کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۹۳۳
تاریخ خبر:

پرونده‌ای خواندنی به مناسبت ۴۰سالگی «مدرسه موش‌ها»

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | «مدرسه موش‌ها» اول مهر امسال، چهل ساله می‌شود. این مجموعه‌ نوستالژیک، اولین‌بار به‌صورت آیتمی در دل یک جُنگ برای شروع سال تحصیلی ۱۳۶۰ تولید شد. این موش‌ها قرار بود در یک مدرسه دورهم جمع شوند و مخاطبان کودک را برای رفتن به مدرسه ترغیب کنند. شکل ظاهری این کاراکترها به همراه ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری و لحن جذابی که هرکدام داشتند، آنقدر مورد توجه قرار گرفت که خیلی‌زود در دل بچه‌های آن زمان جا باز کرد.

مرضیه برومند، فاطمه معتمدآریا، ایرج طهماسب، حمید جبلی، مسعود کرامتی و… که هرکدامشان درحال حاضر به شخصیت‌های مهم و اثرگذار سینما و تلویزیون تبدیل شده‌اند آن زمان فعالیتشان را در تلویزیون با همین مجموعه شروع کردند. اگر با دقت به صدای موش‌ها گوش دهید، حتما صداهای آشنا را تشخیص خواهید داد. پرونده‌ امروز هفت‌صبح به چهل‌سالگی این مجموعه خاطره‌انگیز اختصاص دارد.

کارگردان: مرضیه برومند
با چه پیشینه‌ای: مرضیه برومند از اواخر دهه چهل بعد از تجربه مدت‌ها بازی در نمایش‌های مختلف، به عنوان بازیگر در چند تله‌تئاتر بازی کرد. از جمله تله‌تئاتر‌های «پنبه‌دان»، «کدوتنبل»، «گلباران» و … اولین تجربه بازی‌اش در سینما به حضور در فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی برمی‌گردد. برومند سال ۱۳۵۷ در این فیلم بازی کرد. همان سال نقشی هم در فیلم «سلطان صاحبقران» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی داشت. اولین فعالیت حرفه‌ای مرضیه برومند به عنوان کارگردان در مجموعه‌ای به اسم «دیو چو بیرون رود» برمی‌گردد؛ یک جنگ کودکانه برای شبکه دو. بعد از این بود که برومند در سال ۱۳۶۰ با ساخت «مدرسه موش‌ها» وارد مرحله جدیدی از زندگی‌ حرفه‌ای‌اش شد. درواقع مدرسه موش‌ها را می‌توان اولین اثر مهم کارنامه مرضیه برومند به حساب آورد.

فعالیت در حوزه کودک: برومند یکی از معدود کارگردان‌هایی است که موفق به خلق آثار ماندگار زیادی در عرصه کودک و نوجوان شده. او سال ۱۳۶۳ فیلم سینمایی «شهرموش‌ها» را ساخت. «خونه مادربزرگه»، «قصه‌های تابه‌تا»، «مربای شیرین» و «شهرموش‌ها۲» از جمله مهمترین آثار برومند در حوزه کودک و نوجوان بودند.

آثار موفق کودک: اکثر فیلم‌ها و مجموعه‌های برومند در حوزه کودک و نوجوان، جزو آثار موفق این کارگردان به حساب می‌آمدند. نکته قابل توجه اینجاست که آثاری مثل «خونه مادربزرگه» و «قصه‌های تابه‌تا» هنوز هم در ذهن مخاطبان باقی مانده‌اند.
مسیر کارگردانی: برومند را به عنوان یکی از کارگردان‌های موفق تلویزیون می‌شناسیم. اکثر آثارش جزو پرمخاطب‌های تلویزیون نام گرفته‌اند و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال تماشای‌شان جذابیت زیادی دارد.

شرایط فعلی: برومند آخرین اثرش یعنی «شهرموش‌ها۲» را سال ۱۳۹۳ ساخت و آنطور که اعلام شده درحال تولید مجموعه عروسکی ویژه کودک و نوجوان با نام «مجتمع مسکونی کلیله و دمنه» برای شبکه نمایش خانگی است. این خبر خرداد امسال منتشر شد و حالا باید دید با توجه به حساسیت‌های زیاد برومند در ساخت آثار عروسکی، تولید آن تا چه زمانی طول خواهد کشید و توسط کدام یکی از پلتفرم‌های موجود در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

نارنجی / فاطمه معتمدآریا
‌ویژگی بارز نقش: لوس و نازک نارنجی
با چه پیشینه‌ای: «مدرسه موش‌ها» اولین فعالیت فاطمه معتمدآریا در یک برنامه تلویزیونی بود. معتمدآریا از سال ۱۳۵۵ به عنوان بازیگر تئاتر کارش را شروع کرده بود و تا سال ۱۳۶۰ حدود شش نمایش بازی کرده بود اما تجربه همکاری با تلویزیون یا بازی در فیلم سینمایی نداشت. اولین بار با صداپیشگی و عروسک‌گردانی عروسک نارنجی در «مدرسه موش‌ها» به این عرصه قدم گذاشت.

ادامه همکاری با برومند: بعد از «مدرسه موش‌ها» و فیلم سینمایی «شهرموش‌ها»، معتمدآریا همکاری‌اش را با برومند در مجموعه عروسکی «خونه مادربزرگه» هم ادامه داد و صداپیشه گل‌باقالی‌خانم بود. سه سال بعد در مجموعه «آرایشگاه زیبا» هم این همکاری مجددا ادامه پیدا کرد.

فعالیت در حوزه کودک: علاوه بر آثاری که با همراهی مرضیه برومند برای کودکان کار کرده بود در مجموعه‌هایی مثل «خاله قورباغه و آقاپسر» و «زاغچه کنجکاو» هم حضور داشت و در سینما هم در فیلم‌های کودک مثل «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «یکی‌ بود یکی نبود» و «کلاه قرمزی و سروناز» بازی کرد.

مسیر بازیگری: معتمدآریا سال ۱۳۶۴ یعنی چهارسال بعد از «مدرسه موش‌ها» با بازی در فیلم «جدال» به کارگردانی محمدعلی سجادی، به سینما وارد شد و در فاصله بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ چهار سیمرغ برای فیلم‌های «برهوت»، «مسافران»، «هنرپیشه» و «همسر» به دست آورد و دوبار هم برای فیلم‌های «جهیزیه‌ای برای رباب» و «ریحانه» نامزد سیمرغ شد. در ادامه هم با نامزدی در فیلم‌های «روسری آبی»، «گیلانه»، «مرد عوضی»، «بهمن» و «بنفشه آفریقایی» توانست عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران سینما را به دست آورد.

شرایط فعلی: معتمدآریا حالا یکی از مهمترین چهره‌های سینماست. در این سال‌ها با بازی در فیلم‌های کارگردان‌هایی مثل بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا، ایرج طهماسب و … بارها مورد توجه و ستایش قرار گرفته‌است. او در تلویزیون هم با سریال‌های موفقی مثل «گل پامچال»، «زیر تیغ» و «آشپزباشی»، توانست نقش‌های درجه یکی از خودش به یادگار بگذارد.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۱۵۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر