کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۱۷۲
تاریخ خبر:

ویروسی که موسیقی را ‌به سرفه انداخت

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری| درباره ضرر هنگفت کرونا به سایت‌های فروش بلیت و بالاخره مجوز گرفتن آرمین تو‌.ای‌.اف.‌ام . کرونا به‌شدت روی موسیقی ایران هم سایه انداخته و این‌طور که معلوم هست حالاحالا‌ها هم قصد رفتن ندارد. این ماجرا اگر برای یکی‌دوهفته بود، ضرری جزئی به بازار موسیقی وارد می‌کرد اما با طولانی‌شدن این ماجرا حالا کم‌کم تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران نگران شده‌اند.

قسمت عمده این ضرر و زیان هم متوجه سایت‌های فروش بلیت می‌شود. با کنسل‌شدن اجراها این سایت‌ها عملا بلااستفاده‌اند و سودی برای صاحبانشان ندارند. برای مثال سایت ایران‌کنسرت که بزرگترین سایت فروش بلیت است، در روزهای اخیر و برای هفته‌های آتی رسما هیچ فعالیتی ندارد.

محمدحسین توتونچیان، به‌عنوان مدیر قدیمی‌ترین و بزرگترین سایت فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی یعنی «ایران‌کنسرت» درباره اتفاقات اخیر و آمار بلیت‌های لغو‌شده در آخرین مصاحبه‌اش گفته: «پس از حوادث و مصیبت‌هایی که برای مردم کشورمان رخ داد، سیستم ما خودش را ارتقا داد.

ازجمله پس از حادثه «منا» که لغوهای متعدد داشتیم، سیستم ما با سیستم بانکی به‌گونه‌ای هماهنگ شد که پس از ۱۰دقیقه کل وجوه به کارتی که با آن خرید کردند، عودت داده می‌شود. روند کاری ما پس از لغو کنسرت‌ها اینگونه است که بلافاصله پس از اعلام عدم برگزاری یک پیامک برای مخاطبان ارسال می‌شود.

پیامک خاصی است که با هماهنگی شرکت مخابرات ارسال می‌شود و حتی اگر پیام‌های تبلیغاتی کاربران مسدود باشد، بازهم این پیام به دستشان می‌رسد و ۱۰دقیقه بعد پول به حسابشان بازمی‌گردد. اما اتفاقی که الان رخ داده، اینطور است که موج لغو گسترده در سطح کشور داریم. این اتفاق صرفاً مختص کنسرت نیست و شامل آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و پروازها و تورهای داخلی و خارجی است.

مبالغ زیاد و دوستانی که در آژانس‌های مسافرتی کار می‌کنند در پیک کاری هستند و ما‌هم در چنین شرایطی هستیم. در پی تعطیلی اجباری کنسرت‌های دو‌هفته اخیر برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا باید مبالغ بیش از ۱۱۰هزار بلیت را عودت دهیم.

در جریان عزای عمومی ‌شهادت سردار قاسم سلیمانی هم ۸۱هزار بلیت را عودت دادیم. این اعداد شامل بلیت‌های دوسایت «ایران‌کنسرت»، مختص اجراهای زنده موسیقی و سایت «ایران‌نمایش» برای تئاترهای تهران و شهرستان‌ها است.»

توتونچیان برای اولین‌بار از عدد پنهانی سخن به میان آورد که در مقیاس یک یا دو بلیت به چشم نمی‌آید اما در مقیاس صدوچندهزار بلیت، چشمگیر می‌شود: «در چنین شرایطی دو مقوله پنهان است و کسی نمی‌داند و لازم است که اشاره کنم. همه ما تجربه انتقال وجه به صورت کارت‌به‌کارت را داشتیم و در هر نوبت مبلغی از حساب واریزکننده به‌عنوان کارمزد برداشته می‌شود که این عدد بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰تومان متغیر است.

حالا عدد کارمزد کارت‌به‌کارت را ضربدر ۱۱۰هزار بلیتی کنید که موسسه ققنوس درحال عودت آنها است! عدد چشمگیر و سرسام‌آوری است که موسسه ققنوس از حساب خودش پرداخت می‌کند. بدون اینکه از خریداران بلیت یا برگزارکنندگان رویدادهای هنری این وجه اخذ شود. ما مسئول هستیم اصل پول کسی که به ما اعتماد کرده و بلیت خریده است را بدون هیچ‌گونه کسر و کارمزدی به ایشان عودت دهیم.»

لیت این ماجرا ضررش تنها برای موسیقی ایران است و مشخص هم نیست که چه برنامه‌های حمایتی قرار است در آینده برای اصحاب موسیقی تدوین شوند. آنهایی که در این مدت ضرر داده‌اند، شاید هیچ‌وقت نتوانند باز به فعالیتشان ادامه دهند.

اما با تمام این حرف‌ها شیوع این بیماری شاید روی مثبتی هم برای موسیقی داشته. در مدتی که اجراها تعطیل شده، هنرمندان این حوزه وقت بیشتری برای تولید موسیقی پیدا کرده‌اند و حالا یکی‌یکی کارهایشان منتشر می‌شود.

امید نعمتی، روزبه نعمت‌اللهی، بنیامین بهادری، مهرداد نصرتی، پازل‌بند و ماهان بهرام‌خان از آن دست خواننده‌هایی هستند که این‌روزها کارهای جدیدشان روی سایت‌ها قرار گرفته. خبر دیگر و شاید شوک هفته این است که بالاخره آرمین زارعی(آرمین تو.ای.اف.ام) مجوز گرفت و اولین کار مجازش هم با نام «رفت» منتشر شده.

زارعی حدودا سه‌سال بود که کار جدیدی نداشت و پشت درهای وزارت ارشاد منتظر بود تا بتواند فعالیتش را به‌صورت رسمی ‌ادامه دهد. او بالاخره بعد از مدت‌ها به هدفش رسید و حالا باید دید بعد از ماجرای کرونا برای کنسرت‌هایش چه برنامه‌ای دارد.

در مورد آهنگ «رفت» هم باید گفت که این آهنگ تفاوت زیادی با کارهایی که تا به حال از آرمین شنیده‌ایم ندارد و می‌توان گفت بخش رپ از موسیقی او حذف شده. او حالا دیگر قرار است آثارش چیزی بین پاپ و هیپ‌هاپ باشد.

سبکی که حالا برای مجوز در ایران مشکل خاصی ندارد و این‌روزها خواننده‌های زیادی هم هستند که به‌صورت رسمی‌ در همین سبک و استایل کارهایشان را منتشر می‌کنند. از سروشکل اینستاگرام و آخرین پست او مشخص است که در سال‌های سکوتش ریزش مخاطب نداشته و می‌توان امیدوار بود، برای تابستان امسال کنسرت‌های او از پرمخاطب‌ترین کنسرت‌ها باشد.

کدخبر: ۳۱۴۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر