کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۴۳۰
تاریخ خبر:

درباره نماینده‌ای که با وزیر بهداشت درگیری لفظی پیدا کرد

نگین باقری|«جانشین رئیس‌جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سفیر ایران در افغانستان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز، رئیس هیات مدیره پرسپولیس» این‌ها ردیف سمت‌هایی است که فداحسین مالکی در توئیتر برای معرفی خودش نوشته است. فداحسین مالکی را ممکن است نشناسید اما یکی به دوی دو روز پیش وزیر بهداشت با او را احتمالا در شبکه‌های مجازی دیده‌اید. حالا این آقای مالکی که بوده و ادعاهایی که وزیر بعدا درباره او بیان کرد، چقدر صحت دارد؟
قبل از جواب دادن به سوال بالا، برای آنهایی که ویدئوی توهین‌ها و برخوردهای این نماینده زاهدان در مجلس و وزیر را نشنیده‌اند خلاصه‌ای تعریف کنیم. ماجرا این بود که در یک نشست وزیر و نماینده در اتفاقی کم سابقه با بدترین الفاظ با هم وارد مجادله شدند.
بخشی از داستان به اختلاف بر سر آمار مرگ و میر در این استان برمی‌گشت. جنجال ابتدا بر سر این شروع شد که در نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا در زاهدان ،‌ این نماینده از وزیر پرسید: چرا آمار صحیح مرگ و میر در این استان را نمی‌گویید؟ عددی که روزی که گفتید یک مورد مرگ و میر داشتیم، دروغ است.
آماری که مالکی درباره آن حرف می‌زد، مبنی بر مرگ ۳۲ نفر در یکی از همین روزهای گذشته بود ولی وزیر بهداشت اعلام کرده بود که تنها مرگ یک نفر تایید شده است. وزیر بهداشت هم توضیح می‌داد که آمار خود را از رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گرفته و تاکید می‌کرد که اگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان به من دروغ گفته من ایشان را از کار برمی‌دارم.
سپس آن دو بر سر افتخاراتشان در سال‌های گذشته با هم وارد مجادله شدند؛ آنقدر که دیگر صلوات پشت صلوات هم هیچ کس را آرام نکرد. فدا حسین مالکی از وزیر خواست که عذرخواهی کند و وزیر هم اعتقاد داشت که چرا باید بی دلیل از کسی عذرخواهی کند؟
دیگر انتهای ماجرا را خودتان می‌دانید. این
گفت و گو تند شد و وزیر در دفاع از مردم سیستان و بلوچستان درگیری لفظی را با کلمه دور از شانی ادامه داد. این خلاصه ماجرا بود. بعد از برنامه سعید نمکی که به نظر می‌رسید آرام‌تر شده استراتژی‌اش را عوض کرد. او اینطور ادعا کرد که نماینده این استان به دلیل اینکه فرد مورد نظر او را برای ریاست بر دانشگاه سیستان و بلوچستان انتخاب نکرده، امروز از معترضان سیاست‌های درمانی این استان شده است. حالا فدا حسین مالکی کیست و اگر ادعای سعید نمکی صحت داشته باشد،میزان نفوذ او در استان، قدرت چه کارهایی به او بخشیده است؟
فدا حسین مالکی قبلا سفیر ایران در افغانستان بوده. او تا امروز سه دوره تلاش کرده بود که وارد مجلس شود؛ بعد از شکست در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۹۰، دست آخر دو سال پیش این اتفاق برای او رقم می‌خورد و از زاهدان وارد بهارستان می‌شود.
سال ۸۲ او اولین قدمش را برای ورود به مجلس با پشتیبانی اصلاح‌طلب‌ها برمی‌دارد. آن سال ائتلافی به اسم ائتلاف برای ایران شکل گرفته بود که در آن هشت گروه سیاسی دوم خردادی با هم قرار بود لیست مورد نظر خودشان را برای مجلس معرفی کنند. آن زمان این هشت ائتلاف یک لیست ۱۹۱ نفری شامل نماینده‌های پیشنهادی اصلاح طلب برای استان‌های مختلف دادند که از قضا فداحسین مالکی پیشنهاد شماره یک آنها در زاهدان برای مجلس بود. در واقع اینطور بگوییم که مالکی آن سال حمایت مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران، سازندگی، خانه کارگر و چند دسته سیاسی دیگر را پشت خود داشت اما با این حال نتوانست از سر در مجلس بگذرد و وارد بهارستان شود.
بعد از اینکه در ورود به مجلس ناکام شد، در دولت نهم حکم خود را برای دبیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از محمود احمدی نژاد دریافت کرد و درواقع به عنوان مشاور او انتخاب شد.
بعد سال ۸۶ کار خود را به عنوان سفیر در افغانستان شروع کرد و تا سال ۹۱ در کابل ماند. ولی این دوره تمدید نشد.
سال ۱۳۹۱ با رفتن مرتضوی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا نوبت مالکی بود که به صندلی ریاست تکیه بزند.
البته در کنار این‌همه مشاغل سیاسی و امنیتی، فوتبالی‌ها مالکی را به حضور او در پرسپولیس می‌شناسند. سال ۱۳۹۱ با امضای اعضای هیات مدیره ، رئیس هیات مدیره این باشگاه شد. این اتفاق بعد از انصراف رویانیان و تاج رخ داد. آن زمان برخی از سایت‌ها می‌گفتند که وابستگی دولت به مالکی باعث شده که او از سمت وزیر ورزش مستقیما برای این سمت توصیه شود. مگر مالکی سابقه ورزشی هم داشته؟بله او مدتی در کارنامه خود سابقه حضور به عنوان مدیرکلی تربیت بدنی استان را دارد. در سال‌های خیلی قبل هم یکی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس بوده است.
با اینکه اصلاح‌طلب‌ها دهه هشتاد از مالکی برای ورود به مجلس حمایت کرده بودند اما سابقه‌های فعالیت او اینطور نشان می‌دهد که نزدیکی او به دولت نهم و دهم از نزدیکی به اصلاح‌طلبان بیشتر است. نزدیکی که احتمالا به همین خاطر هنوز پشت او را برای تندی مقابل وزیر گرم نگه داشته. این اولین بار نبود که مالکی با نمکی به زبان کنایه حرف می‌زد. قبل از این حدود دو هفته پیش او پس از نامه وزیر بهداشت به مقامات هندی به نمکی گفته بود که نیازی نیست تجهیزات را به هند بفرستید؛ سری به سیستان و بلوچستان بزنید و آنجا با ویروس مبارزه کنید.از قضا همان موقع هم گفته بود باید دستگاه قضایی وارد شود و گویا همینطور هم شده و دادستان زاهدان دست به کار شده بود. اتفاقی که نمکی وقتی روز پیش خبر آن را شنید گفت: ما را نترسانید. ما روی مین رفته‌ایم.
از حرف‌های وزیر بعد از مجادله با این نماینده به نظر می‌رسید احتمالا او دارد حداقل به بخشی از واقعیت اشاره می‌کند. چرا که رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان هم متهم دیگر حرف‌های این نماینده مجلس بود. حسینی او را متهم به دروغگویی به وزیر کرد:« آمارهای غلطی که اطرافیان وزیر درباره تعداد تخت‌های خالی،بیماران،تجهیزات و مرگ و میر به دست او می‌رسانند». مالکی حتی قبلا هم گفته بود که از استانداری هرچقدر به دفتر نمکی زنگ می‌زنند، نمکی جواب نمی‌دهد. تماس‌هایی که به گفته نمکی ممکن است فقط یک لابی برای برگزیدن رئیس دانشگاه استان بوده؛ یا به گفته مالکی برای رسیدگی به درمان استان.

کدخبر: ۴۰۲۴۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر