کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۱۱۵
تاریخ خبر:

ویلای گلخانه، ساختمان سال ایران شد

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | ‌برنده جایزه ساختمان سال ایران در ۱۳۹۸ معرفی شد. یک ویلای مسکونی مدرن در ۶۰کیلومتری غرب تهران، واقع در محمد شهر کرج. در زمینی به مساحت ۱۰هزار متر مربع و ۷۹۸متر مربع زیربنا. طراحی این اثر برعهده دفتر معماری شب و معمار شبنم حسینی بوده. در مورد جزئیات این اثر حالا جلوتر توضیح می‌دهیم اما ابتدا چند نکته درباره اینکه این مسابقه توسط نشریه هنرمعماری چطور برگزار شده و چند شرکت‌کننده داشته را مرور کنیم.

برگزاری مسابقه‌هایی به این سبک که نیاز به بازدید میدانی دارد، امسال با وجود شیوع کرونا حتما کار دشواری بوده اما به هرحال یک هیات داوران شش‌نفره آثار را بررسی کردند و الان نتیجه پیش‌روی ماست. فراخوان شرکت در این مسابقه اسفند سال گذشته منتشر شده بود. شرط اصلی هم این بود که آثار به اتمام رسیده باشند و پروژه به صورت مرمت ابنیه نباشد.

شرکت‌کنندگان باید تمام تصاویر و پلان‌ها را هم در اختیار هیات داوران قرار می‌دادند. خلاصه اینکه در نهایت ۲۹اثر از نقاط مختلف کشور با این شرایط به دبیرخانه این مسابقه رسید. در مرحله دوم هشت اثر انتخاب شدند؛ چهار پروژه در تهران، سه پروژه از شیراز و یک پروژه از مشهد. بعد از برگزاری مرحله دفاع بود که سه اثر برای بازدید حضوری هیات داوران انتخاب شدند.

یکی همین ویلای گلخانه اثر شبنم حسینی در محمد شهر کرج و دو اثر ساختمان مسکونی نیاوران و ساختمان اداری رونیکس هر دو اثر بهزاد حیدری و شیرین صمدیان. در نهایت هم همانطور که گفته شد اثر شبنم حسینی رتبه نخست را کسب کرد. نکته جالب اینکه او سومین معمار زن است که موفق به کسب این جایزه می‌شود.

پیش از این در سال ۱۳۹۵ هم دو معمار به نام‌های گیسو و مژگان حریری مقام اول را کسب کرده بودند. هیات داوران ۱۰ دلیل برای انتخاب ویلای گلخانه به عنوان ساختمان سال ایران برشمرده از جمله استفاده از متریال ساده و در دسترس، کنترل و هدایت نور طبیعی، شفافیت، ارتباط مناسب فضای داخل با استخر و فضای سبز و …

ساختمانی که از آن حرف می‌زنیم در دو قطعه زمین ۵هزار متر مربعی ساخته شده و در مجموع ۷۹۸متر مربع زیربنا دارد. ایده اولیه طراحان، ساخت یک ویلا برای اقامت آخر هفته یک خانواده شش نفره بوده. مقابل بنا یک استخر روباز و فضای سبز تعبیه شده. استفاده از آجرهای دست‌ساز در نمای این ویلای مدرن را هم می‌توانیم یک ادای دین به معماری سنتی تلقی کنیم.

پنجره‌های سرتاسری و تمام قد رو به محوطه بیرونی حس پیوستگی دلپذیری بین داخل و خارج بنا به وجود آورده. سیستم سازه‌ای این اثر هم دال و ستون‌های بتنی است و مراحل طراحی و اجرای آن از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ زمان برده.

رقیب اصلی ویلای گلخانه، در مسابقه امسال یک ساختمان اداری بود به نام رونیکس. اثر بهزاد حیدری و شیرین صمدیان که البته هیات داوران هم از آن به طور ویژه تقدیر کرد. این پروژه در خیابان حافظ تهران و خیابان جامی واقع شده با ۴۲۸۱ متر مربع زیربنا. ساخت این ساختمان از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ زمان برده و در نهایت این ساختمان شش طبقه در زمین ۵۴۳ متری به بهره‌برداری رسیده.

کارفرمای این پروژه یک شرکت ابزار آلات صنعتی است و عناصری هم به فراخور فعالیت این شرکت در طراحی لحاظ شده. جالب اینکه اینجا در این اثر هم به طور مبسوطی از شیشه‌های سرتاسری استفاده شده و در هر طبقه خیلی دست و دلبازانه فضایی برای نگهداری گل و گیاه در نظر گرفته شده است.
سومین اثر راه‌یافته به مرحله بازدید میدانی هیات داوران هم باز توسط بهزاد حیدری و شیرین صمدیان از دفتر معماری پرگار طراحی شده.

یک ساختمان مسکونی مجلل در سه‌راه یاسر نیاوران تهران. این ساختمان در یک زمین ۸۰۰ متر مربعی تعبیه شده با ۴۰درصد اشغال زمین. در ۸طبقه و ۴هزار متر مربع زیربنا. نکته ویژه این ساختمان این است که واحدهای ۲۸۵متری از دوطرف امکان نورگیری دارند. استفاده از آجر و سیمان سفید در نما هم حس اصالت و صمیمیت خاصی به این پروژه بخشیده.

قرارگیری راه‌پله از نمای پهلو در نمای بیرونی ساختمان بدون به‌هم ریختن شکل هندسی اثر هم به نوعی یادآور خانه‌های ویلایی پله‌نما در دهه ۵۰ و ۶۰ تهران است. ساخت ساختمان مسکونی نیاوران بین سال‌های ۹۱ تا ۹۷ زمان برده است.

دیگر ساختمان‌های راه یافته به مرحله دفاع را هم اسم ببریم. مجتمع مسکونی سایه اثر محمود امید بخش و عاطفه محرزی در بلوار فضیلت شیراز. ساختمان مسکونی پارک اثر بهزاد حیدری و شیرین صمدیان در قیطریه تهران.

بازارچه چشم چراغ با کاربری تجاری اثر جواد خدایی در میدان گنبد سبز مشهد. خانه مسکونی شماره ۳ طراحی احمد قدسی‌منش در بلوار چمران شیراز و در نهایت ویلای مسعودی طراحی نوید مسعودی در جاده شیراز سپیدان. نکته مهم اینکه در اکثر این آثار از نمای آجری استفاده شده که در عین مدرن بودن ساختمان‌ها همان حس بناهای سنتی در معماری ایران را هم تداعی می‌کند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۴۱۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر