کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۷۸۸
تاریخ خبر:

پاسخ دو سرمایه‌دار بزرگ لیست همتی به اتهامات

روزنامه هفت صبح | عبدالناصر همتی در آخرین مناظره انتخاباتی سعی کرد آن جنجالی که تنور انتخابات برای آوردن مرددها پای کار نیاز دارد را راه بیندازد؛ برای همین پاکت دربسته‌ای را تحویل ابراهیم رئیسی داد که به گفته او حاوی اسامی ۱۱ ابر بدهکار بانکی بود. او از رئیسی خواست اگر صلاح می‌داند این اسامی را منتشر کند. ساعتی بعد از پایان این مناظره، باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار تصویری مدعی شد که این تصویر، فهرست اسامی‌ای است که همتی به عنوان ۱۱ ابربدهکار بانکی در اختیار سیدابراهیم رئیسی قرار داده است.

این فهرست به سرعت در تمام رسانه‌ها و روزنامه‌ها بازتاب پیدا کرد اگرچه واقعا نکته جدیدی نداشت و اسم ۱۰ نفر از ۱۱نفری که در فهرست دیده می‌شدند قبلا بارها دیده و شنیده شده بود و حتی عموم مردم در جریان دادگاه‌های بعضی از این چهره‌ها هم قرار داشتند. اصلا همین موضوع هم باعث شد که عده‌ای بگویند بعید است این فهرست همان فهرستی باشد که همتی به رئیسی داده است.از طرفی توقع می‌رفت که صدای چند نفر از اهالی این فهرست دربیاید و آنها واکنش نشان بدهند و همینطور هم شد.

*** چاره‌ای جز استقراض نداشتم
رسول دانیال‌زاده که اسمش در صدر این فهرست بود جوابیه‌ای به رسانه‌ها ارسال کرده و در آن در رابطه با وضعیت بدهی‌اش توضیحاتی داده است. دانیال‌زاده در دوره اسم‌گذاری روی متهمان اختلال اقتصادی، لقب سلطان فولاد گرفت. اسم دانیال‌زاده در دو برهه زمانی خیلی شنیده می‌شد: یکی در جریان رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و دیگری وقتی که اعلام شد او کشور را به قصد فرار ترک کرده؛ اما بعدتر خبر رسید که به ایران برگردانده شده است.

یک بار هم علیرضا زاکانی که اتفاقا جزو نامزدهای مقابل همتی است، در حرف‌ها و مناظره‌های قبل از انتخاباتش به اسم دانیال‌زاده اشاره کرده و گفته بود: «مثلا یک شرکت فولادی را به دانیال‌زاده می‌دادند و او می‌گفت پنج هزار کارگر دارم، بنابراین به او پول می‌دادند و به جای اینکه صرف فولاد و یا کارگران کند، در فرمانیه تهران برج می‌ساخت و برج را به طبری می‌دادند. الان دو برج فرمانیه دست کیست؟» یکی از برج‌های مورد اشاره زاکانی برج «روما رزیدنس» بود که گفته می‌شد به دانیال‌زاده تعلق دارد.

یکی از اتهامات دیگر دانیال‌زاده دریافت وام ۴۰۰ میلیون درهمی از بانک ملت و بعد تبدیل آن پول به ریال و سرمایه گذاری مجدد آن در بانک ملت و دریافت سود سالانه ۲۴ درصد بود. غیر از همه این جرائم هم اعلام شد که دانیال‌زاده دوهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد. حالا او در این نامه با اشاره به اتفاقات مناظره آخر نوشته است: «اینجانب رسول دانیال‌زاده یکی از تولیدکنندگان و کارآفرینانی هستم که بزرگ‌ترین کارخانجات تولیدی را در صنعت فولاد کشور و در بخش خصوصی ایجاد کرده‌ام و قریب به ۵هزار نفر به طور مستقیم و ۲۰هزار نفر به صورت غیرمستقیم به فضل خدای بزرگ از محل همین کارخانجات ارتزاق می‌نمایند.

صنعت فولادی که یکی از صنایع مادر و تامین‌کننده صدها و بلکه هزاران بنگاه کوچک و بزرگ در کشور بوده و تا سال‌های سال نقطه اتکایی امن برای اقتصاد کلان کشور است. برای راه‌اندازی این مجموعه همه سرمایه شخصی و خانوادگی خود را در قالب این کارخانجات معظم در خاک این سرزمین بنا نمودم تا اینکه گردباد و سونامی اقتصادی سال ۱۳۸۷ همه بنگاه‌های تولیدی در سراسر جهان را به چالشی مرگبار کشید.بسیاری از صنایع در دنیا و از جمله ایران نابود شدند و خیل عظیمی از کارگران آنها بیکار شدند. مجموعه تحت مدیریت اینجانب نیز از رهگذر همین سونامی بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان ضرر و زیان متحمل شد.در این حالت دو راه پیش‌رو داشتم یکی تعطیلی کارخانجات و دوم ادامه فعالیت. می‌توانستم همچون تعداد زیادی از تولیدکنندگان دست از کار بکشم ولی راه دوم را برگزیدم.»

دانیال‌زاده در بخش دیگری از این نامه نوشته است:«در این مقطع و برای جبران این ضرر بزرگ چاره‌ای جز استقراض از سیستم بانکی باقی نبود و پس از سه سال دوندگی نهایتا در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۵۱۹میلیارد تومان در قالب وثایق چندین برابری از بانک ملی تسهیلات دریافت نمودم و شدم بدهکار بانک یا همان ابربدهکاری که در این سال‌ها ذیل این لفظ بر من تاختند. خوب است یک‌بار این مطلب را بگویم که بدهی و بدهکاری و اخذ تسهیلات بانکی برای رفع مشکلات تولید،به ذات خود بد نیست چه آنکه اغلب آحاد مردم برای رتق و فتق امورات خود در این جایگاه هستند.اما بدهکاری آنجایی مذموم است که اراده پرداخت نداشته باشد.در این سال‌ها همه همت و تلاش و اراده من بر تادیه این بدهی‌ها معطوف بوده است. بابت این وام ۵۱۹میلیارد تومانی که ریال به ریال آن مصروف امر تولید شده، با فرصتی که طی یکسال گذشته دستگاه قضایی برای امر تولید فراهم آورد بالغ بر ۳۰۰۰میلیارد تومان در قالب اصل و سود به سیستم بانکی برگردانده‌ام.»

*** سه برابر بدهی‌ام را گرفتند
یکی دیگر از اسم‌های موجود در لیست جنجالی منسوب به همتی که به ماجرا واکنش نشان داد، محمد صدرهاشمی بود. در مورد او گفته می‌شد که درست زمانی که هنوز یک‌سال از اعدام باقری درمنی بدهکار بانکی، شش ماه از دستگیری قربانعلی فرخ‌زاد، خریدار ماشین‌سازی تبریز و متهم دریافت یک میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و چند هفته از برگزاری دادگاه هدایتی نگذشته بود و در بحبوحه برگزاری جلسات دادگاه متهمان بانک سرمایه، پرونده بانکی دیگری سروصدا به پا کرد.بر اساس اخبار آن روزها، محمد صدر هاشمی، سهامدار اصلی یکی از بانک‌های خصوصی کشور، ۳۰۰۰میلیارد تومان بدهی بانکی داشت.

او نه تنها از بانک خودش(اقتصاد نوین) ۱۴۰۰میلیارد تومان وام گرفته بود بلکه ۱۳۶میلیون یورو هم بدهی معوق داشت! این ارقام به قدری عجیب بود که با انتشار اخبار انواع القاب مانند مافیا را کنار نام او گذاشتند.حالا حدود دوسال از مطرح شدن این ماجرا گذشته و نام صدرهاشمی همچنان در لیست ابربدهکاران بانکی دیده می‌شود.

حضور اسم صدرهاشمی در فهرست باعث شده که او با تجارت نیوز گفت‌وگو کند و اینطور توضیح بدهد:«موضوع بدهی بانکی من که از جانب آقای همتی مطرح شد، صحت ندارد و صرفا در جریان جدال بین کاندیداها مطرح شده تا یکدیگر را تخریب کنند.همتی نبش قبر کرده با این هدف که دست روی نقطه ضعف رئیسی بگذارد.»

صدرهاشمی ادعا می‌کند که بدهی او تسویه شده و حالا صرفا حواشی انتخابات موجب تکرار نام او در فهرست ابربدهکار شده است. او می‌گوید: «سه برابر مبلغ بدهی من تسویه شده آن هم نه الان بلکه یک‌سال‌ونیم پیش.در واقع بدهی من دوبله و سوبله تسویه شده و من الان مدعی هستم،حتی باید شکایت کنم و بخشی از این پول را پس بگیرم.کارشناسان ارزیاب با احتساب جریمه، معوقه، ربح مرکب، مرکب روی مرکب و… بدهی من را چند برابر محاسبه کردند و تمام زندگی من را به زور گرفتند. فقط این مسئله هم نبوده چند صد نفر هم با خوابیدن کار در شرکت‌های من بیکار شدند. باید برای بیکاری این افراد جواب پس داده شود.»صدرهاشمی ادعا می‌کند که شرایطش تغییری نکرده و حتی همین حالا کُتی که ۲۰ سال پیش خریده بوده، بر تن دارد اما کاندیداهای فعلی باید در برابر جماعتی که این وسط بیکار شدند و وضعیتشان تغییر کرده پاسخگو باشند.»

کدخبر: ۳۹۶۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر