کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۶۰۱
تاریخ خبر:

هدف ترکیه از حمله به شمال سوریه چیست؟

روزنامه هفت صبح | عملیات ترکیه بیش از‌آنکه اهداف نظامی و جغرافیایی را هدف قرار داده باشد در عرصه رقابت‌های سیاسی منطقه‌ای قابل تحلیل است.
* یک: به نظر می‌رسد تحرکات پرهزینه اردوغان در شمال سوریه به‌رغم پافشاری بر ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰کیلومتر،‌اهداف بلندمدت خاصی را دنبال نمی‌کند. ترکیه حتی در این سال‌های اخیر چندان از عملیات کردها لطمه نخورده است که به عنوان یک نیاز حیاتی وارد عمل شود.

صبوری روسیه در این حرکت ترکیه نشانی از این مدعاست که انگار روسیه می‌داند این حرکتی گذراست و طمع جغرافیایی و ارضی چندانی درآن وجود ندارد. در واقع می‌شود اینگونه بحث را پیش برد که چهار قدرت بزرگ منطقه یعنی ایران،‌ترکیه،‌سعودی و مصر با اتفاقات و تحولات منطقه در سالیان اخیر می‌خواهند نشان دهند کت تن کیست؟

عربستان در مورد یمن تلاش کرد جلوه‌گری کند که خب حالا همه مطمئن شده‌اند کت تن سعودی‌ها نیست. اکنون آن‌ها مثل کودکی دلشکسته دوباره به آغوش ترامپ پناه برده‌اند. ترامپ که دیروز به آنها گفت ما از شما حمایت می‌کنیم اما شما آمادگی‌اش را دارید طعنه‌ای تحقیرآمیز درباره عدم کفایت و مهارت نظامی نیروهای سعودی در استفاده سلاح‌های پیشرفته بود.

مصر فرصتی برای این جلوه‌گری پیدا نکرده است و ایران با تحرکاتش در سوریه و عراق در سال‌های اخیر و همینطور واکنش سخت و بی‌باکانه‌اش به آمریکا و انگلیس و عربستان در خلیج فارس طی شش ماه گذشته نشان داده که موثرترین کشور در معادلات منطقه است. در چنین معادلاتی ترکیه که با اعتماد به نفسی بیش از حد لزوم (با تکیه بر رشد اقتصادی و همینطور پایگاه مردمی ) ۱۰سال پیش خود را وارد مهلکه سوریه کرد به وضوح تاثیر قدرت‌نمایی ایران را بر افکار عمومی منطقه مشاهده می‌کرد.

فلسطینی‌ها،‌اردنی‌ها،‌یمنی‌ها،‌پاکستانی‌ها و مصری‌ها زبان به تحسین شجاعت ایران گشوده‌اند. مسئله یک رقابت کودکانه نیست. مسئله بر سر هدایت راهبردی جهان اسلام است و رقابتی اقتصادی که با پایان گردوغبار جنگ و نزاع در منطقه با شدتی باورنکردنی شکل خواهد گرفت. هراس از باز شدن فنر فشرده اقتصاد ایران که می‌تواند همه معادلات را برهم بریزد. به نظر می‌رسد حمله ترکیه به شمال سوریه تلاش برای اعاده حیثیت ترک‌ها به عنوان یک بازنده قطعی نبرد سوریه باشد. تلاش برای به رخ کشیدن توان نظامی این کشور و حمایت اطلاعاتی و لجستیکی که در نبرد سوریه قافیه را به ایران و حزب الله واگذار کرده بود.

* دو: موضع ایران دربرابر حملات ترکیه به نیروهای جدایی طلب کرد بسیار غامض و پیچیده است. پ.ک.ک و پژاک از مهم‌ترین معارضین ایران محسوب می‌شوند. از طرفی حفظ تمامیت ارضی سوریه برای ایران مسئله‌ای حیاتی است. آنقدر که برای حل مشکل کردها و ندادن بهانه دست نیروهای ترکیه حاضر به ترتیب دادن مذاکراتی میان کردهای معارض (این متحدین همیشگی آمریکایی‌ها در منطقه) و دولت بشار اسد شده بود اما معارضین به شکل خودخواهانه‌ای این وساطت را رد کردند.

کانال اخبار سوریه اینگونه از این ماجرا گزارش می‌دهد:‌مظلوم عبدی سرکرده مزدوران آمریکایی حاضر در شرق سوریه در گفت‌وگویی ویدئویی که با اندیشکده واشنگتن داشته دقیقا این جمله را گفته است: «ما از روابط با آمریکا پشیمان نبوده و از رد کردن پیشنهاد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران پشیمان نیستیم اما ما خوار و خفیف شده‌ایم.»

* سه: دیشب این شایعه پیچید که کردها بالاخره نماینده‌ای به دمشق فرستاده‌اند و توافقی بین آمریکا و روسیه انجام شده که ارتش سوریه وارد شهر منبج شده و کنترل آن را از دست کردها تحویل بگیرند تا سد قانونی مقابل عملیات ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به آن ایجاد کنند.

کدخبر: ۲۸۵۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر