کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۶۴۳
تاریخ خبر:

پایان غربت مسیح کردستان؛ فیلم ‌زندگی شهید ‌بروجردی سا‌خته می‌شود

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| روز گذشته خبر صدور پروانه ساخت فیلم «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی منتشر شد. این فیلم همانطور که پیش‌تر اعلام شده بود، قرار است قطعه‌ای از زندگی شهید محمد بروجردی معروف به مسیح کردستان را روایت کند. سازمان اوج هم در ساخت «غریب» مشارکت دارد. این نخستین بار نیست که خبر تولید اثری درباره شهید بروجردی رسانه‌ای می‌شود. در گزارش امروز نگاهی داریم به همه پروژه‌هایی که قرار بود زندگی این سردار دوران دفاع مقدس را روایت کنند اما موفق نشدند.

‌مسیح کردستان| سال ۸۹
اولین بار سال ۸۹ بود که تلویزیون برای ساخت «مسیح کردستان» با جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه‌کننده قرارداد بست. فرهاد توحیدی مشاور و حسین تراب‌نژاد سرپرست نویسندگان این پروژه بودند. آبان ‌ سال ۹۰ علی‌اصغر جعفری رئیس وقت بسیج صدا و سیما این خبر را رسانه‌ای کرد . قرار بود این سریال زندگی شهید بروجردی در سه فصل کودکی، دوران انقلاب و زمان جنگ را روایت کند.

مردان دره گرگ| سال ۹۲
سال ۹۲ علی‌اصغر جعفری رئیس وقت بسیج سازمان صدا و سیما مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر انجام داد و ضمن اعلام آخرین وضعیت تولید «مسیح کردستان» از حمایت ستاد مشترک سپاه پاسداران از ساخت این سریال خبر داد. طولی نکشید که نام مجموعه دیگری به نام «مردان دره گرگ» با موضوع زندگی شهید بروجردی در رسانه‌ها دیده شد.

این اتفاق، زمینه جدل رسانه‌ای تهیه‌کنندگان و سفارش‌دهندگان (بسیج و یک شبکه) را به راه انداخت. تهیه‌کننده «مردان دره گرگ» محمود غلامی و کارگردان هم جمال شورجه بود؛ امیر جهددوست و امیرعباس ترابی فیلمنامه را نوشته بودند و قرار بود سریال سال ۹۳ کلید بخورد. با این حال مدتی بعد از خوابیدن سر و صداها، عملا خبری از تولید هیچ یک از این دو سریال نشد.

محمد بروجردی| سال ۹۳
در محافل غیر رسمی، از علی غفاری به عنوان جایگزین جمال شورجه به عنوان کارگردان «مردان دره گرگ» نام برده شد. حتی گفته می‌شد که نام اثر تغییر می‌کند. ماجرا را از خود غفاری جویا شده‌ایم. او می‌گوید:«چند سال پیش قرار بود آقای محمود غلامی این اثر را بسازد اما به سرانجام نرسید. پروژه بسیار سنگین بود و فیلمنامه هم ظرافت‌های مخصوص به خود را داشت.»

سه‌گانه مهدویان| سال ۹۵
مدتی خبری از پروژه‌های شهید بروجردی نبود تا اینکه سال ۹۵ محمد‌حسین مهدویان اعلام کرد می‌خواهد به‌زودی زندگی این شهید را بسازد. این فیلم، بعد از «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» آخرین بخش سه‌گانه مهدویان به حساب می‌آمد. این کارگردان اما سراغ پروژه‌های دیگر رفت و بعید است تا اطلاع ثانوی تصمیم خود مبنی بر ساخت زندگی شهید بروجردی را عملی کند. در این سال‌ها از بهروز افخمی به عنوان کارگردان یک پروژه درباره شهید بروجردی هم نام برده شده اما جزئیاتی از آن در دسترس نیست و مانند‌ بسیاری از تصمیمات افخمی در صدر اعلام خبر باقی نماند.

مسیح کردستان| سال ۱۴۰۰
زمان گذشت و سال پیش سیما فیلم از ساخت سریالی به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور خبر داد. فیلمنامه این سریال را هم حسین تراب‌نژاد نوشته است که سال ۸۹ به عنوان نویسنده «مسیح کردستان» معرفی شده بود. ماجرای نافرجام ماندن پروژه را از تراب‌نژاد جویا شده‌ایم. او می‌گوید: «راستش تلویزیون پروژه را ادامه نداد.

ما طرح را نوشتیم و قرار بود یک سریال ۳۰ قسمتی در سه فصل، از دوران نوجوانی شهید بروجردی که به تهران می‌آید تا زمان شهادت ایشان ساخته شود. مانند بسیاری دیگر از طرح‌های سازمان که ناتمام مانده، این پروژه هم که قرار بود آقای علی آشتیانی‌پور آن را بسازد، به دلیل تغییر و تحولات ناتمام ماند.»

غریب| سال ۱۴۰۱
همزمان، سال قبل خبر آمد که سازمان اوج تصمیم به ساخت سریال «غریب» با نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمد‌حسین لطیفی را دارد. ابتدای سال اما اعلام شد «غریب» در قالب فیلم سینمایی ساخته می‌شود و روز گذشته هم خبر انتشار مجوز آن توسط سازمان سینمایی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

فیلمنامه «غریب» نیم نگاهی به کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» نوشته نصرت‌الله محمودزاده و البته دیگر اسناد موجود دارد. محمودزاده مشاور فیلم «غریب» هم هست که ۱۶ سال برای تالیف کتاب و تحقیق درباره بروجردی تلاش کرده. به‌نظر می‌رسد سکوت یک ساله تیم تولید در آستانه آماده‌سازی و انتخاب بازیگر در سکوت خبری، نشانه‌ای باشد از اهمیت و حساسیت این پروژه. «غریب» طلسم ساخت اثری درباره شهید بروجردی به عنوان یکی از مهم‌ترین سرداران دوران دفاع مقدس را خواهد شکست.

کدخبر: ۴۶۹۶۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر