از دست داده بود.

*** نگاه بایدن به سیاست
بایدن که امروز به عنوان نیروی دموکرات روی صحنه سیاست آمده روزی پیشنهاد دموکرات‌ها برای پیوستن به این حزب را رد کرده بود و از آنها دل خوشی نداشت. از طرف دیگر از ریچارد نیکسون و جمهوری‌خواه‌ها هم خوشش نمی‌آمد؛ به همین خاطر خودش را مستقل معرفی می‌کرد. البته او شیفته و عاشق جان مک‌کین جمهوری خواه هم بوده است.

بایدن اگرچه مخالف جنگ خلیج فارس بوده اما از طرف دیگر از موافقان حمله بوش به عراق بوده است. البته همین امسال بارها گفته که اشتباه کرده. پشیمانی که به عقیده خیلی از منتقدان بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی داشته است. بایدن هنوز هم گاهی در خستگی لکنت پیدا می‌کند. این موضوع دستمایه تمسخر منتقدان و حتی ترامپ هم شده بود. لکنتی که نشان داد مانع به دست آوردن بیش از ۷۰ میلیون رای برای او نخواهد شد.

توضیحات

جو بایدن و همسر فعلی‌اش جیل جیکوبز

توضیحات

جو بایدن در نوزادی در آغوش مادر بزرگ مادری‌اش در کنار پدر، مادر و پدربزرگ مادری

کدخبر: ۳۵۸۲۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر