کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۹۲۱
تاریخ خبر:

پایان‌ ۱۰ روز ‌شگفت‌انگیز جشنواره فجر

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | امشب جشنواره فجر برندگان‌ خود را خواهد شناخت. جشنواره‌ای که کشمکش‌های پشت پرده آن از
خود فیلم ها جذاب تر بود. ‌ طناب کشی جشنواره فجر امروز تمام می‌شود و این ۶ سینماگر مدعیان اصلی دروکردن سیمرغ‌ها هستند. حاتمی‌کیا با خروج فیلمی‌خوش ساخت و معترض با طعنه و کنایه‌های آشکار به دولت وقت و محصول سازمان سینمایی اوج.

موسسه‌ای قدرتمند که امسال از سوی رسانه‌های اصولگرا پشتیبانی نشد و برخی از رسانه‌ها و سایت‌های مشهور اصولگرایان حتی وابسته به سپاه حملاتی را علیه خروج و لباس شخصی انجام دادند. فیلم از سوی دیگر هم مورد انتقاد رسانه‌های نزدیک به دولت قرار گرفت. و این در حالی است که فیلم خروج فیلم خوبی است و در کارنامه حاتمی‌کیا جایگاه مناسبی دارد‌.

مهدویان با درخت گردو محصول کمپانی اول مارکت و مصطفی احمدی که هردویشان اسپانسر و تهیه کننده دورهمی‌ هستند و با مهران مدیری هم ارتباط نزدیکی دارند شانس بردن جوایز زیادی را دارد‌. فیلمی‌خوش ساخت و ظریف اما با سویه‌های ضد جنگ و البته ستایشی از کردهای ایران‌. مهدویان دو فیلم اولش را با کمک سازمان اوج ساخته بود اما حالا با درخت گردو همچون آلترناتیو خروج ظاهر شده است.

روز صفر اثر استراتژیک سعید ملکان که یکی از پرهزینه‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران است و مطمئنا از سوی نهادهای قدرتمندی در بدنه دولت و یا حاکمیت پشتیبانی شده است‌. این فیلم از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی ‌مورد تحسین واقع شده و احتمالا شانس دریافت سیمرغ آرای مردمی‌ را دارد‌. در هفت صبح این فیلم را دوست نداشتیم اما به هرحال فیلم پروپاگاندا و پرهیجانی است و سعید ملکان هم بسیار مورد توجه چهره‌های متنفذی در سازمان سینمایی و خانه سینماست.

شنای پروانه اثر اجتماعی محمد کارت که از شانس‌های بزرگ فروش در سال آینده است هرچند مضمون و اتمسفری تکراری دارد و بسیار شبیه مغزهای کوچک زنگ زده و ابد و یک‌روز است اما از هردوی آنها بهتر است. رسول صدرعاملی تهیه کننده فیلم است که ارتباطات نزدیکی همزمان با نهادهای دولتی و چهره‌های سرشناس و تاثیرگذار بخش خصوصی و پخش فیلم دارد‌.

خورشید فیلم مجید مجیدی که به شدت از سوی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرا مورد پشتیبانی قرار گرفته است. اگر خروج و درخت گردو در یک سطح ویژه دوقطبی‌های خود را ایجاد کرده‌اند، ‌خورشید هم مقابل روز صفر قرار گرفته است و رسانه‌های اصولگرا مدعی هستند که یکی از این دو فیلم برنده مطلق سیمرغ‌ها خواهد بود.

آنها روز صفر را به بخش خاصی از اهالی خانه سینما نسبت می‌دهند و نگرانند که حق خورشید مقابل روزصفر خورده شود. و بالاخره اثر تغزلی نیکی کریمی ‌یعنی آتابای که با آنکه در روزهای آخر جشنواره به نمایش درآمد اما طرفداران پروپاقرصی پیدا کرده است و کریمی‌و ‌هادی حجازی‌فر در دو رشته کارگردانی و فیلمنامه خود را شانس اصلی دریافت سیمرغ‌ها می‌دانند.به جز این ۶ فیلم آبادان یازده ۶۰ ، ‌روز بلوا و مغز استخوان هم شانس‌های کوچک خود را در هیاهوی فیلم‌های بزرگ‌تر می‌جویند.آخرین ویژه نامه سینمایی را در ۴ صفحه همراه با روزنامه امروز دریافت کنید.

کدخبر: ۳۰۸۹۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر