کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۱۸۹
تاریخ خبر:

پس‌لرزه‌های سیاسی و فرهنگی یک نقل قول جنجالی

یک: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اخیرا مصاحبه‌ای تصویری با رسانه «عبدی‌مدیا» و سایت دیده‌بان ایران انجام داده که بعضی اظهارات او مناقشاتی را در فضای سیاسی کشور کلید زده. یک بخش از اظهارات کلانتری مربوط به نقل قولی است که او از رئیس دولت اصلاحات داشت در مورد دیدگاه امام خمینی پیرامون تک‌خوانی زنان.

این بخش اظهارات او حواشی زیادی داشته و سید محمد خاتمی و حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم به آن پاسخ دادند. یک اظهارنظر جنجالی دیگر او هم در این مصاحبه که البته کمتر دیده شد مخالفت کلانتری با تسخیر سفارت آمریکاست. معاون رئیس‌جمهوری در این مورد توضیح داده که بعضی چهره‌های دولت مثل معصومه ابتکار و حبیب‌الله بیطرف هنوز از اشغال سفارت دفاع می‌کنند اما کلانتری به این اقدام انتقاد دارد و معتقد است کسانی که مخالف‌ فعالیت سفارت آمریکا بودند می‌توانستند آنجا را تعطیل کنند یا دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج کنند نه اینکه از دیوار‌ آن بالا بروند. این بخش از اظهارات کلانتری با کمی تاخیر نسبت به ماجرای تک‌خوانی زنان دیده شد و البته مورد انتقاد تند اصولگرایان هم قرار گرفته است.

* دو: قبل از مرور واکنش‌ها به اظهارات کلانتری یکبار اظهارات او را در مورد تک‌خوانی زنان مرور کنیم‌. «آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند، بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان از حضرت امام (ره) مستقیما برای خود من در دولت نقل کردند که من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده‌ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم‌ها استفاده نمی‌کنید؟ به صورت تک‌خوانی نه به صورت گروهی.

آقای خاتمی (وزیر ارشاد وقت) گفتند حضرت امام این جمله را دو بار به بنده فرمودند امام من جرات بیان و اجرای آن را نداشتم منتها حضرت امام (ره) در ادامه فرمودند: خانم‌هایی که صدای خوبی دارند نه خانمی که صدای خوبی ندارد اما به خاطر قیافه‌اش بیاوریم تا بخواند و به مردم تحویل دهیم.» آقای خاتمی فکر می‌کنم سال ۶۸ در دولت آقای هاشمی این خاطره را برای من نقل کردند. قبل از اینکه از وزارت ارشاد استعفا بدهند. بخشی از این مصاحبه هم به این ترتیب پیش می‌رود:

-مجری: یعنی حضرت امام صدای خانم‌ها را حرام نمی‌دانستند؟
‌کلانتری: خیر حرام نمی‌دانستند. در رادیو و تلویزیون …
-مجری: چطوری آقای خاتمی که روحیه انقلابی داشتند این مطلب حضرت امام را منتقل نکردند؟
کلانتری: من نمی‌دانم از خود آقای خاتمی سوال کنید. حتی آقای خاتمی گفتند دست‌هایم قلم شود، من جرات و جسارت پیدا نکردم.

* سه: حالا واکنش رئیس دولت اصلاحات به این اظهارات را به نقل از رسانه خاتمی‌مدیا که در خبرگزاری تسنیم هم منتشر شده بخوانید:‌
«صحبت‌های جناب دکتر عیسی کلانتری درباب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده شده بی اساس است. گرچه درحسن نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم ولی اشتباه منافاتی با حسن نیت ندارد. موضوع از این قرار است که مدیر کل محترم ارشاد یکی از استان‌ها، استفتایی از حضرت امام کرده بود که همخوانی زنان (و شنیدن مردان) حکمش چیست؟ امام نوشتند اگر فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. در سوال دوم پرسیده شده بود که تک‌خوانی زنان حکمش چیست؟ فرموده بودند حکم مسئله بالا را دارد. نه یک‌بار نه دوبار، ابدا درباره پخش یا عدم پخش مطلبی نفرمودند.»

* چهار: حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم در وب‌سایت جماران به اظهارات عیسی کلانتری اینطور پاسخ داده:‌
«آنچه در این اظهارات در رابطه با گفت‌وگوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد خاتمی) با امام خمینی و ادعای «دستور حضرت امام به ایشان در استفاده از آواز تک‌خوانی زن در برنامه‌های ارشاد» بیان گردیده است بنا به اسناد این مؤسسه و همچنین بنا به تکذیب جناب آقای خاتمی در پاسخ به استفسار موضوع از ایشان صحیح نبوده و با واقعیت امر تفاوت فراوان دارد.

به موجب تماس‌ها و بررسی دقیق به‌عمل آمده، واقعه بدین صورت بوده است: مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس، در دیدار با وزیر ارشاد وقت گزارش می‌دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی(س)، نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک خوانی زن» جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته‌اند: «اگر مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد بلامانع است.»

بنا به گفته جناب آقای خاتمی، ایشان نه تنها هیچگاه با حضرت امام، در این موضوع گفت‌وگویی نداشته بلکه مدیر کل مذکور را نیز به خاطر عدم هماهنگی در مسئله‌ای حساس و مهم و به این جهت که وی رأسا و بدون هماهنگی با وزارتخانه از امام استفتاء نموده است، توبیخ می‌نمایند. روشن است که آنچه حضرت امام در پاسخ به استفتای مذکور فرموده‌اند همان نظر فقهی حضرت امام و جمعی دیگر از مراجع عظام است که در موارد دیگر و استفتائات بیان شده است (به پرتال امام خمینی، مقاله: نظرات امام خمینی درباره موسیقی مراجعه کنید) از همه عزیزانی که درصدد انتساب مطلبی به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند خصوصا مسئولین محترم که سخنشان مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار دارد تقاضا می‌کنیم قبل از اظهارنظر، صحت و اعتبار موضوع را کاملا بررسی نمایند.»

کدخبر: ۳۲۵۱۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر