کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۴۰۹
تاریخ خبر:

ولکس C۳۰‌؛ چشم ‌بادامی بی‌آزار از دیار‌ کرمان

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | دهه ۸۰ برای کرمان موتوری‌ها دهه‌‌ پربرکتی بود. مونتاژ دو مدل ورنا و آوانته برای حضور پررنگ در بازار کفایت می‌کرد و کمتر مشتری‌ای هم بود که با آنها مشکل داشته باشد (با وجود آنکه طراحی‌شان مربوط به یک دهه پیش می‌شد و آنچنان که باید کره‌ای نبودند!). اما با اتمام تولید آنها زنگ خطر از دست رفتن بازار و واگذاری آن به دیگر شرکت‌ها به صدا درآمد.

جایگزین این دو مدل ولکس C30 بود؛ سدانی معمولی از شرکتی خوشنام به نام گریت‌وال که چند سالی است با شاسی‌بلندهای سری H در صدر لیست پرفروش‌ترین خودروهای چین قرار دارد‌ اما ولکس ‌ زمانی وارد بازار شد که تجربه تلخ لیفان ۵۲۰، هافی لوبو و چری ویانا از ذهن خریداران نرفته بود.

با این حال ولکس خوش درخشید و توانست چهار سالی را تا آمدن سدان زیباتر لیفان ۶۲۰، رقیب هم‌خانواده‌اش، ‌ روی خط مونتاژ کرمان موتور باقی بماند. این روزها در بازار برای خرید گریت‌وال و ولکس C30 نیاز به ۱۴۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان وجه نقد دارید‌ اما اگر این خودرو را بخرید باید منتظر چه مسائل فنی‌ای باشید؟

*** جلوبندی ضعیف
بیشتر مالکان ولکس به این اشکال اشاره کرده‌اند که پس از دست‌انداز از سمت راننده صدای تقه‌ای را زیر فرمان شنیده‌اند. این اشکال مربوط به جلوبندی ضعیف این خودرو است که با مسیرهای پرچاله ایران هماهنگی چندانی ندارد.

*** گیربکس خودکار با کیفیت پایین
ولکس در دو نوع دستی و خودکار به بازار عرضه شد و در اولین سال‌های عرضه جزو ارزان‌ترین خودروهای بازار با جعبه دنده خودکار بود اما علاوه بر عملکرد نامطلوب و کند نمونه خودکار آن، این جعبه دنده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و کمتر تعمیرکاری پیدا می‌شود که ریکس پذیرش تعمیر آن را بپذیرد. معمولاً جعبه دنده ولکس‌های خودکار پس از مدتی استفاده خراب می‌شود و پس از تعمیر حتی اصولی و درست هم دوام چندانی ندارد.

*** رنگ بدنه
پس از خرید ولکس باید زحمت دوچندانی را متحمل شوید و آن را به دست‌ نقاشی باوجدان و کاربلد برای تجدید رنگ بسپارید چون رنگ استاندارد آن حتی اگر در زمان خرید ثابت مانده باشد پس از مدتی کمرنگ می‌شود و اصطلاحاً می‌پرد.

*** نبود سینی زیر موتور
علاوه بر جلوبندی ضعیف، ولکس فاقد سینی زیر موتور است و همین باعث می‌شود که با اندکی گیرکردن جلوی خودرو و برخوردن به ناهمواری‌ها به موتور آسیب وارد شود. خلاصه اینکه اگر جاهایی که قصد تردد آنها با ولکس C30 را دارید از آسفالت خوب‌ و مسیر صافی برخوردار نیستند، بهتر است قید این خودرو را بزنید.

*** عدم تناسب موتور و کولر
ولکس خودروی مناسبی برای تابستان‌ها نیست و اگر خیلی اهل روشن‌کردن کولر هستید باید به این نکته توجه کنید که با توجه به ضعف موتور کندی حرکت در صورت روشن ‌بودن کولر بسیار آزاردهنده خواهد بود و کم نیستند ولکس‌هایی که به دلیل سهل‌انگاری مالکان در این بخش با مشکلات جدی موتور مواجه شده‌اند.

کدخبر: ۳۸۱۴۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر