کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۰۸۹
تاریخ خبر:

پرونده‌ای خواندنی برای سریال ‌یاغی و ستاره‌هایش

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | زمانی که اعلام شد محمد کارت بعد از تجربه ساخت فیلم سینمایی «شنای پروانه» قرار است شانسش را در ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی تجربه کند، از دو مسئله مطمئن بودیم. یکی اینکه طبیعتا جنس سریالش در حال‌وهوای آثار قبلی‌اش «شنای پروانه» یا «بچه‌خور» و … خواهد بود و دوم اینکه اثرش این قابلیت را خواهد داشت که مخاطبان فراوانی را جلب کند.

خود محمد کارت بارها در مصاحبه‌هایش به این نکته اشاره کرده که برآمده از دل همین شرایط است و از آنجایی که ساختن فیلم و سریال با توجه به تجربه زیسته‌اش کار سختی نیست ترجیح می‌دهد آثارش در همین حال‌وهوا باشند. در مورد دوم هم به هرحال «شنای پروانه» را دیده بودیم و می‌دانستیم کارت بر معیارهای جلب مخاطب مسلط است و می‌داند چطور آنها را با خودش همراه کند. جدای از توانایی‌های محمد کارت، دلایل مهم دیگری هم به کمک موفقیت سریال در همین نقطه شروع آمد‌ه‌اند.

یکی از مهمترین آنها بازی حساب‌شده و دقیق علی شادمان در نقش یک جوان کشتی‌گیر از محله‌ای فقیرنشین است. شادمان به عنوان شخصیت اصلی سریال «یاغی»، این روزها به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها تبدیل شده و بازی‌اش از سوی سینماگران و مخاطبان با تعریف و تمجیدهای زیادی روبه‌روست. عامل دیگر موفقیت سریال باز هم در گرو تیم بازیگری است. امیر جعفری و عباس جمشیدی‌فر در نقش‌هایی متفاوت درخشیده‌اند و پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی هم با توجه به نقش‌هایشان موفق ظاهر شده‌اند. «یاغی» را می‌توان اثری در امتداد فیلم‌های جنوب‌شهری سینما معرفی کرد. جنسی که محمد کارت به‌خوبی روی آن مسلط است.

میم مثل مادر/ رسول ملاقلی‌پور
نام نقش: سعید
در چه سنی بازی کرد: فیلم «میم مثل مادر» در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و شادمان آن زمان ۱۰ ساله بود.

ویژگی نقش: داستان به سال‌ها پیش از تولد سعید برمی‌گشت. زمانی که سپیده و سهیل، پدر و مادر سعید در مناطق جنگی فعالیت می‌کردند و سپیده در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته بود. در زمان بارداری سونوگرافی نشان می‌دهد که جنین دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است. سهیل از او می‌خواهد آن را سقط کند اما سپیده زیر بار نمی‌رود. سعید در ۱۰سالگی همان کودکی است که پیش‌بینی می‌شد دچار مشکلات تنفسی و معلولیت باشد. او به سختی راه می‌رود و بدون کمک دستگاه نمی‌تواند نفس بکشد. با این حال ویولن می‌نوازد و پسری خوش قلب و مهربان است. پدرش را نمی‌شناسند و تنها دلخوشی‌اش در زندگی مادرش است و مرد همسایه که گهگاه سراغ او می‌رود و برایش غذا می‌برد تا کنارش بنشیند و با او گپ بزند.

قدرت بازیگری: طبیعتا از یک پسربچه ۱۰ساله انتظار چندانی نمی‌رود که روی تکنیک بازیگری مسلط باشد و از پس ایفای نقش به خوبی بربیاید اما شادمان در همان سن هم به عنوان یک بازیگر کودک باورپذیر ظاهر شد. به خوبی دیالوگ می‌گفت، بغض می‌کرد، با چشم‌هایش اندوه و شادی را منتقل می‌کرد و در کل خوبی نقش یک پسر بیمار را ایفا می‌کرد. علی شادمان بعد از «میم مثل مادر» در دو فیلم «زمانی برای دوست داشتن» و «رویای سینما» هم بازی موفقی از خودش به نمایش گذاشت.
میزان موفقیت: شادمان برای بازی در فیلم «میم مثل مادر» برنده جایزه بهترین بازیگر کودک از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد.

دیوار به دیوار/ سامان مقدم
نام نقش: آرمان
در چه سنی بازی کرد: علی شادمان در ۱۹سالگی سریال «کیمیا» را بازی کرد و دو سال بعد در سال ۱۳۹۶ در ۲۱سالگی در فصل اول سریال «دیوار به دیوار» در نقش آرمان ظاهر شد.

ویژگی نقش: آرمان پسری است که در آستانه جوانی قرار دارد. از یک طرف خانواده برایش اهمیت دارد و سعی می‌کند دل پدر و مادرش را به دست بیاورد و از طرف دیگر پر از هیجان و شور و اشتیاق جوانی است و از این جهت در اکثر مواقع رودر روی آنها می‌ایستد.
قدرت بازیگری: نکته قابل توجه درباره نقش آرمان در «دیوار به دیوار» اینجاست که علی شادمان گفته دورترین نقش به خودش و نقش‌هایی است که پیش از آن بازی کرده. او گفته از آنجایی که از هشت سالگی وارد کار شده و معاشرینش سال‌ها از او بزرگ‌تر بوده‌اند، شخصیتش مثل دهه هفتادی‌ها نیست. به خاطر همین هم پذیرفتن این نقش از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی‌اش بوده. روز اول به سامان مقدم گفته هیچ ایده‌ای برای ایفای این نقش ندارد و مقدم از آنهایی که این نسل را خوب می‌شناسد راهنمایی‌اش کرده و بالاخره سه روز از ضبط نگذشته همه چیز دستش آمده و با کدگذاری درباره این شخصیت توانسته کارش را شروع کند.

میزان موفقیت: «دیوار به دیوار» یکی از سریال‌های کمدی موفق چند سال اخیر تلویزیون است. درست است که بازی علی شادمان چندان پررنگ نبود و در کنار سایرین دیده می‌شد اما کاملا مشخص بود برای ایفای آن بسیار زحمت کشیده است. اولین بار بود که او را در قامت پسری جوان در تلویزیون می‌دیدیم و از این جهت بازی‌اش برایمان اهمیت داشت.

مردن در آب مطهر/ نوید محمودی
نام نقش: سهراب
در چه سنی بازی کرد: فیلم «مردن در آب مطهر» سال ۱۳۹۸ ساخته شد و علی شادمان ۲۳ ساله بود.
ویژگی نقش: نقش جوانی افغان به نام سهراب را بازی می‌کند که سال‌ها در ایران زندگی کرده است و عطرهای قلابی می‌فروشد. او قبلا با دوستش سعید زندگی می‌کرده، اما وقتی سعید به اروپا می‌رود در ایران تنهایی زندگی‌اش را می‌گذراند. تا اینکه برادر سعید، حامد به ایران می‌آید و می‌خواهد به همراه دختری به اسم رونا از ایران مهاجرت کند، سهراب سعی دارد هرطور شده به او کمک کند و تمام فکرش این است که زودتر حامد هم به اروپا برود اما مشکلات شخصی خودش را هم دارد و در کل با وجود تلاش‌هایش، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

قدرت بازیگری: اولین بار بود که نقشی مهم و اثرگذار در سن جوانی از علی شادمان می‌دیدیم. او در این فیلم نقش جوانی افغان را داشت و طبیعتا می‌بایست با گویش افغانستانی صحبت کند و در رفتار هم متفاوت‌تر از همیشه باشد. او به درک درستی از این وضعیت رسیده بود و با کمک گریم و طرز رفتار و راه رفتن و نگاه کردن و درعین حال بیانی کاملا دقیق و حساب شده توانست به خوبی از پس ایفای آن بربیاید. شادمان در این فیلم با توجه به درام در موقعیت‌های پیچیده‌ای قرار می‌گرفت اما از پس همه آنها برمی‌آمد.
میزان موفقیت: شادمان برای بازی در «مردن در آب مطهر» نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر شد. در آن دوره جشنواره، ندا جبرئیلی، نقش مقابل علی شادمان هم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

شنای پروانه/ محمد کارت
نام نقش: اشکان خروس
در چه سنی بازی کرد: «شنای پروانه» هم همزمان با «مردن در آب مطهر» ساخته شد و علی شادمان زمان ایفای آن ۲۳ سال داشت.
ویژگی نقش: اشکان یک مرکز تولید مشروبات الکلی را هدایت می‌کند. در ظاهر مادر و سایر اعضای خانواده را به کار گرفته تا اینطور به نظر برسد مشغول تولید ترشیجات هستند اما فعالیت اصلی‌اش را در زیرزمین انجام می‌دهد. او آب و الکل را قاطی می‌کند به جای عرق دست مردم می‌رساند اما خودش معتقد است آنقدر مرام دارد که جنس تقلبی دست بچه‌محل‌هایش نمی‌دهد. در «شنای پروانه» نقش یکی از مظنون‌ها را بازی می‌کند که حجت برادر هاشم سراغش می‌رود. اشکان با گریه و زاری به او می‌گوید عکس گرفتن از زن هاشم کار او نبوده است.

قدرت بازیگری: نقشی بسیار متفاوت را در این فیلم رقم زد. او با موهای عجیب و چهره‌ای نامتعارف به میدان آمد و با لحن لات‌های ته شهر حرف می‌زد. حالا که مشغول تماشای بازی او در نقش جاوید سریال «یاغی» هستیم بیشتر درک می‌کنیم که یک بازیگر چقدر می‌تواند دو نقش شبیه هم را بسیار متفاوت از هم ایفا کند. در «شنای پروانه» سکانسی که اشکان را در حال دادوهوار و التماس و گریه و مرامی که برای بچه‌محل‌ها و هاشم می‌گذارد می‌بینیم به اوج بازی حرفه‌ای‌اش در این فیلم پی می‌بریم.
میزان موفقیت: یکی از درخشان‌ترین بازی‌هایش را در این فیلم به نمایش گذاشت اما داوران جشنواره سی‌وهشتم بازی‌اش را در فیلم «مردن در آب مطهر» را بیشتر از «شنای پروانه» پسندیدند به همین دلیل هم فقط برای آن فیلم نامش در فهرست نامزها قرار گرفت.

می‌خواهم زنده بمانم/ شهرام شاه‌حسینی
نام نقش: کاوه
در چه سنی بازی کرد: «می‌خواهم زنده بمانم» محصول سال ۱۳۹۹ است و شادمان در زمان بازی در این سریال۲۴ سال داشت.
ویژگی نقش: اینبار جوانی خام و عاشق‌پیشه بود که برای رسیدن به دختر مورد علاقه‌‌اش که سال‌ها از خودش بزرگ‌تر بود دست به هر کاری می‌زد. از یک طرف دارای احساساتی لطیف بود و مدام چشم‌هایش از اشک پر می‌شد و از طرف دیگر با روحیه‌ای عصیانگر و جنگنده اجازه نمی‌داد چیزی او را از هدفش دور کند. او ابتدا برای اینکه بتواند پولی به دست بیاورد وارد بازی باند خلاف شد اما وقتی فهمید دایی‌اش به خاطر کار او گیر افتاده و عن‌قریب است اعدام شود نتوانست ساکت بماند. کاوه با چالشی مداوم روبه‌رو بود و باید در مواجهه با موقعیت‌های پیچیده مدام تصمیماتی حیاتی می‌گرفت و این مسئله انرژی زیادی می‌طلبید.

قدرت بازیگری: علی شادمان در «می‌خواهم زنده بمانم» به خوبی مرز میان عصیانگری و احساسات را حفظ کرد. او مثل جوان‌های قدیمی پای دختر مورد علاقه‌اش ایستاد و از طرف دیگر اجازه نداد زندگی همایون به خطر بیفتد. همچنین با قدرت از پس مفتاح برآمد. گرچه در پایان به آنچه می‌خواست نرسید اما نهایتا تاثیر خودش را در کل سریال گذاشت. درواقع می‌توان گفت پابه‌پای سحر دولتشاهی و حامد بهداد پیش رفت و بخش مهمی از جذابیت سریال روی دوش او بود.

میزان موفقیت: درباره موفقیت سریال سخت می‌شود نظر داد. به‌هرحال جشنواره خاصی برای به رقابت گذاشتن بازی‌ها در یک سریال وجود ندارد اما با این حال «می‌خواهم زنده بمانم» سریال پرمخاطبی در زمان انتشار بود. بازی علی شادمان هم در نقش کاوه به خوبی دیده شد و با بازتاب‌های مثبتی همراه بود.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۶۲۰۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر