کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۷۷۹
تاریخ خبر:

پایان کابوس پروازهای ۶۰میلیونی ترکیه

روزنامه هفت صبح | مجوز پرواز هواپیماهای هما به فرودگاه استانبول دو، سه‌ روز پس از انتشار خبرهایی درباره قیمت ۴۰میلیونی پروازهای ترکیه صادر شد. این یعنی هواپیماهای شرکت ایران‌ایر دوباره می‌توانند از روز چهارم مهر سال جاری با شماره پرواز ۷۱۹ از فرودگاه امام خمینی تهران در ساعت ۱۲و ۱۰دقیقه به مقصد فرودگاه استانبول پرواز کنند.

*** شرایط پرواز هواپیماهای ایرانی به ترکیه
پروازهای هما به مقصد استانبول پس از حدود هفت ماه توقف از سرگرفته می‌شود و ایرلاین‌های ایرانی از چند روز آینده می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره پروازهای خود را به استانبول انجام دهند. پروازهای خارجی از اسفند سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده بود و تنها به پروازهای فوق‌العاده و با هدف بازگرداندن ایرانیان یا مسافرت عده‌ای خاص به نام مقیم، شهروند یا دارنده ویزای خاص محدود بود.

در ماه‌های گذشته برخی از کشورهای خارجی پروازهای برنامه‌ای خود را به صورت دو طرفه به مقاصد دیگر البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو جانبه برقرار کرده بودند و ایران نیز از این شرایط مستثنا نبود. یکی از مقاصد خارجی اصلی ایرانی‌ها که همیشه در ایام خاص مانند تعطیلات نوروزی به آنجا سفر می‌کردند ترکیه بود که طی هفت ماه گذشته پروازهایش لغو شده و بارها با وجود قول و وعده ترک‌ها کنسل شد.

این‌بار اما اعلام شده اگر ایرلاین‌های ایرانی شرایط و پروتکل‌هایی را رعایت کنند، می‌توانند برای پرواز مسافران ایرانی به مقصد استانبول مجوز بگیرند. چند ایرلاین در حال حاضر بلیت‌های خود را روی سایت‌های خود و آژانس‌های مسافرتی به فروش گذاشته‌اند که از فردا پرواز تهران- استانبول را با شرایط خاص بهداشتی که ترکیه اعلام کرده، از سر بگیرند. این شرایط شامل داشتن نتیجه منفی تست PCR از آزمایشگاه‌هایی است که مسئولان هواپیمایی ترکیه آن‌ها را مورد تایید خود می‌دانند و در استان‌های مختلفی مانند تهران، البرز، اصفهان، شیراز و … هستند.

اولین پرواز یک ایرلاین ایرانی که در سایت آژانس‌های هواپیمایی به فروش گذاشته شده است برای روز پنجشنبه سوم مهر ماه و با قیمتی حدود شش میلیون و ۶۰۰هزار تومان است و برای روزهای دیگر و پرواز با ایرلاین‌های دیگر مسافران قیمتی حدود هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا هشت میلیون و ۵۰۰هزار تومان پرداخت کنند. اگرچه دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور با اشاره به آمادگی ایرلاین‌های ایرانی برای برقراری پروازهای مجدد به ترکیه، گفته نرخ بلیت‌ هواپیما جهت سفر به ترکیه کاهش پیدا کرده و حتی به حدود ۴٫۵میلیون تومان می‌رسد.

*** خداحافظی با بلیت ۶۰میلیونی
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌های دیگر همچون ایران ایر (هما) می‌توانند به ترکیه پرواز داشته باشند یا نه گفته: بر اساس موافقت‌نامه‌هایی که در گذشته در رابطه با پروازهای بین ایران و ترکیه وجود داشت، ایرلاین‌های دیگر ایرانی هم که ناوگان هوایی آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشند، از جمله ماهان و ایران ایر تور، می‌توانند مطابق قطعنامه دوجانبه‌ای که بین ایران و ترکیه منعقد است و بر اساس سهمیه‌ای که سازمان هواپیمایی برای آن‌ها تعیین کرده به ترکیه پرواز داشته باشند.

او با اشاره به‌نگرانی برخی از مسافران در خصوص نرخ بالای بلیت‌های ایران و ترکیه اعلام کرده نرخ بلیت هواپیما بستگی به نرخ ارز و میزان تقاضای سفر دارد قطعا هر چقدر میزان عرضه (تعدد ایرلاین‌ها) بیشتر باشد، به‌طور قطع در کاهش نرخ بلیت هواپیماها تاثیرگذار خواهد بود.نگرانی درباره قیمت بلیت پرواز به استانبول پس از آن شدت گرفت که اخبار منتشر شده نشان می‌داد شرکت هواپیمای قطر ایرویز در مدت شیوع ویروس کرونا بلیت پروازهای خود به مقصد استانبول را در ایران تا حدود ۶۰میلیون تومان افزایش داد.

مقصود اسعدی‌سامانی می‌گوید نرخ بلیت پروازهای این ایرلاین قطری پس از صدور مجوز برای شرکت‌های ایرانی به ۲۴میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. این موضوع بیانگر این واقعیت است که اگر عرضه زیاد شود، نرخ بلیت نیز کاهش چشمگیر خواهد داشت.

به گفته او از دیگر دلایل افزایش نرخ بلیت قطر ایر در گذشته مربوط به مسیر طولانی تهران - دوحه - بلگراد - ترکیه بود که به دلیل تفاهمات برقرار شده، این ایرلاین مسیر بلگراد را حذف کرده و هواپیماهای این ایرلاین در مسیر تهران به دوحه و از دوحه به ترکیه پرواز می‌کنند. به‌گفته دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور هم‌اکنون نرخ بلیت هواپیماهای ایرانی برای پرواز به ترکیه حدود ۴٫۵میلیون تومان است در حالی که ایرلاین‌های دیگر نیز بر حسب سرویس‌هایی که می‌دهند نرخ بلیت پروازهای خود را تعیین می‌کنند.

کدخبر: ۳۵۰۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر