کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۳۷۹
تاریخ خبر:

پرسپولیس صدرنشین شد، استقلال هم می‌تواند؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار |‌ پیروزی ۲بریک الشرطه بر الاهلی، معادلات گروه A لیگ قهرمانان آسیا را به هم ریخت. پیش‌بینی می‌شد که تیم عربستانی با بردن الشرطه، هم صعود خود را قطعی کند و هم تیم عراقی را از صعود به مرحله بعد ناامید کند اما نتیجه غیرمنتظره این بازی، شرایط این گروه را پیچیده کرده است. استقلال امشب به مصاف الشرطه عراق می‌رود و برنده این بازی به همراه الاهلی عربستان به مرحله بعد صعود خواهد کرد‌ اما اگر بازی مساوی شود، استقلال برای صعود چاره‌ای جز پیروزی بر‌الاهلی در بازی آخر نخواهد داشت.

تازه این پیروزی هم متضمن صعود آبی‌ها نخواهد بود و استقلال باید تفاضل گل خود را هم بهتر کند. براساس جدول گروه A، استقلال درصورتی که در هر دو بازی پیروز شود به عنوان صدرنشین صعود خواهد کرد؛ با برد برابر الشرطه و تساوی با الاهلی هم به عنوان تیم دوم صعود خواهند کرد. همچنین در صورتی که مقابل الشرطه شکست بخورد قطعا حذف خواهد شد. تساوی در هر دو دیدار هم حکم حذف آبی‌پوشان را امضا خواهد کرد. شاگردان نامجومطلق در فاصله زمانی سه روزه باید به مصاف دو تیم الشرطه عراق و الاهلی عربستان بروند که پیروزی مقابل الشرطه می‌تواند تهدید بزرگ حذف از این مسابقات را از بیخ گوش آبی‌ها رد کند.

*** خطراتی که استقلال را تهدید می‌کند
با پیروزی الشرطه بر الاهلی، بازی امشب می‌تواند حکم به حذف زودهنگام استقلال از لیگ قهرمانان آسیا بدهد. آبی‌ها اگر امشب به حریف عراقی ببازند، دیگر هیچ شانسی برای صعود نخواهند داشت و بازی آخرشان مقابل الاهلی تشریفاتی خواهد شد. یکی از مشکلات مجید نامجومطلق، وضعیت متفاوت بازیکنان این تیم از لحاظ آمادگی بدنی است. میلیچ و دیاباته دیرتر از سایرین به تمرینات تیمی پیوسته‌اند، علی کریمی هم دیشب به قطر رسید و بعید است به بازی امشب برسد.

مشکل دیگر استقلال هم اجازه نداشتن این تیم برای استفاده از بازیکنان جدید است. برخلاف پرسپولیس که موفق شد قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی قرارداد بازیکنان جدید خود را ثبت کند، استقلال نتوانست مانع بسته شدن پنجره‌اش شود و حالا باید فقط از بازیکنان فصل گذشته خود استفاده کند. نگرانی دیگر استقلال، وضعیت نامشخص کادر فنی این تیم است.

در حالی که گفته می‌شود مدیران این باشگاه با الکس نوری به توافق نهایی هم رسیده‌اند، رسمی شدن این خبر می‌تواند تمرکز و انگیزه کادر فنی استقلال و در راس آنها مجید نامجومطلق را از بین ببرد. به خصوص اگر استقلال موفق به صعود از گروه خود بشود و بتواند حداقل از یک مرحله حذفی دیگر هم عبور کند، کنار گذاشتن نامجومطلق، سخت‌تر و غیرحرفه‌ای‌تر خواهد شد.

*** چرا می‌توانیم خوشبین باشیم؟
با وجود همه مشکلات استقلال، این تیم همچنان از بخت زیادی برای پیروزی بر تیم عراقی برخوردار است. الشرطه در شش روز گذشته دو بازی سنگین مقابل الاهلی عربستان انجام داده و قطعا از نظر بدنی، خسته‌تر از استقلال است و توان بازیکنان این تیم از نیمه دوم به بعد کاهش خواهد یافت‌ اما استقلالی‌ها با لغو دو بازی خود مقابل الوحده امارات، با استراحت کافی به مصاف الشرطه خواهند رفت و یکی دو مصدوم این تیم هم آماده شده‌اند و به بازی امشب خواهند رسید.

شاید بد نباشد که کادر فنی این تیم روی خستگی الشرطه در دقایقی پایانی بازی حساب ویژه‌ای باز کند و بیشترین فشار و انرژی بازیکنان این تیم را برای آن مقطع از بازی ذخیره کند. نکته دیگری که آبی‌ها را به پیروزی در بازی امشب امیدوار کرده، تامین منابع مالی برای پرداخت مطالبات شیخ دیاباته، هروویه میلیچ و وینفرد شفر است. همین دو سه روز پیش بود که نامه تهدیدآمیز دیاباته به باشگاه استقلال برای پرداخت مطالباتش منتشر شد و کادر فنی و هواداران این تیم را نگران کرد اما حالا به نظر می‌رسد مشکل خاصی وجود ندارد و دیاباته نمی‌تواند قراردادش را به صورت یکطرفه فسخ کند و استقلال را در نیمه‌های راه تنها بگذارد و برود.

*** پرسپولیس به اصل خود برگشت؛ طبق عادت صدرنشین
پرسپولیس باز هم التعاون را برد. نماینده ایران دو پیروزی پی در پی مقابل نماینده عربستان به دست آورد و در حقیقت تعاونی آل سعود را تعطیل کرد و صدر جدول را در اختیار گرفت اما ندیدن ضعف‌های فنی این پرسپولیس، دوستی خاله خرسه با قهرمان چهار دوره لیگ برتر ایران است. پرسپولیس از لحاظ فنی هنوز تیم کاملی نیست و آنچه روی ضعف‌های فنی تیم یحیی را می‌پوشاند، باور پرسپولیسی‌ها به موفق بودن و موفق شدن و موفق ماندن است.

پرسپولیس با تمام وجود باور دارد چیزی غیر از موفقیت در شان و منزلتش نیست و این باور، سرخ‌ها را به سوی موفقیت سوق می‌دهد. چهار دوره قهرمانی پی در پی در لیگ برتر ایران باعث شده پرسپولیس به قهرمانی و صدرنشینی عادت کند. این عادت حتی بازیکنان جدید پرسپولیس را هم در برمی‌گیرد و آنها هم وقتی پیراهن این تیم را می‌پوشند باورشان می‌شود باید صدرنشین باشند و هر نقطه‌ای غیر از صدر، برای‌شان مکان نامناسبی است!

*** پرسپولیس قدم به قدم بهتر شد
پرسپولیس مقابل التعاون چه در بازی رفت که نیمه اول ناهماهنگ بود و چه در این بازی که بدون تردید بهتر از حریف خود بازی کرد و نمایش هماهنگ‌تری داشت، در فاز تهاجمی زهردار نشان نداد که بخشی از این زهردار نبودن به تغییر آرایش تیم مربوط می‌شود و بخش دیگرش هم به تفکرات یحیی که شاید لازم باشد تغییری در شعاع حرکتی پشتیبان‌های تیمش به عمل بیاورد تا پرسپولیس همان طور که در مرکز زمین یک تیم کامل است، در خط حمله هم چند تیم یک نفره نباشد و تیم تهاجمی داشته باشد.

یک ایراد دیگر پرسپولیس هم به فاصله بین مدافعان کناری و میانی این تیم برمی‌گردد که مقابل تیم‌های قوی‌تر از التعاون، می‌تواند محل عبور سرعتی‌ها شود اما این ایرادها چیزی نیست که برای گل‌محمدی غیرقابل رفع کردن باشد. یحیی آرام آرام با تغییرهای اندک ترکیب دلخواه خود را پیدا می‌کند و آن وقت راحت‌‍‎‌تر می‌توان درباره انسجام تاکتیکی این تیم حرف زد. پیشرفتی که پرسپولیس در این بازی نسبت به بازی قبل داشت، گواهی می‌دهد این تیم می‌تواند در قدم‌های بعدی، باقی مانده ضعف‌های قبلی‌اش را بپوشاند.

*** بازی ادامه دارد
پرسپولیس در تقابل با التعاون که تا قبل از این بازی هنوز صدرنشین گروه بود، در قیاس با حریف عربستانی خود هم مالکیت توپ بیشتری داشت، هم پاس‌های بیشتر و دقیق‌تری داد و هم موقعیت‌های گل بیشتری خلق کرد و کمترین مزد این برتری عددی، تکرار پیروزی یک بر صفر بازی قبلی در این بازی بود. پرسپولیس حالا در گروه خود با هفت امتیاز صدرنشین است.

البته کار سرخ‌ها هنوز تمام نشده و آنها دو بازی سخت مقابل الدحیل که حالا شیر زخمی است و الشارجه که انصافا راه افتاده و خطرناک شده، دارند اما آنچه ما را به ادامه این روند پرسپولیس امیدوار می‌کند، باوری است که مجموعه این تیم به صدرنشینی دارند. آنها در آسیا هم به اصل خود بازگشتند و صدرنشین شدند.

*** یحیی قاتل تیم‌های عربستانی
یحیی گل‌محمدی در حالی توانست با شکست التعاون عربستان برای دومین بار، آمار چهار برد برابر تیم‌های عربستانی را به ثبت برساند که پیش از این دو بار نیز با ذوب‌آهن، النصر عربستان را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شکست داده بود. برای پرسپولیس، فرقی نمی‌کند که آقای گلش را‌، آقای پاس گلش را و بال‌هایش را از دست بدهد. آنها هنر جنگیدن را خوب بلدند. یک جنگجو می‌داند که حتی اگر سلاحی نباشد، نباید جامه رزم را رها کرد.

این دستان اوست که به یک سلاح ماهیت می‌دهد. یک شمشیر، یک تفنگ، به تنهایی معنایی ندارند. در نهایت پرسپولیسی که روزگاری به مهدی ترابی و علی علیپور ماهیت می‌بخشید حالا بدون آنها نیز می‌تواند داشته‌هایش را به رخ حریف بکشد و در تمام خطوط زمین جولان بدهد. یحیی گل‌محمدی حالا امیدوارتر از همیشه به ادامه مسابقات نگاه می‌‌کند و دست آخر حریفانی می‌‌مانند و یک علامت تعجب؛ تیمی در اوج ناهماهنگی افراد جدیدش، قعر و صدر جدول را یکی کرد!

کدخبر: ۳۵۰۳۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر