کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۰۳۱
تاریخ خبر:

پخش هفت هزار دقیقه سریال تکراری‌ در سال‌۹۹

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | این را پیش‌تر نوشتیم و خودتان بهتر می‌دانید. تلویزیون در سال ۹۹ شرایط بدی به لحاظ سریال‌ها داشته است. پخش هشت سریال تکراری از سه شبکه در نیمه اول سال گواهی است بر این شرایط بد. بماند که عدد سریال‌های جدید خوب هم قابل تامل نیست.

جمع دقایق سریال‌های تکراری نیمه اول سال ۹۹ نزدیک به ۷هزار دقیقه یا به عبارت دقیق‌تر ۶۸۰۰دقیقه است.تازه، شبکه پنج را به دلیل این که در سال‌های اخیر عمدتا به بازپخش سریال‌ها می‌پردازد، منفک کرده‌ایم. این گزارش سراغ شبکه‌های تامینی آی فیلم و تماشا نرفته است. سهم هر شبکه از دقایق تکراری را مرور می‌کنیم.

*** شبکه یک |حدود ۳۵۰۰دقیقه
شبکه یک، سه سریال تکراری در سال جدید پخش کرده است که دو مورد آن در باکس اصلی روی آنتن رفته‌اند. «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده نمکی ماه مرداد در ۲۹ قسمت ۴۵دقیقه‌ای پخش شد. این سریال برای نخستین‌بار شش سال پیش روی آنتن رفت. سریال ده نمکی روایتی از شهدای تفحص است که البته پس زمینه مسائل اجتماعی هم دارد. «دیوار» دیگر سریال تکراری شبکه یک است که روزهای آخر پخش را سپری می‌کند.

این سریال را سیروس مقدم در ۱۳قسمت ۱۸دقیقه‌ای ساخت. «دیوار» نخستین‌بار سال ۹۱ روی آنتن رفت و در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت. «دیوار» بعد از آن بارها از شبکه‌های تامینی بازپخش شد. شبکه یک در باکس غیر اصلی هم سریال «مدار صفر درجه» حسن فتحی را در کنداکتور قرار داد. این سریال در ۳۰قسمت ۵۰دقیقه‌ای تولید شده است.باکس شبکه یک نه تنها با سریال‌های تکراری پر شده که سریال‌های جدید آن هم چنگی به دل نزدند. به جز «پایتخت ۶»،‌«نون خ ۲» و «زیرخاکی» بقیه شکست خوردند؛ از جمله «دخترم نرگس»،‌«سرزده» و «پرگار».

*** شبکه دو| بیش از هزار دقیقه
سهم شبکه دو از سریال‌های تکراری در سال جدید دو مورد است.«رهایی» ساخته مسعود تکاور برای اولین بار سال ۹۳ و به مناسبت هفته ناجا پخش شد. این بار اما بدون مناسبت روی آنتن رفت. این سریال نیمه خرداد بعد از «بچه مهندس ۳ » و در ۱۰ قسمت ۴۰دقیقه‌ای پخش شد. شبکه دو سال پیش سریال «مرضیه» ساخته فلورا سام را برای نخستین بار به مناسبت ماه محرم روی آنتن فرستاد. همزمان با درگذشت ماه چهره خلیلی باردیگر شبکه دو این سریال را تکرار کرد.

«مرضیه» در ۱۶قسمت ۴۰دقیقه‌ای ساخته شده است. شکست اصلی برای شبکه دو نوروز رقم خورد که سریال «کامیون» نتوانست مورد اقبال مخاطبان واقع شود. «شاهرگ» هم تبدیل به سریالی ناموفق شد و حالا «بوم و بانو» به‌رغم امتیازهایی که دارد، جایگاه خوبی به‌دست نیاورده است. «بچه مهندس ۳» مخاطب داشت اما سریالی ضعیف است.

*** شبکه سه| بیش از ۲۲۰۰دقیقه
سهم سریال‌های تکراری شبکه سه، سه مجموعه است که البته «بانوی عمارت» در باکس غیراصلی روی آنتن رفت. شبکه سه اواخر فروردین مینی سریال «گشت پلیس» به کارگردانی مهرداد خوشبخت را در ۷ قسمت ۴۵دقیقه‎ای پخش کرد. این سریال نخستین‌بار سال ۹۷ از شبکه سه پخش شده بود. دیگر سریال تکراری شبکه سه «عقیق» ساخته بهرنگ توفیقی است. این سریال در ۱۰قسمت ۴۰دقیقه‌ای ساخته شده است.

با پخش این سریال سهم محمدرضا شفیعی از سریال‌های تکراری هم مثل سریال‌های جدید بیشتر شد. «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمید‌نژاد هم در ۳۴ قسمت ۴۵دقیقه‌ای ساخته شده است. شبکه سه به مدت نزدیک به یک ماه هم سریال نداشت و به‌جای آن فیلم سینمایی در قالب «جشنواره تابستانه فیلم‌های سینمایی شبکه سه» پخش می‌کرد. دقایق فیلم‌ها را اگر لحاظ کنیم جمع تکراری‌های نیمه اول سال بیش از ۷۰۰هزار دقیقه می‌شود. شبکه سه هم سریال ضعیف در سال جدید کم نداشته است. «دوپینگ»، «سرباز» و «آخر خط» از جمله سریال‌های ناکام این شبکه هستند.

حالا «زمین گرم» تاحدودی رونق را به باکس سریال شبکه سه بازگردانده است…. سریال یکی از مهم‌ترین عوامل جذب بیننده است. با این حال باکس‌های اصلی شبکه‌های یک، دو و سه عمدتا با سریال‌های تکراری و آثار ضعیف پر شده‌اند. زنگ خطر وقتی به شکل جدی‌تر به صدا در می‌آید که بدانیم میزان تولید سریال به دلیل مشکل مالی پایین آمده است و به اصطلاح پس دست شبکه‌ها پر نیست. برای برنامه‌ها نیز وضع به همین بدی بوده است و دقایق تکراری به مراتب بیش از سریال‌هاست… نیمه دوم ۹۹ تلویزیون می‌تواند با پخش سریال‌های جذاب رونق را به آنتن بازگرداند؟

کدخبر: ۳۵۱۰۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر