کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۰۸۲
تاریخ خبر:

پرسپولیس امشب می‌برد، اگر نترسد

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ‌پرسپولیس ایران و الشارجه امارات امشب در چارچوب هفته ششم و دور برگشت رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ به مصاف هم خواهند رفت. الشارجه امارات با قهرمانی در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ پای به این مسابقات گذاشت و به لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.

نکته جالب اینجاست که این قهرمانی بعد از ۲۳ سال برای این تیم رقم خورد تا طلسم قهرمانی این تیم سرانجام شکسته شود. این قهرمانی، ششمین عنوان قهرمانی الشارجه در لیگ امارات بود. آنها پیش از این هشت بار نیز در جام ریاست جمهوری کشور امارات قهرمان شده و دو قهرمانی هم در سوپرجام این کشور در کارنامه دارند.

این باشگاه اماراتی دورانی طلایی در دهه ۸۰ میلادی داشته اما تا پیش از قهرمانی در لیگ و سوپرجام در فصل گذشته و آغاز فصل جاری طی سال‌های اخیر موفقیت چندانی کسب نکرده بود. در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ امارات با برگزاری ۱۹ مسابقه برای تمامی تیم‌ها نیمه تمام ماند و بدون معرفی قهرمان در حالی به پایان رسید که تیم الشارجه با کسب ۳۵ امتیاز، ۳۸ گل زده و ۲۳ گل خورده و جایگاه پنجمی این مسابقات را به اتمام رساند.

*** تیم یحیی چطور صعود می‌کند؟
تا قبل از مسابقات روز پایانی گروه C، دو تیم پرسپولیس ایران و الشارجه امارات هر دو با ۷ امتیاز در رده‌های دوم و سوم این گروه قرار دارند، اهمیت موقعیت کنونی جدول به این دلیل است که دو تیم در روز پایانی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. برنده این مسابقه به دور بعد صعود می‌کند اما در صورت تساوی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر اساس قوانین همیشگی AFC، پرسپولیس که در دور رفت در خانه حریف اماراتی به تساوی ۲-۲ دست یافته بود، در صورت تساوی صفر-صفر یا یک-یک می‌توانست به دلیل برتری در مسابقه رودررو به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف به دور بعد صعود کند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل جاری لیگ قهرمانان به دلیل شرایط خاص این مسابقات قوانین را تغییر داده است! بر اساس قوانین این فصل به دلیل اینکه مسابقات به شکل مجتمع برگزار می‌شود، قانون گل زده در خانه حریف حذف شده و پرسپولیس در صورت تساوی با هر نتیجه‌ای به دلیل تفاضل گل کمتر از دور مسابقات کنار خواهد رفت.

این در حالی است که سایت AFC پس از پایان بازی پنجم در جدول خود پرسپولیس را در رده دوم جدول گروه C نمایش می‌دهد، نکته‌ای که به نظر می‌رسد به دلیل اشتباه اپراتور سایت AFC باشد، یا اینکه سیستم به شکلی اتوماتیک بر اساس قوانین همیشگی فوتبال آسیا جدول را بر اساس نتایج بازی رودررو و احتساب گل زده در حانه حریف تنظیم کرده باشد، در حالی که قوانین سال ۲۰۲۰ به شکل استثنایی به دلیل بیماری کووید-۱۹ با سالیان قبل متفاوت است و قانون گل زده در خانه حریف از قوانین مسابقات حذف شده است.

*** تغییر بیش از ۵۰ درصدی پرسپولیس!
بازی رفت دو تیم پرسپولیس و الشارجه با تساوی ۲-۲ به پایان رسید اما از تیمی که در بازی رفت مقابل حریف اماراتی قرار گرفت، شش بازیکن قطعا در بازی امشب غایب خواهند بود. علیرضا بیرانوند به آنتورپ رفته است. علی علیپور فصل آینده در لیگ پرتغال بازی خواهد کرد و مهدی ترابی با العربی قطر قرارداد امضا کرده است. کریستین اوساگوانا راهی الشرطه عراق شده و مهدی شیری و محمد انصاری هم به دلیل مصدومیت، نتوانستند تیم‌شان را در ادامه بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان همراهی کنند.

*** ریسک بازی با همان ترکیب بازی قبل
پرسپولیس به احتمال زیاد با همان ترکیب بازی قبل مقابل الدحیل قطر به مصاف الشارجه امارات خواهد رفت. در واقع یحیی گل‌محمدی احتمالا تیمش را با حامد لک، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سیدجلال حسینی، سیامک نعمتی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، بشار رسن، احسان پهلوان، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر روانه میدان خواهد کرد.

البته ابهاماتی درباره رسیدن بشار رسن به این بازی وجود دارد. بعد از دیدار برابر الدحیل، بدترین خبر‌ در اردوی سرخپوشان مصدومیت بشار رسن و احتمال غیبت او برابر الشارجه بود. موضوعی که دیروز با تمرینات اختصاصی و تحت نظر کادر پزشکی پرسپولیس توسط این بازیکن قوت گرفت‌ اما پزشک پرسپولیس قول داده رسن را به دیدار با الشارجه برساند تا کادر فنی دغدغه‌ای نداشته باشد.

این ترکیب اگرچه دقیقا همان ترکیب بازی با الدحیل است‌ اما قطعا استراتژی یحیی و وظایف بعضی از بازیکنان، نسبت به بازی قبل تغییراتی خواهد داشت. چرا که پرسپولیس در این بازی نیاز به پیروزی دارد و باید حریفش را تحت فشار دهد‌ اما مشکل اینجاست که حریف اماراتی تیمی به شدت آماده، باروحیه، خطرناک و گلزن نشان می‌دهد و شاگردان یحیی باید مراقب حملات و ضدحملات خطرناک الشارجه باشند.

*** تیمی که ناگهان ترسناک شد
در حالی که تیم فوتبال پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت نتوانست به الدحیل گل بزند و در دو بازی مقابل التعاون هم فقط دو گل به این تیم زد که یکی از آنها هم پنالتی بود، الشارجه امارات چهار گل به الدحیل و البته شش گل به التعاون عربستان زد تا یک خط و نشان اساسی برای پرسپولیس بکشد. قدرت تهاجمی الشارجه خیره‌کننده است و همه را به یاد العین امارات که شش گل به استقلال زد، می‌اندازد.

مسلما مقابل چنین حریفی باید با تمام قوا بازی کرد و با یک آنالیز کامل، راه‌های نفوذ الشارجه به سمت دروازه را بست. پرسپولیسی‌ها اگر به دنبال صعود از گروه هستند، در این بازی باید حریف قدرتمند خود را شکست بدهند؛ حریفی که تا همین جا، ۱۰ گل در دو بازی اخیر خود به ثمر رسانده و کاملا آماده به نظر می‌رسد.

بازی رفت پرسپولیس و الشارجه امارات هم ۲-۲ مساوی شد، ولی در آن زمان، الشارجه یکی از ناامیدترین تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بود که هیچ کدام از رقبای حاضر در گروه، خیال نمی‌کرد روزی این تیم هم شانس صعود برای خود بسازد‌ اما در همین مدت تعطیلات، الشارجه زیر و رو ‌ و به تیمی مدعی برای کسب قهرمانی در آسیا تبدیل شده است.

در واقع الشارجه تنها تیم آسیایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ است که توانسته به تمام رقبا در مرحله گروهی خود، گل‌های زیادی بزند. حتی به الدحیل که در کشور خودش بازی می‌کند و ستاره‌های زیادی دارد. با این اوضاع، بازی امشب پرسپولیس، حساس‌ترین و در عین حال سخت‌ترین تقابل شاگردان یحیی گل‌محمدی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان است. اگر آنها مقابل الدحیل امتیاز کسب می‌کردند، شاید راه صعود هموار می‌شد ولی حالا این تیم کار دشواری پیش رو دارد.

در نهایت اگرچه الشارجه تیمی ترسناک نشان داده اما سابقه و نام بزرگ پرسپولیس هم چیزی نیست که بشود به این سادگی از آن گذشت. قطعا حریف اماراتی می‌داند که امشب مقابل تیمی قرار می‌گیرد که چهار سال پیاپی قهرمان ایران شده و همین دو سال پیش هم فینالیست لیگ قهرمانان آسیا بود. در واقع پرسپولیس اگر تحت تاثیر نتایج خوب الشارجه قرار نگیرد و اعتماد به نفس همیشگی خود را حفظ کند، می‌تواند حریفش را شکست دهد و راهی مرحله بعد شود.

*** حریف پرسپولیس در صورت صعود؟
پرسپولیس اگر امشب الشارجه را شکست بدهد قطعا راهی مرحله بعد خواهد شد و در صورتی که الدحیل در بازی همزمان مغلوب التعاون عربستان شود، پرسپولیس به عنوان صدرنشین گروه خود به مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد رسید‌ اما با توجه به اینکه تکلیف صعودکننده‌های گروه D تقریبا مشخص است، پرسپولیس در صورت صعود به مرحله بعد، قطعا با یکی از تیم‌های السد قطر یا النصر عربستان روبه‌رو خواهد شد.

کدخبر: ۳۵۱۰۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر