کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۴۵۴
تاریخ خبر:

پشت‌ پرده تخفیف‌های دلچسب هایپرمارکت‌ها

روزنامه هفت صبح | یک: یکی از ترفندهای بعضی فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها که برای جذب مشتری به کار می‌برند ارائه تخفیف‌های سنگین و اغواکننده است. معمولا با ارسال پیامک‌های انبوه هم این تخفیف‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. پیشنهاد خرید اقلام ضروری‌ای مثل برنج و روغن و …حتی تا ۳۰ درصد زیر قیمت برای خیلی از مشتری‌ها وسوسه‌کننده است و باعث ازدحام در این فروشگاه‌ها می‌شود. این شیوه فروش اما پشت‌پرده‌ای دارد که چند سال است خیلی از مردم به آن پی برده‌اند و در مورد آن صحبت می‌کنند اما به تازگی توجه مسئولان به این موضوع جلب شده.

شیوه کار به این صورت است که فروشگاه‌ها به شرکت‌ تولید‌کننده یا شرکت‌های بسته‌بندی سفارش می‌دهند که قیمت درج شده روی کالا را بالاتر از مقدار واقعی درج کنند و بعد روی این قیمت جدید و جعلی به شما تخفیف می‌دهند. یعنی مشتری کالا را از فروشگاه با تخفیف مثلا ۲۰ یا ۳۰ درصدی خریداری می‌کند و خوشحال به خانه می‌رود غافل از اینکه دقیقا همین کالا با همین برند با قیمت ارزان‌تر در مغازه‌های سطح شهر موجود است.

* دو: دوشنبه شب معاون سازمان تعزیرات حکومتی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما گفت‌:‌ «بعضاً دیده می‌شود که فروشندگان با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده و یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می‌کند که بعداً برای اعمال تخفیف‌های جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشد.» محمدعلی اسفنانی نظارت موثر و دقیق در مرحله تولید، بسته‌بندی و سپس قیمت گذاری و عرضه را راهکار و چاره جلوگیری از تخلفات عامدانه بازار حبوبات عنوان کرد و افزود:

«برای نظارت دقیق و موثر بر این چرخه، باید از رفتار‌ها و تصمیمات جزیره‌ای پرهیز کرد و مسئولیت نظارت را بر عهده یک واحد متمرکز و منظم قرار داد در این خصوص وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی می‌توانند مهم‌ترین و موثر‌ترین نقش را ایفا کنند.» او با اشاره به ترفندها برای ارائه تخفیف‌های صوری به مردم گفت: «آن دسته از تخلفاتی که در مورد عرضه حبوبات صورت می‌گیرد و بعضاً در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مشاهده می‌شود اغلب تحت عنوان بسته بندی و هزینه‌های مربوطه اعمال می‌شود، البته برخی هم حبوبات درجه ۲ و ۳ را به نام درجه یک و اعلا به‌فروش می‌رسانند که این اقدام مصداق بارز تخلف محسوب می‌شود.»

* سه: ماجرای این تخفیف‌های جعلی از مدت‌ها پیش در استان‌های مختلف وجود داشت اما چطور بعضی مصرف‌کنندگان باز هم فریب می‌خورند؟ قضیه اینجاست که قیمت ارزان این اجناس به شکل‌های مختلف توجیه می‌شود. یک ایده غلط این است که بعضی تصور می‌کنند چون واسطه‌ها کم شده و کالا مستقیم از کارخانه به مصرف کننده می‌رسد بنابراین تعجبی ندارد که با قیمت‌ مناسب‌تری عرضه شود. بعضی هم ماجرا را اینطور توجیه می‌کنند که این کالاها چون زمان زیادی از تاریخ مصرفشان باقی نمانده پس با قیمت‌ ارزان‌تری عرضه می‌شوند.

گروهی هم دلایل اقتصادی می‌تراشند که چون کارخانه‌ها برای تولید نیاز به نقدینگی بالاتری دارند سعی می‌کنند با حاشیه سود پایین و تخفیف‌های جدی محصولاتشان را فوری به پول نزدیک کنند. یا بعضی هم فرضیه انبارگردانی را مطرح می‌کنند. تمام این تئوری‌ها اما فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد و پشت‌پرده این تخفیف‌های دلچسب همان نکته‌ای است که معاون سازمان تعزیرات اعلام کرده. هرچند که نباید منکر شد بعضی از تخفیف‌ها با درصد‌های پایین‌تر واقعی است.

کدخبر: ۳۵۸۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر