کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۹۵۲
تاریخ خبر:

پاسخ به ۹‌سوال درباره شیوه مدیریت ‌سهام عدالت

روزنامه هفت صبح | مشمولان سهام عدالت تا هشتم خردادماه فرصت دارند در مورد نحوه مدیریت سهم خود تصمیم بگیرند. با توجه به‌اینکه هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند مدیریت سهام عدالت به‌ روش مستقیم و غیرمستقیم چه تفاوت‌هایی دارد، این گزارش با پاسخ دادن به بعضی سوالات پرتکرار به مشمولان کمک می‌کند، درست تصمیم بگیرند. وقتی تصمیم گرفتید، باید به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR بروید و تکلیف را مشخص کنید.

* در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟
سهامداران باید توجه داشته باشند که در هردو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولان در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است.

* تکلیف سود سالیانه سهام چه می‌شود؟
افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود عایدی از سهام ۳۶شرکت بورسی تخصیص ‌یافته و سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بابت ۱۳شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند کرد. افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، تنها سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

* در صورت انتخاب هر روش، امکان اصلاح آن وجود دارد؟
برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵اردیبهشت به دنبال تغییر رویه و انتخاب روش دیگر بودند اما انتخاب اشتباه کردند، یک‌بار امکان ویرایش گذاشته شده تا روش مدنظر را انتخاب کنند. در غیر این‌صورت امکان ویرایش وجود ندارد و چنانچه فردی روش مستقیم را انتخاب کرده بود اما تصمیم دارد روش غیرمستقیم را جایگزین کند، مشمول مالیات انتقال سهام خواهد شد زیرا نقل و انتقال سهام تنها برای یک‌بار از مالیات معاف است.

* داشتن کد بورسی برای متقاضیان مدیریت مستقیم ضروری است؟
مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست در حال‌ حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام‌شده برای انتخاب روش آزادسازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهامداران اطلاع داده خواهد شد. بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنابر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت، کد بورسی صادر می‌شود و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

* ‌ چرا نمی‌توانم وارد سامانه شوم؟
در حال حاضر کلیه مشمولان نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می‌توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند اما امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند، میسر نیست. همچنین افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می‌شوند، باید توجه کنند که گوشی همراه آنها نباید به فیلترشکن متصل باشد.

*‌ سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضا تصمیم بگیرد؟
هریک از مشمولان باید شخصا به‌صورت مجزا برای انتخاب روش مدنظر به سامانه اینترنتی سهام عدالت مراجعه کرده و شماره موبایل متعلق به شخص مشمول را ثبت کنند. البته سرپرست مشمولانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، باید این اقدام را برای آنها انجام دهند. در صورت فقدان شماره موبایل برای اعضای خانوار، سرپرست خانوار می‌تواند برای تک‌تک اعضا به‌صورت مجزا وارد سامانه شده و روش مدنظر را انتخاب کند. یعنی تنها انتخاب روش توسط سرپرست خانوار برای خود، شامل سایر اعضای خانواده نیست.

* نقل و انتقال سهام عدالت به‌صورت وکالتی قانونی است؟
برابر اطلاعیه‌های مکرر، نقل و انتقال سهام عدالت حتی به‌صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده. سهام عدالت تخصیصی تنها در سامانه معاملاتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

*‌ چرا ارزش سهام برخی کمتر از یک‌میلیون است؟
در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هریک از مشمولان تا سقف یک‌میلیون تومان و به هر خانوار پنج‌نفره یا بیشتر، تا سقف پنج‌میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و باقیمانده پول از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در طول ۱۰سال کم شود .

اما چون میزان سود عایدی در طول ۱۰سال جوابگوی میزان بدهی مشمولان نبود، جز گروهی خاص بقیه مشمولان سهام عدالت برگه‌هایی با ارزشی معادل ۵۳۲هزار تومان دریافت کردند. فقط افرادی که باقی‌مانده سقف را واریز کرده‌اند یا افرادی که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور تایید شده‌اند، سهام عدالت را با ۵۰درصد تخفیف دریافت کرده‌اند و ارزش سهام آنها در حال حاضر یک‌میلیون تومان است.

*‌ ‌ تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟
وراث کلیه متوفیان مشمول سهام عدالت می‌توانستند از مردادماه سال ۱۳۹۷، جهت انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت، به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند. در حال حاضر به‌دلیل محدودیت‌های موجود در اجرای فرایند آزادسازی سهام عدالت، این موضوع متوقف شده است اما در روزهای آینده قرار است دوباره از سرگرفته شود.

کدخبر: ۳۲۷۹۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر