کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۶۰۵
تاریخ خبر:

پرونده هسته‌ای؛ از شامگاه یکشنبه تا عصر دوشنبه

روزنامه هفت صبح | یک: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد. این نشست به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

* دو: نشست در حالی برگزار شد که منابع خبری گزارش دادند دیپلمات‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

* سه: محمدجواد ظریف پیش از آغاز نشست شورای حکام، با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته شدن شرایط خواهد شد. ظریف تاکید کرد: به هم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

* چهار: آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست مدعی شده: به تهران اعلام کردیم توقف یا محدود کردن دسترسی به سایت‌های هسته‌ای تاثیر منفی بر کار آژانس خواهد داشت و ایران ملزم به اجرای بند مربوط به توافقنامه مکمل پروتکل الحاقی است. نبود تفسیر درباره وجود آثار اورانیوم در محلی که پیش‌تر اعلام نشده بود، آژانس را نگران می‌کند.

* پنج: شب قبل از نشست، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است. پس از آن سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدام‌های اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی ایران، زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

* شش: یک مقام کاخ سفید در واکنش به این موضع گفت که ما از امتناع تهران از گفت‌وگو در مورد توافق هسته‌ای احساس ناامیدی می‌کنیم.
این مقام کاخ سفید گفت: «در حالی که ما از پاسخ ایران ناامید شده‌ایم اما همچنان آماده تعامل مجدد در دیپلماسی معناداری بوده تا بازگشت دوجانبه به پایبندی به تعهدات هسته‌ای حاصل شود.» وی در ادامه اضافه کرد: «با شرکای خود در ۱ + ۵ رایزنی خواهیم کرد تا راهی برای ادامه مذاکرات با ایران پیدا کنیم.»

* هفت: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اصل دعوت از ایران برای گفت‌و‌گو خوب و مناسب است اما چنین دعوتی با تهدید به ارائه قطعنامه غیرمنصفانه از سوی شورای حکام آژانس در روزهای آینده همخوانی ندارد. در این میان، یک سری مسایل کامل اشتباه است.» اولیانوف در واکنش به مخالفت ایران با پیشنهاد برای نشست با آمریکا و سه کشور اروپایی نیز نوشت: «فکرمی‌کنم این حرف آخر ایران نباشد.»

کدخبر: ۳۷۶۶۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر