کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۸۱۴
تاریخ خبر:

پایان رمانتیک برای خریداران بیمه سهام

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌سررسید بیمه سهام شرکت‌های بورسی، این روزها فرا می‌رسد. شش ماه پیش زمانی که شرکت‌های مختلف شروع به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کردند، کمتر کسی فکر می‌کرد چنین آینده‌ای در انتظار بازار سرمایه است. کارکرد این اوراق چیزی شبیه بیمه است. به این صورت که با خرید آنها می‌توانید از قیمت سهام خود تا مهلت سررسید مطمئن باشید.

شرکت‌ها با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تضمین می‌دهند تا در زمان سررسید، سهام را با قیمت تعیین شده بخرند. اگر در زمان سررسید قیمت سهام بیشتر از قیمت تعیین شده باشد، بیمه کارایی نخواهد داشت اما اگر قیمت سهام به کمتر از قیمت تعیین شده برسد، سهامداران می‌توانند به جای بازار، سهام خود را به شرکت‌ها بفروشند. در حال حاضر از ۲۳شرکتی که اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کرده بودند، ۲۰شرکت قیمت سهامشان کمتر از قیمت تعیین شده است.

این اوراق با سررسید پنج تا ۹ماهه منتشر شده و تاریخ اعمال اغلب آنها در همین روزها فرامی‌رسد. درست موقعی که قیمت تضمین شده تا ۹۶درصد بالاتر از قیمت فعلی سهام در بازار است. در این گزارش سراغ جزئیات بیمه سهام ۱۰شرکتی رفتیم که قیمت فعلی سهام آنها در بازار خیلی کمتر از قیمت تعیین شده در اوراق اختیار فروش تبعی است.

این اختلاف باعث شده نظر خیلی‌ از فعالان بورس نسبت به بیمه سهام تغییر کند و تازه به کارایی آن پی ببرند. خبر خوب اینکه شورای عالی بورس در جلسه هفته گذشته خود، همزمان با تغییر دامنه نوسان قیمت، تمام شرکت‌ها را ملزم کرده تا اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کنند و سهامشان را بیمه‌ کنند. البته بیمه سهام دردسرهای خاص خودش را دارد.

مهمترین نکته این است که باید در کل دوره بیمه، سهام شرکت را نگه دارید. در صورت فروش سهام اصلی، اوراق اختیار فروش تبعی دیگر برایتان کارایی نخواهد داشت. به همین خاطر بیمه سهام تنها برای سهامداران بلندمدت و آینده‌نگر به درد می‌خورد. همچنین قیمت این اوراق در روزهای اول عرضه یک ریال و تقریبا رایگان است اما در ادامه ممکن است با افزایش تقاضا برای بیمه سهام، هزینه خرید آنها افزایش پیدا کند.

*** آبادا؛ سود ۹۶درصدی
شرکت تولید نیروی برق آبادان ۱۲شهریورماه سهام خود را با قیمت سه هزار و ۱۰تومان بیمه کرد. حالا بعد از گذشت حدود شش ماه، سررسید بیمه سهام یا همان اوراق اختیار فروش تبعی قرار است ۱۲ اسفندماه یعنی حدود دو هفته دیگر فرابرسد.در حال حاضر قیمت هر سهم آبادا هزار و ۵۳۲تومان است و این یعنی کسانی که سهامشان را بیمه کرده بودند، می‌توانند آنها را ۹۶درصد گران‌تر و با دو برابر قیمت به خود شرکت بفروشند.

*** وپارس؛ سود ۷۹درصدی
قیمت در نظر گرفته شده برای بیمه سهام وپارس، ۵۹۲تومان است و بانک پارسیان تضمین داده سهام خود را در تاریخ سررسید یعنی ۱۰ اسفندماه با این قیمت بخرد. در حال حاضر سهم وپارس با قیمت ۳۳۱تومان در بورس معامله می‌شود. موردی که نشان می‌دهد صاحبان اوراق فروش تبعی وپارس که در شش ماه گذشته سهام خود را نگه داشته‌اند، تا دو هفته دیگر می‌توانند آن را ۷۹درصد گران‌تر از بازار بفروشند.

*** وبملت؛ سود ۶۱درصدی
شنبه اول هفته، تاریخ سررسید بیمه سهام بانک ملت بود. کسانی که از شهریورماه تا حالا سهام وبملت را نگه داشته و آن را بیمه کرده‌ بودند، در تاریخ ۲۵بهمن‌ماه سهام خود را با قیمت بیمه شده یعنی ۶۷۷تومان به خود بانک ملت فروختند. درحالی که قیمت سهام وبملت در بازار ۴۲۰تومان است و این یعنی بیمه سهام ۶۱درصد به سهامداران بلندمدت وبملت سود رسانده است.

*** پارس؛ سود ۶۰درصدی
تاریخ سررسید اوراق فروش تبعی پارس متعلق به شرکت پتروشیمی پارس مربوط به تیرماه سال آینده است و هنوز چندماه از آن باقی مانده اما همین حالا هم این اوراق به داد صاحبان سهام پارس رسیده است. آنهایی که شهریورماه سهام پارس داشتند و آن را بیمه کردند، حالاقیمت سهامشان تا ۱۳هزار و ۲۵۶تومان کاهش پیدا کرده و اگر تا تیر ۱۴۰۰ صبر کنند می‌توانند سهامشان را ۶۰درصد گران‌تر از قیمت فعلی به خود شرکت بفروشند.

*** ومعادن؛ سود ۵۵درصدی
شرکت توسعه معادن و فلزات شهریورماه سهام خود را بیمه کرد. کسانی که در این مدت سهام ومعادن را نگه داشته و آن را بیمه کرده بودند، در تاریخ ۱۹بهمن‌ماه، یعنی هفته گذشته توانستند سهام خود را ۵۵درصد گران‌تر از قیمت بازار به خود شرکت بفروشند. قیمت هر سهم ومعادن حدود هزار و ۲۳۱تومان است و شرکت تضمین داده بود این سهام را با قیمت هزار و ۹۰۸تومان در تاریخ سررسید از سهامداران وفادار خریداری کند.

*** جم؛ سود ۵۱درصدی
فردا سه‌شنبه ۲۸بهمن‌ماه تاریخ سررسید اوراق اختیار فروش تبعی جم فرا می‌رسد. قیمت هر سهم شرکت پتروشیمی جم در حال حاضر سه هزار و ۳۱۵تومان است اما کسانی که سهامشان را بیمه کرده و در طول شش ماه گذشته آن را نفروخته‌اند، می‌توانند فردا با استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی، سهام خود را ۵۱درصد گران‌تر و با قیمت پنج هزار و پنج تومان به خود شرکت بفروشند.

*** فارس؛ سود ۵۰درصدی
بزرگترین شرکت حاضر در بورس، یعنی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شش ماه پیش با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تضمین داد تا سهام خود را در تاریخ سررسید با قیمت هزار و ۴۵۸تومان بخرد. بیمه سهام فارس در ۱۳اسفندماه سررسید می‌شود و کسانی که در این مدت سهام خود را نگه داشته و آن را بیمه کرده‌اند، می‌توانند سهام فارس را ۵۰درصد گران‌تر از قیمت بازار به خود شرکت بفروشند. قیمت هر سهم فارس در حال حاضر ۹۷۴تومان است.

*** وصندوق؛ سود ۴۱درصدی
چهارشنبه این هفته یعنی ۲۹بهمن‌ماه تاریخ اعمال بیمه سهام وصندوق فرا می‌رسد. کسانی که شش ماه پیش سهام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی را خریده و آن را بیمه کرده بودند، در صورتی که همچنان سهامشان را نگه داشته باشند می‌توانند آن را ۴۱درصد گران‌تر از بازار به خود شرکت بفروشند. قیمت هر سهم وصندوق در حال حاضر هزار و ۴۱۲تومان است و شرکت تضمین داده آن را با قیمت هزار و ۹۹۳تومان بخرد.

*** پترول؛ سود ۴۰درصدی
پترول در خط مقدم بیمه سهام بود. تاریخ سررسید اوراق اختیار فروش تبعی سهام پترول زودتر از دیگر نمادها و در ۱۵بهمن‌ماه فرارسید. بر اساس این اوراق، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تضمین داده بود سهام خود را با قیمت هزار و ۴۷۳تومان بخرد. قیمت هر سهم پترول حالا تا هزار و ۵۵تومان کاهش پیدا کرده و کسانی که در شش ماه گذشته سهام پترول را نگه داشته و بیمه کرده بودند، توانستند آن را ۴۰درصد گران‌تر از قیمت بازار به خود شرکت بفروشند.

*** سود ۳۷درصدی
کمتر از یک ماه تا پایان سررسید بیمه سهام بانک صادرات باقی مانده. کسانی که در پنج ماه گذشته سهام وبصادر را بیمه کردند و در این مدت آن را نگه داشته‌اند، اگر یک ماه دیگر هم صبر کنند می‌توانند سهام خود را ۳۷درصد گران‌تر از بازار به خود بانک صادرات بفروشند. قیمت فعلی هر سهم وبصادر تا ۲۷۴تومان کاهش پیدا کرده و قیمت تضمین شده در اوراق اختیار فروش تبعی بانک صادرات ۳۷۵تومان است.

کدخبر: ۳۷۳۸۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر