کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۵۴۱
تاریخ خبر:

پاسخ بانک مرکزی ‌به درخواست فتاح چه بود؟

روزنامه هفت صبح | یک: روز یکشنبه بود که پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان که این روزها، فعال هم شده است؛ در یک مصاحبه مطبوعاتی در مجلس، خواستار ارائه مجوز ایجاد بانک قرض‌الحسنه توسط بنیاد از سوی مسئولان بانک مرکزی شد اما گفت: متاسفانه بانک مرکزی می‌گوید، نمی‌تواند مجوز بانک جدید بدهد درحالی‌که قرار نیست دولت و بانک مرکزی پولی وسط بگذارد چراکه بنیاد خود بودجه مورد نظر بانک را تامین می‌کند.

* دو: آن‌طور که معلوم بود؛ فتاح می‌خواست مشابه طرحی را که در دوره ریاست کمیته امداد داشت در اینجا نیز اجرا کند. در آن زمان او صندوقی به نام صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت را تاسیس کرد تا به مردم وام قرض‌الحسنه یعنی همان وام کم‌بهره بدهد.

* سه: با این حال دیروز، بانک مرکزی جوابیه‌ای منطقی به فتاح داد و از او خواست، اگر چنین طرحی دارد از ظرفیت بانک سینا استفاده کند. در این جوابیه آمده است: «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی‌ هم‌اکنون سهامدار اصلی و عمده بانک سینا است که می‌تواند تمام منویات و مقاصد خویش در زمینه اعطای قرض‌الحسنه را بدون هیچ‌گونه محدودیتی اجرا کند. چنانچه استفاده از ظرفیت بانک یادشده برای این مهم مدنظر نیست، بنیاد مستضعفان می‌تواند اهداف و مأموریت‌های متصور در خصوص فعالیت متمرکز در زمینه قرض‌الحسنه اعم از تخصیص و تجهیز را به صورت مستقل، از طریق تأسیس یک صندوق قرض‌الحسنه و یا از طریق بانک سینا پیگیری کند.

در حال حاضر ضوابط و مقررات موجود، اجرای هر دو روش مذکور را حمایت می‌کند. علاوه بر دو راهکار یادشده چنانچه بنیاد مستضعفان در نظر دارد از طریق منابع داخلی خود به اعطای قرض‌الحسنه بپردازد، می‌تواند با بهره‌گیری از سازوکار «قرض‌الحسنه ویژه» که ضوابط آن در نظام پولی و بانکی کشور اجرایی شده هم از رهگذر بانک سینا و هم از طریق ایجاد صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای عاملیت پرداخت قرض‌الحسنه از محل منابع داخلی خود را واگذار کند. و نکته پایانی اینکه بانک مرکزی از دیدگاه و برنامه رئیس بنیاد مستضعفان استقبال و آمادگی کامل خود را برای رسیدگی به هر‌یک از راهکارهای اشاره‌شده اعلام می‌کند. بدیهی است در صورت وصول تقاضا به قید فوریت، بررسی و اقدام خواهد شد.»

* چهار: بانک مرکزی درست می‌گوید. طبق اطلاعات سایت بورس تهران، نزدیک به ۶۰درصد از سهام بانک سینا به‌طور مستقیم متعلق به بنیاد مستضعفان است اما آن‌طور که معلوم است، فتاح به دلایلی مثل عملکرد نادرست مدیران گذشته در این بانک و برآیند منفی آن یا قواعد بیزنس بانکداری که بیشتر مبتنی بر سود است تا کار خیر، ظرفیت استفاده از این نهاد زیرمجمموعه خود را ندارد و تلاش کرده تا نهادی مثلا مثل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را ایجاد کند.

اما همتی هم در این مدت نشان داده که در این موارد سرسخت است و دوست ندارد تجربه موسسات مالی و اعتباری دوباره آغاز شود. حالا باید دید که سرنوشت این جدال البته محترمانه به کجا خواهد انجامید. آیا فتاح با رایزنی، دومین نهاد پولی و بانکی بنیاد را افتتاح می‌کند یا همتی پیروز خواهد شد و رئیس بنیاد به سمت اصلاح وضعیت بانک سینا به سوی اهداف خیرخواهانه خود خواهد رفت.

کدخبر: ۳۳۹۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر